המזרח התיכון שימש מאז ומעולם כמקום אסטרטגי למדינות ולאימפריות רבות שכל אחת בדרכה, ביקשה לעצב את האזור בהתאם לערכים המדיניים שלה. היחסים המדיניים והפוליטיים שנוצרו תוך כדי החלפת שלטונות רבים העמיקו להיות תחום מחקרי נרחב העומד בפני עצמו.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

מרכז בדין – המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון

מרכז בדין – המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון העוסק במחקר ובפרסום מידע מתועד במגוון נושאים בתוך עולם הסכסוך הישראלי-ערבי. מרכז בדין מפרסם תובנות מעמיקות ומחקרים המיועדים לקהל הרחב, הקשורים באופן אדוק לסכסוך ולמציאות המורכבת של מדינת ישראל עם שאר מדינות המזרח התיכון.

מרכז בדין ממוקם בירושלים – זירה מדינית ופוליטית חשובה ביותר. במשך אלפי שנים וגם היום, ירושלים היוותה מקום חיוני ואסטרטגי חשוב לכל הדתות. עמים רבים נלחמו בה ועליה, עד ששב העם היהודי לירושלים והחזיר אותה לעצמו.

מיקומו של מרכז בדין דווקא בירושלים מעמיק את חשיבותה של ירושלים בהיותה גרעין הסכסוך הישראלי ערבי, גרעין המדיניות של המזרח התיכון כולו ושל ישראל בפרט. לא ניתן היה לחקור את מדיניות המזרח התיכון בשום עיר אחרת בארץ, תחום המחקר סמלי וחיוני דווקא בעיר ירושלים.

בירושלים, מרכז בדין מעניק שירותים רבים לאוכלוסייה הרחבה ובמיוחד לעיתונאים, מדינאים ופוליטיקאים. השירותים שמרכז בדין מעניק בין היתר הינם שירותי הסברה, הרצאות, הקרנת סרטים דוקומנטריים, נתינת חסות למסיבות עיתונאים ותדריכים בקונגרסים שונים כמו הקונגרס האמריקאי, בפרלמנט הקנדי, בכנסת, באיגוד כתבי האו"ם בניו יורק, במועדון העיתונות הלאומי בוושינגטון ובמקומות בעלי השפעה נוספים בארץ ובחו"ל.

על כן מרכז בדין מעסיק בין שורותיו אנשי מקצוע רבים מתחומים שונים כמו יוצרי סרטים, עיתונאים, אנשי אקדמיה וחוקרים שמתעסקים שנים רבות בחקר מדיניות המזה"ת ובסכסוך הישראלי ערבי. מרכז בדין מפרסם כל שנה דו"חות חקירה רבים בנושאים כמו חינוך ותקשורת ברש"פ, כוחות הביטחון של הרש"פ, תהליך השלום, הטרור ואונר"א.

מרכז בדין מפרסם ממצאים רבים הן בדו"חות כתובים והן על ידי סרטים תיעודיים בנושא יחסי ישראל והפלסטינים. את הסרטים הדוקומנטריים ניתן לראות באתר האינטרנט של מרכז בדין. הסרטים מתורגמים לשפות שונות, ביניהן עברית, אנגלית וגרמנית.

מרכז בדין עובד בשקיפות מלאה, מאמין בחשיפה ובפרסום של מחקרים המבוססים על עובדתיות וגילויים אמתיים.

חוקר מדיניות המזה"ת בירושלים – אלעד יצחק וידלנסקי

  • הכירו את אלעד, חוקר במרכז בדין לחקר מדיניות המזרח התיכון. אלעד יצחק וידלנסקי הוא בן 32 מירושלים ובעל תואר ראשון בחינוך ובמדע המדינה בהצטיינות מטעם האוניברסיטה העברית.

אלעד השלים את לימודי התואר השני במנהל חינוך מדיניות ומנהיגות ובידו גם תעודת הוראה בלימודי אזרחות.

במסגרת עבודתו במרכז בדין, המרכז לחקר מדיניות המזה"ת, אלעד רוקם שיתופי פעולה רבים בעבור עבודת המחקר של המרכז, מחבר מאמרים בנושא הסכסוך הישראלי ערבי ובנושאים נוספים. בנוסף, אלעד מתרגם, עורך, מקריין סרטים ושותף משמעותי בפרסום דו"חות ומחקרים של מרכז בדין.

לאור פעילותו, אלעד מתמחה בפיתוח תוכן, ניהול תקציבים, גיוס משאבים, פרסום, תרגום, כתיבה, עריכה, מחקר ופיתוח משאבים.

באתר האינטרנט של אלעד, תוכלו לקרוא שפע של מערכי שיעור בנושא אזרחות ובעיקר בנושא הסכסוך הישראלי ערבי. בנוסף, ניתן למצוא דו"חות קריאה רבים, ניתוחים של מסמכים חשובים, מאמרים משמעותיים ותרגילים שכל איש/אשת חינוך ומדע המדינה עשויים למצוא לעזר בהם במהלך עבודתם.

אלעד - חוקר מדיניות ואיש חינוך

בנוסף להיותו איש מחקר בתחום המזה"ת, אלעד פועל בעולם החינוך, הוביל והיה לשותף במיזמי חינוך שונים, אשר ברובם לקחו חלק קהילת הסטודנטים בארץ.

אלעד בעברו ניהל תכניות ב"הלל באוניברסיטה העברית", יזם וניהל תכניות שונות עבור סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטה העברית בפרט ובירושלים בכלל. תוכניות אלו מנגישות עד היום פלטפורמה למעורבות חברתית משמעותית בסימן יהודי לסטודנטים מכל קצוות האוכלוסייה תמורת מלגה. פעילות והשתתפות הסטודנטים בתוכניות אלו מתבססות על מתן מלגות לסטודנטים שונים המבצעים פעילות קהילתית וחברתית בקהילה בה הם מתגוררים.

הסטודנטים והסטודנטיות שלקחו חלק בפרויקטים הרבים שניהל אלעד בירושלים, לקחו חלק פעיל בהתנדבות ובנתינה חזרה לקהילה בתמורה למלגה. כל העבודות הקהילתיות בתכניות הסטודנטים שניהל אלעד שמות דגש רב על ערכי יהדות שונים.

"הלל באוניברסיטה העברית" מספק תכניות רבות לרווחת הסטודנטים ולשהייה נעימה יותר בקמפוס על ידי פיתוח תכניות קיץ ושנתיות הכוללות משלחות לארה"ב, אירועים ופעילויות, תוכניות לימוד ויזמות, מפגשי סטודנטים מכל העולם ותוכניות קהילתיות התנדבותיות ברחבי העיר ירושלים.

מבין תוכניות היזמות הקהילתיות שאלעד ניהל והוביל:

פרויקט "קולות המזרח" - במסגרת 'הלל באוניברסיטה העברית בירושלים'

"קולות המזרח" הוא פרויקט סטודנטיאלי ייחודי שבו סטודנטים קיימו ראיונות מצולמים ומתעדים את סיפור חייהם של יהודים שעלו לישראל מארצות האסלאם. הראיונות מגוללים את סיפורם האישי, המשפחתי, הקהילתי ואת חייהם של יהודים רבים שחיו תחת משטרים מוסלמיים בארצות המוצא.

"קולות המזרח" מגולל גם את חוויית הקליטה של אותם יהודים בארץ ישראל.

המרואיינים שלקחו חלק בפרויקט, הם יהודים מארצות מוצא שונות כמו; מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה, לוב, מצרים, תימן, לבנון, סוריה, עיראק ואיראן. כל המרואיינים הינם אנשים שחיו בארצות המוצא עד גיל 15 ועלו ארצה בין השנים 1948-79.

הסטודנטים תיעדו את כל הסיפורים בסיועו של צוות צילום מקצועי והסרטונים מוצגים באתרי מדיה שונים וברשתות החברתיות, למען פיתוח המודעות של סיפורי יהודי ארצות האסלאם.

אלעד ייסד את התכנית ביחד עם מנהלת "הלל ירושלים" חלי טביבי ברקת ומומחים נוספים.

פרויקט "כאן גרים"

פרויקט זה מעניק לסטודנטים ולסטודנטיות בארץ מגורים בתנאים נוחים במיקום אסטרטגי לקמפוס, והפלוס הוא שמדובר בבית מגורים של אזרח ותיק. אזרחים ותיקים החליטו לפתוח את ביתם על מנת להפיג את בדידותם באמצעות מגורים משותפים עם סטודנט או סטודנטית.

כך גם האזרח הוותיק וגם הסטודנט נשכרים מקיום מערכת יחסים נעימה וחברית כשל סבתא ונכדה, וגם הסטודנט זוכה למלגת קיום ולמגורים להמשך הלימודים האקדמיים.

פרויקט 'חבורות שבת' – במסגרת 'הלל באוניברסיטה העברית בירושלים'

פרויקט שכולו על טהרת ערכי השבת השונים של סטודנטים יהודים רבים. כל משפחה יהודית מקבלת את השבת בדרך המיוחדת והאופיינית לה, מתוך ההבנה שכל סטודנט יהודי שנמצא הרחק מביתו רוצה לזכות לקיים שבת כרצונו, קם לו פרויקט "חבורות שבת".

בפרויקט "חבורות שבת", סטודנטים בונים ומארגנים יחד את השבת שלהם, בשילוב של תכנים וערכי שבת השונים. בכל שבת, נערכת סעודה על ידי הסטודנטים בצורה אחרת, בהתאם לרוח שהסטודנטים בחרו בה.

בכל שבוע מדובר בארוחת שבת שונה, הכוללת משחקים, הפעלות, סיפורים ומנהגים שונים שהסטודנטים שותפים להם.

הסטודנטים זוכים לחוות מסורות יהודיות שונות ולערוך קבלת שבת בדרך ייחודית שלא מוכרת להם.

פרוייקט 'זכור וכבד' – עם ולמען ניצולי השואה – במסגרת 'הלל באוניברסיטה העברית בירושלים'

פרויקט 'זכור וכבד' קם מתוך צורך סטודנטיאלי לסייע לניצולי השואה במאבקם בעקבות מצבם הכלכלי העגום. מטרת הפרויקט לחזק את זיכרון השואה באמצעות למידה וחשיבה בסוגיות השואה, הכחשת השואה ואנטישמיות לצד חיזוק קשר אישי עם ניצולי השואה – מתוך תפיסה כי "ולא המדרש העיקר אלא המעשה" (פרקי אבות א', יז').

תיאור הפעילות:

  • התנדבות אישית - פגישה קבועה אחת לשבוע/שבועיים של כל סטודנט המשתתף בתכנית עם ניצול שואה.
  • ציר הלימוד - פגישה שבועית, מדי יום שני, של כלל הסטודנטים כקבוצה ועיסוק בתכנים הקשורים בזיכרון השואה ובחברה הישראלית ובשאלות מהותיות העולות מתוך נושאים אלה.
  • הקבוצה מגוונת מאוד: עולים חדשים, מוצאים שונים, תחומי לימוד נרחבים ואזורים שונים במרכז הארץ. זאת, בנוסף לשילוב אוכלוסיית האוניברסיטה הפתוחה והאקדמיה בצלאל לצד סטודנטים מן האוניברסיטה העברית בירושלים.
  • הפקת אירועים בנושאי השואה הפונים לציבור הסטודנטים והקהל הרחב לאורך השנה.פרויקט תיעוד ייחודי שיעסוק בתרבות הקהילות היהודיות שחיו בתקופת השואה.
  • פרויקט התיעוד ייעשה בשיתוף עם הסטודנטים והניצולים, כאשר המטרה ליצור תיעוד מזיכרונותיהם של הניצולים, בדגש עם מסורות ומנהגים.
  • בשל היות תשע"ח שנה מסכמת של התכנית, היא מתאפיינת בדגש על הקהילות היהודיות ביוון, שסיפורן לא סופר בהרחבה לאורך השנים. ביטוי לקהילות אלה יעשה, בין היתר, באמצעות קמפיין אינטרנטי להעלאת מודעות,
  • פרויקט תיעוד ייחודי שיעסוק בתרבות הקהילות היהודיות שחיו בתקופת השואה. פרויקט התיעוד ייעשה בשיתוף עם הסטודנטים והניצולים, כאשר המטרה ליצור תיעוד מזיכרונותיהם של הניצולים, בדגש עם מסורות ומנהגים.
  • בשל היות תשע"ח שנה מסכמת של התכנית, היא מתאפיינת בדגש על הקהילות היהודיות ביוון, שסיפורן לא סופר בהרחבה לאורך השנים. ביטוי לקהילות אלה יעשה, בין היתר, באמצעות קמפיין אינטרנטי להעלאת מודעות, פרויקט "קהילות מספרות", בניית "חדר בריחה" ויצירת תכנים דוגמת שאלוני "קהוט" ומשחקי רביעיות להעשרת הדורות הבאים ולשימור זיכרון הקהילות.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.