אזעקת רכב שלא תעיר את השכנים, חדר רחצה עם מים ואוויר בטמפרטורה הנכונה ומעקב אחר זמן ואיכות השינה: 6 טרנדים שהולכים לכבוש את הבתים החכמים כבר בשנה הנוכחית

כלים
קרדיט לתמונה: Shutterstock
קרדיט לתמונה: Shutterstock

 

שולי הלוי

הטכנולוגיה והאינטרנט הם חלק בלתי נפרד מחיינו ובתינו ובשנתיים האחרונות בפרט, הם השתלבו כמעט בכל מכשיר חשמלי בבית דוגמת גופי התאורה, הטלוויזיות, הרמקולים, מכונות הכביסה ועוד, והפכו אותו לחכם במיוחד. אז מהו בעצם בית חכם?

בית חכם הוא כזה הכולל מערכת שליטה המחוברת לחיישנים – בין אם ייעודית או כזו המשולבת בסמארטפון, ובקרים המוטמעים בשלל מוצרים לרבות מזגנים או מערכות השקייה, המתקשרים עם המערכת המרכזית באופן אלחוטי.

ההתקדמות הניכרת בתחומי הבינה המלאכותית (AI) ולמידת המכונה (ML) חוללה מהפכה בתחום, ולעיתים אף נדמה שמערכות הבית החכם של ימינו הן חלק מסט של סרט מדע בדיוני. אם עד לפני כמה שנים הסתפקנו בבחירת השיר הבא בספוטיפיי, ב-2021 תוכלו להינות ממגוון פינוקים: למלא אמבטיה בטמפרטורה המועדפת, להתאים את התאורה למזג האוויר ולהדליק אותה כשאתם במרחק קבוע מהבית, להטיס מזל״ט לתצפית ולצלם במקרים בהם זיהיתם תנועה חשודה ואפילו לעדכן את רשימת הקניות בהתבסס על המצב במקרר. פריצות הדרך בתחומי הבינה המלאכותית ולמידת המכונה הן אלו שהופכות את הבית החכם לגאוני, כזה שחוזה ומתאים את עצמו להעדפות ולדפוסי ההתנהגות שלנו.

לצד זאת ועל אף הפיתוחים הטכנולוגיים המהירים, כדאי לדעת שגם המערכות המתקדמות ביותר עדיין לא מסוגלות למנוע התרחשותם של שריפות, שטפונות ובעיות חשמל כך שלכל מקרה שלא יהיה, מומלץ לוודא מבעוד מועד כי ברשותכם ביטוח דירה מתאים שישמור עליכם ועל ביתכם בטוחים.

אז מה צפוי להיכנס לבתים בשנה הקרובה? הנה שישה מהטרנדים הח(כ)מים:

מטבח: מקררים ותנורים חכמים

על המקררים החכמים דובר בשנים האחרונות לא מעט וכבר בשנה הנוכחית הם צפויים להגיע לחנויות. הדגמים החדשים מציגים תכונות מדהימות כמו מעקב אחר חיי המדף של מוצרים, ניתוח רכישות ותכנון אלו הבאות בהתבסס על סל המוצרים שלכם, מעקב אחר כמות המוצרים והודעה שתעדכן אתכם שהגיע העת לחדש את המלאי, כמו גם סנכרון עם התקני מטבח חכמים אחרים. זאת ועוד, התנורים החכמים החדשים יבחרו עבורכם את הטמפרטורה הנכונה למנת האוכל ואף ידעו לחמם מזון מחדש בזמן שאתם תעשו את דרכיכם חזרה לבית.

ברשימת המכשירים החכמים שתוכלו להכניס למטבח החל מהשנה תמצאו גם סירי לחץ, מיקרוגלים, מקררי יין ומיקסרים ואם רכשתם אחד או את כולם, אל תשכחו לעדכן את רשימת התכולה בדירה אונליין שכן את זה המקרר דווקא לא יעשה עבורכם.

אבטחה: מז״לטים ביתיים

כבר היום מותקנות בבתים רבים מערכות אבטחה הכוללות שילובים בין מצלמות לאפליקציות כשהעתיד הקרוב כולל שינויים משמעותיים. בין החידושים שיוטמעו בגזרת האבטחה תוכלו למצוא מנעולים עם טכנולוגיית זיהוי פנים וטביעות אצבע, אזעקת רכב חכמה השולחת התראות ישירות לטלפון החכם של הבעלים, ובכך תניח לשכנים לנפשם, ומזל"טים שיחוברו לחיישנים ברחבי הבית. אלו האחרונים הם ככל הנראה הפיתוח המשמעותי ביותר בגזרה והם יוקפצו בתגובה להפעלת אחד החיישנים לטובת סריקה וצילום של האזור.

מהפכת הבית הבריא

אין ספק שהדבר שהכי העסיק אותנו אשתקד הוא מצב הבריאות כך שלמרות ההתרגשות הרבה מקיומם של מקררים שמעדכנים את רשימת הקניות ואמבטיות שמתמלאות מעצמן, אם תעשיית הבתים החכמים רוצה לשפר את חיינו, היא חייבת להתייחס לדברים החשובים באמת.

למזלנו, התשתית למהפכה זו החלה עוד לפני זמן רב כשאפליקציות בריאות, שעונים, משקפיים וביגוד חכמים החלו לספק נתונים אודות בריאות הלב, איכות הנשימה ואספקטים חשובים אחרים. לכן, כבר בשנה הקרובה צפויים להשתלב במערכות הבית החכם טכנולוגיות שיאפשרו ניטור מקיף של השינה: כמה זמן היא נמשכת ובאיזו מידה היא עמוקה, יהיה ניתן להתייעץ באופן מקוון עם רופא במקרה הצורך ולנטר ולנתח את הניידות הפיזית בכללותה.

חדרי הכושר החכמים

חידוש נוסף בתחום הבית החכם מגיע אף הוא בתזמון אידיאלי כשגם בשביל אימון בחדר הכושר לא תצטרכו לצאת מהבית. הטכנולוגיה העדכנית כוללת מסכי ענק של עד 50 אינצ׳ים, בעזרתם תוכלו לצפות במאמנים וירטואליים או אנושיים שיתאימו עבורכם את תוכנית האימון. יתרה מכך, המערכות בעלות החיישנים החכמים יעקבו ויאפשרו לכם לקבוע את מידת העומס, יוודאו שאתם מבצעים את התרגילים נכונה וכן יעדכנו אתכם על התקדמותכם באופן כללי. חוששים שלא תתמידו? אל דאגה, הבינה המלאכותית שעוקבת אחר ביצועיכם תדאג לעודד אתכם במידת הצורך.

תאורה בהתאמה למזג האוויר

האם גם אתם נלהבים מהרעיון להדליק ולכבות מנורות באמצעות מחיאת כף? בוודאי תתלהבו עוד יותר לשמוע על פיתרונות לניהול תרחישי התאורה המתקדמים. מותגי התאורה המובילים בעולם מציעים לכם להאיר (ולהחשיך) את הבית באמצעות פקודות קוליות או אפליקציות, להתאים את התאורה בעודכם בדרך הביתה, לקבוע את העוצמה והבהירות לפי מצב הרוח ולהגדיר מצבי תאורה אוטומטית בכפוף לשעת היום. כמה מהיצרנים אף מציעים נורות חכמות בעלות תכונות גידור גאורגרפי (geofencing), שתדענה היכן אתם נמצאים ביחס לבית ותידלקנה אוטומטית כשתהיו במרחק מסויים. זאת ועוד, הנורות החכמות מסוגלות להגיב לשינויים בסביבה, כך שאם יצאתם ביום שטוף שמש שהתקדר בזמן שביליתם בעבודה, היו בטוחים שהן תקבלנה אתכם בתאורה מסבירת פנים עם שובכם.

מהפכת הבית החכם לא דילגה כמובן גם על חדר הרחצה כשהפתרונות הטכנולוגיים החדשים מגיעים בדמות מראות בעלות תאורה אוטומטית ומסכי טלוויזיה מובנים, ויסות חכם של טמפרטורות המים והאוויר, מעקב וכיבוי אוטומטי בעת מילוי האמבטיה ואיך אפשר בלי ראשי מקלחת עם רמקול בלוטות׳ מובנה. הטכנולוגיות החכמות מאפשרות להגדיר סטים מותאמים לכל אחד מבני המשפחה, כדי שכולם יזכו למקלחת או אמבטיה בטמפרטורה המושלמת עבורם.

לסיכום, טרנד הבית החכם שכבש רבים צפוי ללוות אותנו גם בשנים הבאות ולהביא עימו לא מעט טכנולוגיות וממשקים שישדרגו את חיינו ויהפכו אותם לנוחים ופשוטים בהרבה. נראה כי אכן יש למה לצפות, הישארו מעודכנים.