בניית ממ"ד בליווי עורך דין תמ"א 38 (ובכל ערי ישראל) היא דרישת חובה על פי חוק. גם בבניינים שלא עברו תמ"א ואין מקלט בסביבתם חלה חובת בניית ממ"ד. כיצד הוא נבנה לאיזה עורך דין נפנה ומה עושים כאשר אין בדירה חדר שאין בו חלון? כיצד החדר מוסמך כממ"ד? כל מה שרציתם לדעת על בניית ממ"ד

הקמת ממד
הקמת ממד

 

 

בתמא ועורך דין תמ״א 38 – לפניכם.

בניית ממ"ד בליויי עורך דין תמ״א או בדירות בהן כל החדרים מכילים חלונות בעיקרון, ממ"ד הוא חדר שאין להכניס אליו אביזרי זכוכית ולכן ההעדפה, במסגרת ליווי עורך דין תמ"א 38 תל אביב, הוא תמיד לבנות אותו איפה שאין חלון. במידה ויש פתח אוויר בכל חדר וחדר, מסמיכים אחד מהם להיות הממ"ד. ההסכמה דורשת את פירוק החלון המקורי של החדר והטמעת חלון מזכוכית ליבה כפולה. חלון זה הוא חלון חד או דו כנפי, עם כנפיים זזות הצידה וננצרות עם ידית. בקדמת החלון הזה יש 2 פלטות ברזל חבויות שניתנות לגרירה. בעת מלחמה יש לפתוח את החלון, להטות את הברזלים הללו במטרה לאטום אותו ולסגור את כנפי הזגוגית הכפולות עליהם. כל זאת, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

לאחר בחירת העורך דין יש לבחור את סוג הבטון

בבתים ישנים ישנם הרבה ליקויי בניה, הבטון הנו בטון מזוין ביבוא מחו"ל בעל שכבה כפולה. השכבה הקדמית היא שכבת היישום (צבע) והשכבות הפנימיות הן שכבות אפורות מוקשחות בגוון אפור כהה עם גרגירי בטון עבים. בטון זה יש ליישם בקיר אחד לפחות בחדר הממ"ד, כלומר בקיר הפנימי של אותו חדר כשהוא בחציצה עם חדר אחר. החדר האחר סופג למעשה כ- 30 ס"מ עובי של בטון שמקורו בחדר הממ"ד על מנת לייצר עבורו את העובי הנדרש.

מיקום הממ"דים בדירות הבניין

בשונה ממה שחושבים, מיקום ממ"דים בבנייני תמ"א 38 תל אביב אינו אחיד. במידה ומבנה הדירות שונה וכמות החדרים שונה (זה קורה בלא מעט בניינים מועדים לתמ"א 38) המיקומים של חדרי הממ"ד יהיו שונים מדירה לדירה.