בתור אוהבי כלבים מושבעים אנחנו דואגים מאוד להולכים על ארבע. הכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם, וככזה הוא מעניק לנו הרבה חום ואהבה. ישנם גם כלבים המספקים שירות לאדם דוגמת כלבי נחייה לעוורים, כלבי שירות לבעלי מוגבלויות, כלבי איתור וגישוש, כלבי צבא וכוחות הביטחון ועוד. מכל מקום, אנו רוצים לדאוג לבריאותו של הכלב ולוודא שהוא מקבל את הטוב ביותר. והבריאות מתחילה כמובן באוכל שבו אנו מאכילים את הכלבים. ולכן חשוב לדעת כיצד בוחרים את המזון המתאים ביותר לכלב הנאמן.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

שומנים, פחמימות וחלבונים, נשמע מוכר?

בדיוק כשם שהאדם צריך לצרוך את כל אבות המזון במידה ובאיזון כדי לשמור על הבריאות, כך גם יש צורך לדאוג מהבחינה הזו גם לכלב. לאבות המזון יש תפקיד חשוב בבניית גופו של ההולך על ארבע. השומנים, לדוגמה, בונים את הרקמות של הכלב וניתן להפיק אותם ממקורות כמו דגים או מזון לכלבים. בדומה לבני אדם, מומלץ להפחית בפחמימות כאשר מדובר בתזונתו של הכלב, שכן הן גורמות להשמנה. עם זאת, לא מומלץ לוותר לגמרי על הפחמימות שכן הן מסייעות לתפקוד מערכת העיכול ולתחושת השובע של הכלב. כך שאחרי צריכת פחמימות, הסיכוי שהכלב יסתובב לכם בין הרגליים כדי לבקש עוד אוכל הוא פחות. אם יש רכיב אחד שהכלב זקוק לו הוא מזון המורכב מחלבונים על מנת לבנות את מסת השריר. כך שכדאי להכין את הבשר, כי הכלב צריך את החלבונים שהוא מכיל. לצד אבות המזון, חשוב שהכלב ישתה הרבה מים. זאת אומרת שלצד קערת האוכל שלו תמיד חשוב שיהיו מים, בייחוד כאשר הכלב חוזר מהטיול כשהוא צמא.

בן כמה הכלב? זה המזון שהוא צריך

כשם שלא ניתן לתינוק לאכול סטייק או צ'יפס, כך לא נאכיל את הגור במזון של כלבים בוגרים. כך, אוכל מומלץ לכלבים הוא מזון תואם גיל. כאשר בוחרים את המזון לכלב, חשוב לבחור אותו בהתאם לגילו של הכלב. וזו החלוקה הקיימת:

  • מזון גורים – ישנו מזון מיוחד המיוצר עבור גורים שהם בני פחות משנה. מזון זה כולל רכיבים אשר נמצאים גם בחלב אם, וכך הוא מהווה תחליף טוב, בייחוד אם קיבלתם את הגור בגיל צעיר. במזון הגורים מצויים גם חלבונים מן החי החשובים כל כך להתפתחות הגור. כמו כן, המזון מגיע כשהוא מותאם לגור, כך שהוא יוכל ללעוס אותו ללא בעיה.
  • מזון המיועד לכלבים בוגרים – המזון הזה מתאים לכלבים גדולים יותר החל מגיל שנה ועד שמונה שנים. הוא מכיל את כל אבות המזון וגם ויטמינים, מינרלים, רכיבים נוגדי חמצון ועוד.
  • מזון לכלבים מבוגרים – החל משמונה שנים והלאה. מדובר בדרך כלל במזון מופחת קלוריות והוא כולל רכיבים דוגמת ויטמינים או חלבונים.

לאילו דברים כדאי לשים לב כאשר בוחרים מזון לכלב?

מלבד גילו של הכלב, ישנם כמה מאפיינים נוספים שכדאי לשים אליהם לב כאשר בוחרים מזון לכלב האהוב. ראשית, יש צורך לבחון את המקום שבו אתם קונים את המזון. תמיד כדאי לרכוש מזון כלבים במקום מוכר שעבר אישורים, כלומר חברה שדואגת באמת לבריאותו של הכלב ומספקת עבורו מזון איכותי. שנית, לפעמים חשוב לשים לב לגזע הכלב ולייחודיות שלו. אולי בעיות שונות במערכת העיכול או הצורך לחיזוק השרירים. בדרך כלל רכיבי המזון עשויים להשתנות תוך התאמה לגודלו של הכלב. מעבר לכך, כשבוחרים מזון לכלב יש צורך להביא בחשבון מאפיינים ייחודיים. לדוגמה, כלבים פעילים יותר זקוקים ליותר קלוריות, ואילו כלבים שיש להם נטייה להשמנת יתר זקוקים למזון מופחת קלוריות. ישנם גם כלבים עם אלרגיות שונות למזון מסוים, כך שחשוב להתייעץ עם וטרינר לפני שרוכשים מזון זה או אחר. ולבסוף, התבוננו במחיר של המזון. אמנם מפתה לרכוש מזון זול יותר, אבל אם אתם באמת דואגים לבריאותו של ההולך על ארבע, כדאי לדאוג לו לאוכל הטוב ביותר שאפשר, גם אם הוא יקר מעט יותר ממה שציפיתם.

5 מיתוסים על מזון לכלבים שהגיע הזמן לשים בצד

הכלבים חיים אתנו מספיק זמן כדי שאנחנו נחלום עמם את מזוננו ואף נייצר מזון מיוחד עבורם. לאורך השנים נוצרו דעות רבות סביב המזון המתאים לכלב. חלק מהדברים נכונים ואחרים לא ממש. אלה כמה מבין המיתוסים הבולטים יותר לגבי מזון כלבים שהגיע הזמן לנפץ:

  1. כדאי לגוון את תזונתו של הכלב למען בריאותו – הכלבים לא באמת זקוקים למזון מגוון כמונו בני האדם. רק חשוב לדאוג שיש במזון את כל הרכיבים החיוניים הדרושם להתפתחותו של הכלב.
  2. הכלבים מוכרחים לקבל חלבונים מן הבשר – אמנם הבשר הוא מקור טוב לחלבונים, אך הכלבים לא חייבים לצרוך אותו כדי להישאר בריאים. למעשה, מזון יבש המותאם להם מכיל כבר את כל הרכיבים שהם צריכים.
  3. הגורים זקוקים לתוספת סידן – ההיפך הוא הנכון. עודף של סידן בגופו של הגור עלול לגרום לו לבעיות בשלד וגם לעיוות בגדילה. חשוב להאכיל את הגור במזון המתאים לו.
  4. הכלבים אינם מעכלים דגנים, ולכן יש לקנות מזון ללא דגנים – לא נכון. גופם של הכלבים מסוגל לעכל דגנים ולכן יש להתאים את סוג הדגנים בהתאם לגזע הכלב.
  5. הכלב מכרסם קירות כי הוא סובל ממחסור בסידן – לא נכון. הגורים מכרסמים קירות בגלל בעיות התנהגות, ולא משום שהם סובלים ממחסור בתוסף זה או אחר. פעמים רבות מדובר בגור משועמם, ולכן כדאי לספק עבורו תעסוקה.

לסיכום, ראינו חמישה מיתוסים הנוגעים למזון הכלבים ולדרכי ההאכלה שלו. כשיש לכם כלב זו אחריות גדולה, בייחוד בכל מה שקשור למזון. על כן, יש לברר היטב איזה מזון מתאים לכלב שלכם מבחינת גודל, גזע ומצב בריאותי, על מנת להעניק לו את כל רכיבי התזונה שהוא צריך.