ישנן מספר סיבות מדוע הוראה הוא המקצוע הכי חשוב בעולם. אנשי חינוך מגיעים לתחום מתוך האמונה והרצון לחולל שינוי ולהביע לידי ביטוי את אהבתם לדור הצעיר בכך שהם מעבירים לו מסרים חינוכיים ולימודים כאחד.  כיום, הקשר בין התלמיד למורה מאוד חשוב ויכול מאוד להשפיע על אופיו וגדילתו של הילד, מתבגר או סטודנט.

חתום ההוראה נועד לחנך, ללמד ולהשפיע על הדורות ילדנו, שהם בעצם דור ההמשך. הסטודנטים להוראה ילמדו נושאים רבים הקשורים בחינוך, הוראה וכיצד לשלב ולהשפיע לטובה על ילדנו. במהלך הלימודים ניתן לראות כי המורים לעתיד רוכשים סט כלים שאמור לעזור להם בתפקיד. מקצוע זה נחשב לאחד החשובים בעולם ומאמר זה ישפוך אור קצת על התחום.

כלים

 

קצת על תוכנית הלימודים

לימודי חינוך הינו תחום מגוון וכולל בתוכו מספר נחרב של לימודים כדלקמן,  חינוך לגיל הרך, חינוך לבית ספר יסודי, חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמלי וכו'. עיקר ההכשרה כולל קורסים חינוכיים, תחום דעת והתנסות מעשית במסגרות חינוך.  לימודים לקבלת תעודת הוראה מתבססים על לימודי התואר הראשון שבחרתם. חלק מהקורסים שנלמדו בלימודים קודמים יוכרו ואת חלקם יידרשו המעומדים להשלים.

לימודי תעודת הוראה נוספת מיועדים למורים אקדמאים בעלי תעודת הרואה המעוניינים ללמוד תעודת הוראה נוספת במסלול אחר ו/או בהתמחות אחרת. הלימודים מתבססים על לימודי התואר הראשון ותעודת ההוראה. עיקר ההכשרה כולל לימודי חינוך, לימודי תחום דעת והתנסות  במלך מעשית מצומצמת במסגרת חינוך.

יתרונות וכדאיות של המקצוע

במערכת החינוך הישראלית פועלים באופן מתמיד לקידום איכות ההוראה ולהטמעת שינויים המותאמים לאתגרים ותמורות חברתיות. לסטודנטים בתחום הזדמנות פז לתרום להנעת תהליכים שישפיעו על החברה כולם, שכן הילדים של היום הם המנהיגים של מחר. הלימודים מאפשרים לפרחי ההוראה ללמוד מקצוע, לקחת חלק במחקרים, לסייע בגיבוש השקפת העולם החינוכית ולהשתתף בבניית מרכזי מחקר ההוראה ללמוד מקצוע, מדיניות חדשנית בשטח.

הלימוד, העיסוק והמחקר בתחום מבטאים בעיקר את תפיסת המערכת האקדמאית לפיה אפשר בהחלט לגעת בנפשם של אנשים, לטפח את תודעתם ולהביא לתמורות חיוביות לקראת חברה יותר טובה. תחום החינוך נושק לכל תחומי החיים, שכן הלמידה הינה אינסופית. זוהי הסיבה שהלימודים מקיפים נושאים רבים ומגוונים, ולכן הם יכולים להתאים להרבה אנשים.

מה יכולות והתכונות להן זקוק איש חינוך

מורה צריך להיות אדם בעל יחסי אנוש מעולים, כדי שיוכל להתחבר לתלמידים ולפתח איתם מערכת יחסים טובה עם שלל גורמים עינם הוא בא במגע. לעיתים מורה מחויב לשיתוף פעולה עם גומרים אחרים, כדי לעזור לתלמיד ורק הסיוע הרב מערכתי נותן פתרון.

כיום מורה צריך להיות איש מסגרת המסוגל להכיל מרות, לפעול בגמישות בבניית מערכת השעות, בהחלפת מורים חולים, בהשתתפות בטיולים וכו'. מורה בעל מאפייני אישיות שפועלת לבד, צפוי להתקשות להתקשות להשתלב בתפקיד, גם אם מקצועית הוא בעל יכולות גבוהות.

תנא ההעסקה ושכר

שעות העבודה של מורה מגוונות ומשתנות, כתלות בגיל התלמידים, סוג בית הספר, בהיות הגדרת התפקיד - מורה מקצועי או מחנך, בסוג החוזה שנקבע לאחר רפורמת "אופק החדש, אחוזי משרה ועוד. השכר משתנה בהתאם לסוג החוזה, להשכלה, לאחוזי המשרה, לסוג התפקיד ולצורת העסקה. כל אלו ומשתנים אחרים מרכיבים את שכר הלימודים, שפורק וחובר מחדש לאחר שביתת המורים שיצרה את רפורמת "אופק חדש".

שכר המורים עלה משמעותית בעשור האחרון, אם כי הוא עדין נחשב רחוק יחסית מן השכר בתחומים אחרים, כגון הייטק או הנדסה. מי שגובה את השכר חשוב לו במיוחד צריך לקחת את זה בחשבון. לצד השכר הנמוך ביחס למקצועות אחרים, הסיפוק מהעבודה והקשר עם הילדים, היכולת להשפיע ולעצב את עתידם הינה תחושה מספקת וזוהי הסיבה למה אנשים בוחרים במקצוע זה.

סוגי תארי חינוך

אפשר ללמוד במכללות המתמחות רק בתחום זה והן במוסדות אקדמאיים אחרים המשלבים את התחום עם חוגים נוספים כגון - מנהל עסקים, תקשורת, כלכלה, משפטים, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד.
אלו תארי הלימוד האפשריים:

  • תואר ראשון בחינוך.
  • תואר ראשון בחינוך עם תעודת הוראה.
  • תואר שני בחינוך למבקשים להתמקצע בתחום ספציפי לאלו שהגיעו מחוגים אחרים ומבקשים לעשות הסבה מקצועית. 
  • תואר שלישי בחינוך במגוון נושאים חדשניים כמו אוכלוסיות בסיכון וכו'.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.