חקירות מצ"ח הן ראשי תיבות של "משטרה צבאית חוקרת". תפקידה של היחידה המיוחדת הזו בצבא הוא לחקור חיילים בצבא הסדיר, אנשי קבע, אזרחים עובדי צה"ל או כל מי ששייך לארגון הצבאי בגין עבירות פליליות שונות דוגמת עבירות סמים או אלימות. מכיוון שחקירות מצ"ח הן חקירות פליליות לכל דבר, חשוב לשמור על קור רוח, ואף יותר חשוב לפנות לעורך דין צבאי כדי לדעת להתנהל במהלך החקירה.

כלים

 

עורך הדין הטוב ביותר לחקירה

כשמזמנים אתכם לפתע לחקירת מצ"ח אתם מרגישים אובדי עצות, בייחוד אם לא מודיעים לכם מראש ולוקחים אתכם ישר לחדר החקירות. אבל גם כאשר המצב מלחיץ ובלתי ידוע, דעו שאתם יכולים לשמור על הזכות הבסיסית שלכם להתייעץ עם עורך דין לענייני צבא. ואם ברצונכם לדעת שאתם נמצאים בידיים טובות, עליכם לבחור את עורך הדין הטוב ביותר עבורכם. גם כשהמצב מלחיץ, בקשו מהאנשים הקרובים אליכם להקדיש כמה דקות כדי למצוא עורך דין מיומן ומקצועי. כדאי לבחון פרמטרים כמו ניסיון בתחום, מקצועיות, המלצות של אחרים וכמובן מחיר הוגן. כי כשמדובר בנושא רציני כמו חקירת מצ"ח אתם רוצים שעורך דין צבאי מקצועי יעמוד לצדכם בכל עת. כזה הוא עו"ד שי רודה המתמחה בתחום הצבאי, ומאחוריו מקרים רבים ומגוונים שבהם הוא הוכיח שגם כשחייל מוזמן לחקירת מצ"ח זה לא סוף העולם, ובזכות עורך דין מקצועי שיודע את עבודתו אפשר לצאת ממנה בשלום.

יש לכם זכות להתייעץ עם עורך דין, נצלו אותה עד הסוף

בניגוד לחקירות אזרחיות שבהן הייעוץ עם עורך דין מתבצע בדרך כלל פנים מול פנים, בחקירות מצ"ח הייעוץ מתבצע על פי רוב בטלפון. נחקרים לא מעטים חושבים בטעות שהתייעצות עם עורך דין עלולה לפגוע בהם בבית המשפט ולהתפרש כהודאה במעשה. החוקרים עצמם אף מעודדים צורת חשיבה כזו, כשהם שואלים את הנחקר "למה אתה רוצה להתייעץ עם עורך דין בעצם? יש לך משהו להסתיר?". אך העניין הוא שפעמים רבות מדובר בתרגיל של חוקרים שנועד להוציא מידע מהנחקר מבלי שגורם אחר כמו עורך דין צבאי "יפריע" לו בחקירה. אם כן, למרות כל הלחץ שמפעילים עליכם מסביב, זכרו שיש לכם זכות מלאה להתייעץ עם עורך דין צבאי בעת התנהלות חקירות מצ"ח.

היו מוכנים לכל תרגיל אפשרי

התייעצות עם עורך דין צבאי, גם אם היא מתבצעת בטלפון, מכינה אתכם לקראת כל תרחיש אפשרי בחקירה. באמתחתם תרגילים שונים שנועדו לגרום לכם להודות במעשה, בין אם עשיתם אותו ובין אם לא. אחת השיטות הנפוצות היא להגיד לנחקר שיש נגדו ראיות ממשיות המוכיחות שהוא אשם במעשה המיוחס לו (גם כשאין למעשה כאלה). במקרים רבים החיילים נשברים ומודים בכל מה שיוחס להם, או מפלילים את חבריהם. במצב זה, עורך דין צבאי מקצוע ימליץ לפנות לחוקרים בבקשה להוכיח שאכן יש ברשותם הוכחות כאלה במטרה לבחון את אמינות הדברים.