אנחנו יכולים לשמוע סיפורי הכנה מפה ועד הודעה חדשה, סיפורי הפחדה, סיפורי עידוד, טיפים פרקטיים ואף לקרוא שפע של מחקרים; מה שבטוח הוא זה שברגע שניכנס באמת ובתמים לנעליים הגדולות כהורים, הרי שכל האתגרים הופכים להרבה יותר משמעותיים, והרבה יותר מורכבים.

כלים

 

מדוע אין כל הכנה להורות?

למרבה הצער, אין כל תשובה ממשית שניתן לספק לשאלה כה מהותית דוגמת זו.

אנו יכולים להידרש להכשרות מקצועיות או רקע אקדמי כדי להתקבל למקומות עבודה שונים, אנו נדרשים לצבור ניסיון תעסוקתי כדי להתקדם לאפיקים חדשים, אולם כהורים, אין לנו צורך בשום הכשרה או הכנה קודמת.

למעשה, למעט הכנה לפני לידה שמתפרשת על מספר שעות בודדות באופן חד-פעמי, הרי שאנו נתונים לרשות עצמנו, ונדרשים להתמודד עם אדם קטן, בן בית חדש שצריך עולם ומלואו, וגם יודע בהחלט לדרוש ולעמוד על שלו.

באילו אתגרים אנו עלולים לפגוש?

כהורים אנו עלולים לחוות לא מעט אתגרים ולעתים אף מצוקות אל מול ילדינו.

הבעיה העיקרית נובעת מכך שרבים תופסים את ההתמודדות ההורית כדבר מה מובן מאליו; "זה לא קל, אך זו המציאות" נאמר לעצמנו בפעמים רבות. מתוך נקודת מבט שכזו, כך גם רבים מפספסים את העובדה שאין מדובר בכישלון או בהורות לא טובה כאשר איננו יודעים לשלוט בילדינו או להתמודד עם התנהגויותיהם השונות.

באם וכאשר אנו נרגיש שמוטב שנקבל הכוונה ועזרה, הרי שמומלץ להכיר בתועלתה. בנימה זו, זוכרים שניסינו להידרש לשאלה מדוע אין כל הכנה להורות? זה הזמן להכיר קצת יותר את המושג של הדרכה הורית.

מהי הדרכה הורית?

הדרכה הורית או בשמה המוכר יותר הדרכת הורים, היא ענף ייעוץ טיפולי, במסגרתו הורים הפוגשים באתגרים שונים בגידול ילדיהם, מגיעים לקבלת הכוונה וסיוע חיצוני מטעם מטפל או מטפלת בעלי ההסמכה הנדרשת.

יועצי הורים יכולים ללוות אתגרים שבהם הורים רבים פוגשים ביום יום: ילד שלא מסכים לישון ולא יעזרו כל המאמצים, ילד מפונק שלא מסכים לשמוע לא ועומד על שלו בעקשנות ולעתים גם בדרכים אלימות, ילד שאיננו מסכים להתקלח ועוד מגוון תרחישים שונים שקרוב לוודאי נשמעים לנו דיי שגורים ורגילים.

רגיל ככל שיהיה האתגר, הרי שאם אנו כהורים לא מוצאים את הפתרון, ונדרשים ל"מלחמה" חוזרת ונשנית מול ילדנו, הרי שייעוץ ומתן כלים מקצועיים, יכולים לשנות את האווירה שבבית מן הקצה אל הקצה.

חשוב לזכור שהדרכת הורים יכולה גם להידרש עבור מקרי קיצון דוגמת גירושים בין הורים, מקרי אלימות, ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ועוד.

כל מצוקה ולו הקטנה ביותר, יכולה להיפתר או להתחיל לסלול את הדרך אל הפתרון, באמצעות מפגש עם מדריך הורים.