בעוד שבועות ספורים בלבד, הציבור בישראל יפקוד את הקלפיות בפעם הרביעית מזה שנתיים, והפעם, מאוד קשה להעריך מה עומד לקרות. עם משבר הקורונה שמרחף מעל, ואי הוודאות ששוררת במדינה יש המון נעלמים שנסתרים מהעין ויכולים להשפיע על התוצאות.

אחוזי ההצבעה

כלים

 

אחוזי ההצבעה הם שיקול מכריע, אם נבחן מדינות ברחבי העולם בהן האזרחים הלכו ברצף לבחירות, אפשר בהחלט לומר שנצפתה עייפות בחירות וירידה בשיעורי ההצבעה. אולם כאן, הסקרים מעידים דווקא על נכונות והתחזית מעודדת: מסתמן כי רוב גדול מהאזרחים כן מתכוון לממש את זכותו החוקית להצביע, בנתונים מספריים מדובר על למעלה מ- 80%.

דפוסי ההצבעה בחברה הערבית

עוד נתון שיכול להשפיע ולהכריע הוא דפוסי ההצבעה בחברה הערבית. סקרים שונים מעידים על כך שפחות מ- 40% מאזרחי ישראל הערבים מתכוונים להצביע בבחירות הבאות. רבים מאזרחי ישראל הערבים מרגישים כי אין להם השפעה אמיתית על הזירה הפוליטית בישראל, ולכן אין שום הצדקה מבחינתם לממש את זכות הבחירה שלהם. דפוסי ההצבעה יכולים להשפיע במידה ניכרת על זהותו של ראש הממשלה הבא, היחלשות הרשימה המשותפת למשל יכולה להקל על נתניהו להקים ממשלה או לחלופין, על הגוש שמתמודד מולו.

אחוז החסימה וחולות נודדים

בסקרים האחרונים אפשר גם לראות שאחוז החסימה משחק תפקיד משמעותי, המון בעלי זכות הצבעה השיבו שיצביעו למפלגות שאינן עוברות את אחוז החסימה, או לחלופין, למפלגות שעוברות אותו ממש בקושי. כל קול כזה יכול להשפיע במידה ניכרת, ולהגדיל או להקטין את אפשרויות המשחק של המפלגות הגדולות. בנוסף יש המון אזרחים שעדיין אינם יודעים לאיזו מפלגה יצביעו, במיוחד לאחר קריסתה של כחול לבן ולאור העובדה שקמו מאז הבחירות האחרונות כ- 11 מפלגות חדשות. כמו כן איננו יודעים עדיין מי ירוץ עם מי, אילו שיתופי פעולה יתרחשו ואילו פתקים בסופו של דבר יעמדו בקלפי, מול הבוחרים.

עמדות המפלגות

אם לפני משבר הקורונה כלל ציבור הבוחרים התעניין בעיקר בסוגיית הביטחון, כיום לאחר המשבר, השיקולים המרכזיים הם בנושאים חברתיים-כלכליים, כמו גם בנושאי בריאות וניהול המשבר. ולכן ישנה העדפה למפלגות שנותנות מענה אמיתי לסוגיות אלו, מבחינת המצע שלהן. למרות שאלו בחירות רביעות תוך שנתיים, ניכר שהציבור בישראל כן יממש את זכותו הדמוקרטית, הפעם נקווה שהבחירות אכן יובילו להקמת ממשלה יציבה שתוביל לצמיחה בכל התחומים.

מעוניינים בעדכונים נוספים על בחירות 2021? באתר של עמית סגל תמצאו אין ספור מאמרים, פרשנויות, תחקירים, שידורים, ראיונות, הרחבות וסיקורים מטעם הפרשן הפוליטי המוביל והמוערך של חדשות ערוץ 2!