המסורת היהודית מלאה בהמון מנהגים שונים הייחודיים רק לה. כל מי שהוא יהודי בעצמו, בוודאי מכיר חלק לא קטן מהמנהגים שנראים לו הגיוניים. אך כאשר מסתכלים על המנהגים הללו בעיניים אחרות, הם עשויים להיראות מעט תמוהים. במאמר הבא נרצה לעסוק במנהגי אבלות בדת היהודית, אותם מנהגים שנוהגים בהם לאחר פטירתו של אדם. כל עוד האדם שנפטר הוא יהודי, ישנה חובה על פי הדת לבצע את המנהגים הללו. בסופו של יום יישום המנהגים השונים אמורים להביא כבוד עבור הנפטר. מדובר על הפעולות האחרונות שאתם בתור בני משפחה וחברים יכולים לעשות עבורו.

כלים

 

מנהגי אבלות היהדות

קיימים לא מעט מנהגי אבלות בדת היהודית, ולכן חובה לוודא כי הינכם מכירים את כולם. המנהג המוכר ביותר הוא ישיבת שבעה על הנפטר, מדובר על אנשים שנמצאים בקרבה הראשונה לנפטר. מנהג נוסף הוא קריעת דש הבגד בהלוויה עצמה, מנהג שגם אותו בוודאי יצא לכם להכיר. ניחום של האבלים בבית שבו הם יושבים שבעה נחשב לאחד מהמצוות הכי גדולות. כך שאם יצא לכם לשמוע על בן אדם קרוב או רחוק שנפטר, תפנו לעצמכם זמן על מנת להגיע לשבעה. אפילו אם הביקור יהיה ביקור קצר, הוא עדיין מביא איתו את התועלת הרצויה. תוכלו לשאול רב או כל איש דת אחר על המנהגים היהודים.

 

פרסום מודעות אבל

אומנם כיום בעידן הטכנולוגי ישנה אפשרות להפיץ את הבשורה על מותו של אדם בקלות. אך בעבר המשימה הזאת הייתה משימה לא קלה, כאשר רצו לעדכן את כולם. פרסום מודעות אבל מתבצעות גם היום, במודעה עצמה כותבים את פרטי הנפטר. כך בעצם מעדכנים את כל האנשים הקרובים כי הוא נפטר. ישנה אפשרות לאפשר להם להגיע להלוויה או לבצע ניחום אבלים בשבעה. הרי כמו שאמרנו מדובר על אחת מהמצוות הכי גדולות בדת היהודית. יש כאלה שיעשו כל מה שנדרש על מנת להגיע ולנחם את המשפחה האבלה. ניתן לפרסם את המודעות באזורים שונים על מנת להגדיל את התפוצה.

 

גילוי מצבה

בחירת מצבות היא בחירה קשה, כזאת שעשויה לבלבל אתכם מאוד. הרי קיימות לא מעט סוגים של מצבות, ומוטב כי תעשו את הבחירה שנראית לכם הכי מתאימה. אז איך עושים בחירה כל כך משמעותית? תמיד אפשר להתייעץ אם אנשים שמכירים את אותו אדם. הם בוודאי יוכלו לדעת איזה סוג של מצבה הוא היה רוצה שתהיה עבורו. המנהג ביהדות הוא לחשוף את המצבה בטקס אזכרה מיוחד המתבצע כשלושים יום מיום הפטירה. את האזכרה אמורים להגיע כל האנשים בקרבה ראשונה, כאלה שרוצים לחלוק כבוד. בטקס עצמו כולם רואים בפעם הראשונה את המצבה שנבחרה, וכמובן מתפללים לעילוי נשמת הנפטר. מדובר על אחד מהמנהגים הכי חשובים בדת היהודית, וישנה חובה לשמור עליו באופן קבוע.

 

הספדים בזמן ההלוויה

אין כאן חובה מסוימת המגיעה מתוך ההלכה היהודית, אך בהחלט מדובר על מנהג נפוץ. המנהג קובע כי המשפחה האבלה והאנשים הקרובים יכולים להגיד דברים טובים על הנפטר. כלומר לספר עד כמה הוא היה אדם טוב ועד כמה הוא היה עוזר. כל זאת על מנת לעלות את נשמתו אל המקום שאליו היא אמורה להגיע. נדגיש שוב כי בשונה מגילוי מצבות או כל עניין אחר, אין כאן חובה דתית. אך לרוב מבצעים את ההספדים הללו כדי לעלות את נשמת הנפטר מעלה בשמיים. נדיר מאוד לראות הלוויות שלא אומרים בהם דברי הספד לעילוי נשמת הנפטר.