כדי להרגיש יותר טוב אנשים הולכים לטיפולים שונים ומגוונים ובחלקם גם מקבלים על עצמם משימות כמו, לכתוב ולהוציא אל הדף את המחשבות והרגשות שלהם בזמן הכתיבה. הפעולה הזו לרוב, תשחרר מהם לחץ ועומס רגשי. אבל שיטה חדשה של כתיבה, שפועלת ממקום שונה לגמרי, תגרום להעלאת המוטיבציה והחיוניות ותסייע לשיפור ההרגשה הטובה.

כלים
צילום יח"צ
צילום יח"צ

 

לשיטה הזו קוראת רקפת פרא – עורכת אתר החדשות הטובות והתוכן החיובי thepositiv.com בשם תוכן חיובי.

מה זה תוכן חיובי?

"בשונה מכתיבה שמיועדת לבטא רגשות ואת ה"אני הפנימי", בכתיבה של תוכן חיובי תשומת הלב הפוכה. כשניגשים לכתוב תוכן חיובי, המטרה היא לעשות למי שיקרא את הטקסט הרגשה טובה, להעביר מסר מעצים /מעודד, או לייצר חוויה מרגשת. זה יכול להיות שיר/סיפור/טור אישי או תובנה אישית ובלבד, שלפני שניגשים לכתוב את הטקסט תשומת הלב היא כלפי חוץ.

כשמשורר /סופר כותבים, כחלק מהביטוי האישי שלהם, המיקוד שלהם הוא ביצירה ובסיפור ובשום אופן לא בקורא – זה בדיוק ההבדל. כתיבה חיובית מיועדת למטרה מאוד מסיימת והיא צריכה לכלול כללים נוספים של כתיבה, בהתאם לסוג התוכן שנבחר, אבל ההבדל הגדול שמבחין בינה לבין כל וכן אחר הוא המטרה לעשות טוב לקורא"

למה צריך את זה? "העולם שלנו רווי במסרים – אי אפשר ללכת למקום כל שהוא מבלי להיחשף למידע – ואנחנו לא בוחרים את המידע שאנחנו מקבלים בדרך. העולם שלנו רווי בטקסטים שמועברים אלינו באמצעים של צורות, תמונות, לוגויים, שלטים, וכמובן מסרים מילוליים שאנחנו נחשפים אליהם באמצעי התקשורת השונים. מאחורי כל מסר כזה יש אינטרס – בדרך כלל שיווקי. גם באמצעי התקשורת, כאשר מדווחים על חדשות יש אינטרס רווחי. כל כותרת צריכה למשוך ולגייס אליה כמה שיותר קהל ולהתחרות בשלל הכותרות האחרות. האדם הפשוט מרגיש שהוא כל הזמן במרדף כדי לא לפספס ולהיות מעודכן. זה מתיש. בסוף היום, האנושות סובלת מחוסר איזון משווע והמחלה, שהיא מגיפה הרבה יותר גדולה וחמורה מהקורונה היא הדיכאון. העומס הזה יוצר מצד אחד סוג של אדישות ומצד שני ייאוש. ואנשים שרגישים לזה, מפסיקים לקרוא עיתונים /לצפות בחדשות וגם פה יש הפסד, כי הם לא מעורבים.

מהסיבה הזו התחלתי לכתוב "חדשות טובות" רציתי לסייע ביצירת איזון ולהגדיל את התכנים שלא מקבלים חשיפה מספקת. תוך כדי העבודה שלי, על כתבות ונושאים וגם עזרה שלי לכותבים אחרים, מתנדבים שמצטרפים כל הזמן ורוצים לכתוב, הבנתי שהרבה מעבר לזה שהאפשרות לרכז במקום אחד הרבה תוכן חיובי, הכתיבה עצמה והיכולת שלי לדבר עם אנשים שעושים דברים מיוחדים /מרגשים וההתמקדות שלי בצורך להעביר לקוראים חוויה מסוג אחר, בעצם עוזרת לי לא פחות. ככל שעבר הזמן וכתבתי וליוויתי יותר כתבות וכותבים הבנתי שיש בכתיבה של תוכן חיובי מספר כללים שצריכים להישמר וברגע ששומרים עליהם וכותבים לפיהם אז יש רווח כפול- גם מהצד של מי שכותב וגם מהצד של מי שיחשפו לתוכן בקריאה"

האתר מאפשר בעצם לכל מי שרוצה לכתוב תוכן חיובי לעשות את זה ללא תשלום- למתנדבים שרוצים לכתוב טורים קבועים אני מעבירה הדרכה ומסייעת בעריכה. ולכתובים חד פעמיים יש את הכפתור הירוק שבאמצעותו אפשר לשלוח תוכן חיובי לאתר ולפרסם אותו.

"הכוונה שעומדת מאחורי האתר היא לרכז במקום אחד כמה שיותר תכנים חיוביים שיאפשרו לאנשים מפלט ואיזון מהתכנים האחרים שהם חשפים אליהם ביום יום. ובשונה מכל מקום אחר באתר הזה בגלל התוכן המסוים הזה והמטרה ליצור הרגשה טובה ב90% מהמקרים היא באמת מושגת – אנשים מספרים שהם נהנים ומרגישים טוב יותר"

איזה כללים יש לכתיבת תוכן חיובי? "בראש ובראשונה כמו שאמרתי קודם המטרה- אבל מעבר לזה, לפני שניגשים לכתוב, אנחנו צריכים לדעת על מה אנחנו רוצים לדבר ולשאול את עצמנו עוד כמה שאלות- כמו מה מעניין בזה? מה הערך של התוכן שאני רוצה לכתוב ייתן למי שייקרא אותו? לפני כמה שנים הצעתי לעמותה שמסייעת לחולי אפילפסיה לכתוב טורים על התמודדות עם המחלה – פנו אלי כמה נשים שרצו לכתוב על ההתמודדות שלהן והן העבירו תכנים שכמעט כולם עסקו במחלה עצמה ובקושי- אז שאלתי אותן (כל אחת בנפרד) מה בטקסט מדבר על ההתמודדות? איפה החלק של העוצמה? האם הן כותבות במטרה שחולי אפילפסיה יזדהו וירגישו תמיכה או שהן רוצות לכתוב במטרה להעביר מסר אחר? לכל אחת הייתה תשובה אחרת ובהתאם לתשובה בנינו את הטקסט כך שגם יספרו על עצמן ועל המחלה אבל לאורך כל הדרך הטקסט יעביר מסר של התמודדות ושל הישג – של גאווה אישית על ההתמודדות והניצחון על הפחד או הבושה ואפילו במקרה אחד על המחלה עצמה. העלנו את הפרסומים במשך שבוע שלם יום אחרי יום והבנות הודו לי מאוד כי הכתיבה הזו הבהירה להם שיש אור ויש הרבה סיבות לשמוח ולחוש הזדהות דווקא ממקום אחר. הדוגמה הזו מדגימה את החשיבות של ההכנה לפני הכתיבה ברמה הרגשית, וגם ברמה של היכולת לבנות את הטקסט קצת כמו תסריט- סוג של סרטוט של דרך שאנחנו רוצים שהקוראים יעברו.

פיתחת שיטה ללימוד כתיבת תוכן חיובי? "פיתחתי כמה הרצאות וסדנאות לכתיבת תוכן חיובי – לא הייתי מגדירה את זה עדיין כמו שיטה- עצם הכתיבה וההגדרה שלה כתוכן חיובי הופך את הכתיבה לבעלת מאפיינים, אבל לכל סוג של כתיבה יש דרכים משלה. יש כתיבה עיתונאית למשל של חדשות או של כתיבה מגזינית, יש כתיבה של טור אישי, יש כתיבה של שירים, מה שאני יודעת להעביר ולהסביר זה את התהליך של היפוך התפקידים מהאני לאחר- איך להעביר את נקודת המבט מעצמי לבחוץ. בהרצאות אני מדברת על טקסט באופן כללי- ועל הדרך שלנו לצרוך אותו ולהיות יכולים להשפיע עליו גם כשאנחנו מקבלים אותו כצרכנים פאסיביים, אני מלמדת לשאול את השאלות ולסדר אותן ברצף הנכון.

מי מזמינים ממך הרצאות? "גם פה התשובה תהיה תלויה במטרה שרוצים להשיג- אם מחפשים נושא חדש להרצאה זה יכול להיות מתאים, אם רוצים להביא עובדים בארגון להרגיש יותר טוב בעבודה אפשר להעביר סדנה של כתיבה חיובית שתעסוק בכתיבה על העיסוק המסוים שבו החברה או הארגון עוסקים בו, אם רוצים לעודד מתנדבים לשתף את החוויות מההתנדבות שלהם סדנא כזו יכולה לאפשר למתנדבים לשתף בחוויות מהפעילות ולעודד עוד מתנדבים לקחת חלק בפעילות, אם רוצים לעודד בני נוער להרגיש יותר טוב עם עצמם אפשר להעביר להם הרצאה או סדנא בנושא דימוי גוף או דימוי אישי ועוד ועוד. בעצם אין ממש הגבלה אפשר לשלב את ההרצאה בקורסים לשיווק או עיתונאות, בחוגים במתנסים ובפעילויות לקבוצות מסוגים שונים – דבר אחד בטוח תהיה הרגשה ממש טובה בסוף (:

אז אם גם אתם רוצים להרגיש יותר טוב כדאי לכם או להיכנס לאתר החדשות הטובות ולקרוא קצת או להתחיל לכתוב ואם אתם לא בטוחים איך רקפת בטח תשמח לסייע