רוצים להציל את העולם? נסכים אתכם אם השאלה העלתה בכם גיחוך קל. אבל גם אם לא נוכל 'להציל את העולם', אנחנו עדיין יכולים לקחת חלק קטן בעשייה שתקדם את הרעיון :) אם אתם רוצים להיות טובים יותר עבור האקלים והסביבה שלנו, הגיע הזמן לצמצם פסולת או אף יותר טוב - להפוך אותה לקומפוסט שאפילו יהפוך את היוצרות. במקום להזיק לסביבה - נעזור לה להשתבח במשך הזמן וכך גם להשתנות לטובה.

כלים

מה זה קומפוסט?

קומפוסט או בעברית דשונת, זהו דשן הנוצר מזבל אורגני שעבר תהליך של פירוק אשר בסיומו ניתן להחזירו לקרקע ובכך להפוך אותה לטובה יותר. אם חשבנו שאנחנו מגדולי המיחזור, אז טעינו. הטבע מבצע פעולות מדהימות של מיחזור והתחדשות כבר בעצם מהזמן הכי קדום שהמדע יכול ללכת. קומפוסט נוצר מפסולת אורגנית כמו ירקות, פירות, עלים, קליפות ביצים ועוד לא מעט חומרים אותם אנחנו בדרך כלל זורקים לפח. זהו תהליך בו הזבל האורגני משמש מזון לכמה מיני בעלי חיים המגיעים לסעודה עשירה בערימות הפסולת. תהליך העיכול שלהם תורם בפירוק הזבל האורגני לכדי חומרים כמעט טבעיים המשמשים כמזון נגיש ואיכותי לצמחים. כך חברים, נוכל ליצור מיחזור אמיתי ומועיל בו חלק גדול מהקניות בסופר שב בחזרה לטבע.

איך כל זה קשור לאקלים ולסביבה?

רובנו לא באמת יודעים מה קורה עם הפסולת שלנו אחרי האיסוף מפחי האשפה מתחת לבית. עם כל הכבוד לידע הנרחב והמתפתח בתחום המיחזור, ישנה פעולה שהאפקט שלה יהיה הרבה יותר משמעותי מפעולת המיחזור. צמצום פסולת. עובדה חשובה שכדאי לדעת - בישראל מיוצרים כ- 5.3 מיליון טונות של פסולת מסחרית ועירונית בכל שנה. וזה רק גדל. אז איך כל זה קשור לאיכות הסביבה והאקלים שלנו?

אחת מדרכי ההתמודדות עם כמויות כמו אלה של פסולת הן הטמנה - הזבל אשר הולך למטמנות,

מורכב מכ- 50% זבל אורגני. כאשר הוא מוטמן באדמה הוא פולט גזים רעילים מאוד וגורם גם נזק חמור לקרקע ולמי התהום. אם נפחית את כמות הזבל האורגני ה"מבוזבז" אשר מועבר למטמנות והופך לרעל, נעשה טובה ענקית לאדמה, למי התהום, לשינויי האקלים וכמובן גם לנו.

איך הופכים זבל לקומפוסט?

הזבל האורגני אותו ניתן יהיה להפוך לקומפוסט משובח יהיה- שאריות ירקות ופירות, קליפות ביצים, תיונים, שאריות קפה, לחם והרשימה עוד ארוכה. על מנת שנוכל לספק לזבל האורגני שלנו את התנאים המתאימים ליצירת הקומפוסט, תוך שמירה על חצר נקייה וריח טוב באזור, נשתמש בקומפוסטר.
קומפוסטר הוא בעצם הכלי אליו נזרוק את הפסולת האורגנית ובתוכו גם יווצר הקומפוסט המיוחל. קומפוסטרים באים בשלל צורות, גדלים והתאמות שונות על פי צרכנו. תהליך היווצרות הקומפוסט אינו תהליך של לילה או אפילו מספר לילות. זהו תהליך שלוקח זמן ועשוי להשתנות בהתאם לסוג וגודל הקומפוסטר שברשותכם.

ככל שנשים דגש יותר גדול על צמצום הפסולת שאנו מייצרים והחזרת הפסולת האורגנית לטבע - כך גם אמא אדמה, גם הגינה הפרטית שלנו, בעלי החיים והדורות הבאים שלנו, יזכו להמשך בריא וידידותי יותר.

רוצים לדעת עוד? באתר של טבעלו תמצאו כתבות מעמיקות שיקחו אתכם שלב קדימה בהכנת קומפוסט:)