יכולות קוגניטיביות מהוות חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו ומלוות אותנו בכל תנועה או פעולה. מהן וכיצד ניתן לשפר אותן, בפרט בקרב בני הגיל השלישי? הכל בכתבה הבאה

כלים
קרדיט לתמונה: Shutterstock
קרדיט לתמונה: Shutterstock

 

רויטל מור

קוגניציה הינה אוסף של תהליכים וכישורים מוחיים המאפשרים לנו לתפקד בשעות הערות. כל פעולה מודעת שאנו מבצעים בחיי היומיום שלנו מערבת בתורה הפעלה של כישורים קוגניטיביים רבים דוגמת למידה, זיכרון, הפניית קשב, פיתרון בעיות, זיהוי דפוסים ועוד רבים אחרים. יכולות אלו מאפשרות קיומם של תהליכים קוגניטיביים מורכבים יותר המעידים למעשה בסופו של דבר על יכולותיו השונות של המוח והפוטנציאל הטמון בו.

בעוד שכחלק מתהליך ההתבגרות חלה ירידה משמעותית ביכולות הללו, קיימת מודעות רבה לחשיבותן ורבים פועלים למען שמירתן ושיפורן – בפרט בקרב האוכלוסיות המבוגרות, אך גם באלו הצעירות יותר.

אז מהן יכולות אלו ומהן הדרכים הקיימות באמצעותן נוכל לשפרן ולהביא לתפקודו המקסימלי של המוח?

איך משמרים ומפתחים את היכולות הקוגניטיביות?

ישנן דרכים שונות באמצעותן ניתן לשפר את היכולות הקוגניטיביות. בעוד שבאפשרותינו לשמור כיום על כושר גופני על־ידי ביצוע אימונים תמידיים, הדבר נכון גם בנוגע לשמירה על כושר מוחי וכדי לעשות זאת, יש לספק לגוף ולמוח את כל הדרוש להם: שינה מספקת, הימנעות ממצבי לחץ ומצוקה, ביצוע פעילות גופנית ברמה מספקת, צריכת מזונות שידאגו לספק את כל אבני הבניין הדרושות ואף נטילת תוספי תזונה שונים בעת הצורך המכילים פירות יער בפרט, בהם נוגדי חמצון ופוליפנולים המוכרים כמשפרי יכולות אלו.

בשעה שאימון עבור הגוף משמעותו ביצוע תרגילי כושר או שמירה על רמת פעילות גופנית גבוהה, כשמדובר במוח משמעותו בעיקר ביצוע תרגילי זיכרון, השתתפות באינטרקציות חברתיות, תרגול שפה על ידי פיתרון תשבצים, למשל, או תרגול קבלת החלטות באמצעות משחק ברידג'.

כישורים קוגניטיביים במונחי תחבורה

בדומה ליכולות קיימות אחרות, גם אלו הקוגניטיביות עשויות לרדת עם השנים. ישנה סברה כי המוח האנושי מסיים את התפתחותו בגיל שנתיים ומשלב זה ואילך חלה התדרדרות בתפקודו אך אין זה כך בפועל שכן תהליכים קוגניטיביים אינם תלויים במספר תאי העצב המעורבים בהם במוחינו אלא דווקא בקשרים ביניהם – בסינפסות. מספר תאי העצב הוא סופי ונקבע לערך בגיל שנתיים אולם מספר הנתיבים בהם עובר המידע בין תאי העצב השונים מוסיף להתפתח לאורך החיים.

כך למשל אם ניקח שני בתים הרחוקים זה מזה במספר קילומטרים, ייתכן וישנה דרך אחת בלבד לעבור ביניהם או לחלופין כמה רבות השונות זו מזו. הדבר נכון גם עבור התהליכים המוחיים: ככל שישנן דרכים רבות יותר לנוע ולהגיע בין תאי העצב או הריכוזים העצביים, כך הופך המוח לעמיד יותר בפני פגיעה ולבעל כשירות קוגניטיבית גבוהה יותר.

ניתן ליישם זאת על אחת מהיכולות הקוגניטיביות הבסיסיות של זיהוי, הכוללת הפעלה של מספר מוקדים במוח: עיבוד חושי, זיכרון ארוך טווח, שיום ומוקדי השפה בו. אם הדרך היחידה בה האדם יודע לזהות פרצוף לדוגמה, תלויה בזיהוי של צבע וצורת השיער – יכולתו לזהות אדם בגילאים שונים תהיה נמוכה יותר, שכן גם תספורת עלולה לפגוע ביכולת זו. יחד עם זאת, אם הזיהוי התפיסתי עובר לא רק בשיער אלא גם מתמקד ביתר איברי הפנים: בתנועה, בזיהוי קולי של גובה הצליל או האינטונציה, היכולת לזהות כי מדובר באותו האדם תישמר, גם במצב בו האדם יאפיר עם השנים.

מזונות טובים לחיזוק הכישורים הקוגניטיביים

ישנם מזונות רבים אשר ידועים ביכולתם לשפר את היכולות הקוגניטיביות כמו פירות יער, אוכמניות, ענבים, תותים, קקאו, יין אדום ועוד. במצב בו צריכת נוגדי החמצון והפוליפנולים ממזונות אלו אשר תורמים לכושר הקוגניטיבי אינה ברמה מספקת, ניתן להיעזר לרוב בקבלת תוספי תזונה מומלצים על מנת להגיע ליעד הרצוי.

אז אילו יכולות קוגניטיביות קיימות?

  • זיהוי חושי – היכולת לזהות גירויים חושיים שונים של ראייה, שמיעה, ריח, מישוש וכדומה, לעבד ולהבין אותם. דרכים באמצעותם תוכלו לאמן כישורים אלו: זיהוי מאכלים מבלי לראותם, זיהוי שירים או יצירות מוזיקליות, התמודדות עם אפקטים חזותיים וקבלת החלטה מהן הצורות אותם רואים או חיפוש אובייקט בתמונה המורכבת מפרטים רבים.
  • קשב – ניתן לחלק יכולת זו לשניים: היכולת לשמר קשב לאורך זמן במשימה בודדת והיכולת להתעלם מגירויים מפריעים או מתחרים. נסו למשל לבצע פעולה פשוטה של סימון כל מספרי ה-3 בסדרה ארוכה של ספרות כאשר ברקע מתנגנת תוכנית טלוויזיה.
  • זיכרון לטווח קצר – זוכרים את סיימון, המשחק שבו צריך לחזור על רצפים של צלילים וצבעים? הוא עשוי להיות עבורכם אימון מוצלח לתרגול זיכרון לטווח קצר.
  • שפה – ניהול שיחה עם אנשים – גם בזום, תשבצים או קריאה, הן דרכים מצויינות לאמן את כישורי השפה שלכם.
  • כישורים ניהוליים גבוהים דוגמת פיתרון בעיות – נסו לחשוב על דרכים בהן ניתן לשפר את העולם, לפתור את בעיית הרעב או להבין מה על טייס לעשות כדי להנחית את מטוסו בשלום במצב בו נקלע לסופת שלגים. מדמה טיסה או נסיעה במהירות גבוהה עשויים לסייע למשל בהתמודדות עם קבלת החלטות שכאלה.

לסיכום, בדומה לכל יכולת גופנית אחרת, גם אלו הקוגניטיביות נוטות לרדת עם העלייה בגיל. אימון יכולות אלו לצד סיפוק אבני הבניין הנדרשות לשם התפתחותן התקינה על-ידי תזונה מתאימה כמו גם שינה איכותית וקיומה של פעילות גופנית סדירה, יסייעו בשמירה על יכולות אלו למרות העלייה בגיל ואף לשפרן משמעותית בכל שלב בחיים.