תוכניתה של רשות מקרקעי ישראל - פסגת סטלה מאריס – להקמת שכונת מגורים חדשה ל 460 יח"ד במקום בסיס חיל האויר בכרמל הצרפתי הוחלטה להפקדה על ידי מועדה מחוזית לתכנון ובנייה חיפה

הדמיה תוכנית פסגת סטלה מאריס (קרדיט להדמיה ולתכנון: דרמן ורבקל אדריכלות)
הדמיה תוכנית פסגת סטלה מאריס (קרדיט להדמיה ולתכנון: דרמן ורבקל אדריכלות)

התכנית תכלול טיילת נופית המשמרת אתרי מורשת בשטח של כ-50 דונם,. התוכנית כוללת בנייה של כ-460 יח"ד במבנים מגוונים של כ-5-10 קומות ועוד מבנים בחלק הקרוב לרחוב טשרניחובסקי אשר יהיו בגובה של כ-10-15 קומות ויכללו גם שטחי מסחר לצד מוסדות חינוך, שטחי ציבור, מורשת ושטחים ציבוריים פתוחים נרחבים

התוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל להקמת שכונת מגורים חדשה, ממוקמת כאמור בכרמל הצרפתי בחיפה, במקומו של בסיס חיל האוויר ברחוב טשרניחובסקי, עוסקת ביצירת מרחב ציבורי איכותי המחבר בין תצפיות נוף ומורשת לשכונות הכרמל והעיר ומהווה השלמת רצף תיירותי ומשתרעת על שטח כולל של כ-50 דונם.

חשיבות המקום נובעת ממיקומו האסטרטגי של הבסיס אשר שימש את הצבא הבריטי בעת מלחמת העולם השנייה , ושימש להצבת תותחים להגנה על נמל חיפה. מאז קום המדינה הוצבו בשטח המחנה סוללות נגד מטוסים ועד היום נותרו בו מבנים היסטוריים מימי הבריטים, הכוללים ארבעה בונקרים ועמדת תצפית אשר הוגדרו כולם כמבנים לשימור במסגרת התוכנית.

כמו כן, מדובר בתכנית ייחודית וחדשנית בחיפה הכוללת שימושים מעורבים ובעלת אופי פתוח של התכנון בין העיר לנוף הצופה לעבר המפרץ. רשת הרחובות תוכננה בהתאם לקווי הטופוגרפיה ומאפשרת מערך רחובות עירוניים חדשים מתונים ופתיחת המבט, התנועה והמעבר אל הטיילת אשר ייצרו חזית עירונית חדשה לכיוון רחוב טשרניחובסקי הכוללת רצף כיכרות עירוניות ומאפשרת מגוון של שימושים ציבוריים ומסחריים במפלס הקרקע.

לאורך קו הרכס תפותח טיילת נופית כלל עירונית בה ישולבו מבני הבונקרים המנדטוריים שהוגדרו כמבנים לשימור, שטחי ציבור פתוחים בהיקף של 14 דונם, תצפיות נוף, אזורי פנאי וחזית תיירותית המשלימה רצף מוקדי תרבות מרכזיים בעיר הכוללים את המנזר הכרמליתי, קפלת המשפחה, פארק כוכב הים, שביל ודרך סטלה מאריס והגנים הבהאים.

התכנית קודמה ע״י רשות מקרקעי ישראל בשיתוף פעולה מלא עם עיריית חיפה ובניהולו של אינג׳ אורי הורביץ ממשרד "א. הורביץ מהנדסים" ועורך התכנית אדר׳ אלי דרמן ממשרד "דרמן ורבקל אדריכלות".

רפי אלמליח, מנהל אגף לתכנון ופרויקטים ברמ"י: אני מברך על הפקדתה של התכנית החדשה. מדובר בתכנית עם תכנון המעודד עירוב שימושים של שימור מבנים היסטוריים לצד מגורים, מסחר, מוסדות חינוך וציבור ושטחים פתוחים לרווחת הציבור באזור עם ערך נופי והיסטורי גבוה המשלב את הישן לצד החדש ותואם את הטופוגרפיה הייחודית של המקום.