משבר הקורונה הביא לרבים לעודף מן המשאב החסר ביותר בשגרה קדחתנית ובימים כתיקונם, משאב הזמן. הורים לילדים הרבו לספר על גילוי של התא המשפחתי מחדש, זמן המאפשר משחק ושיח עם הילדים, אחרים סיפרו על השקעה בבית, בעיצוב מחדש, פינוי וארגון ואף שיפוצים קלים, אלא שקבוצה מרכזית אחת בקרב האוכלוסייה, שאינה סובלת לרוב ממחסור בזמן בשגרה, נותרה עם זמן עודף רב לצד תחושת בדידות, תסכול וקושי למלא את הימים- אוכלוסיית המבוגרים וגיל הזהב.

כלים

 

לאחר היציאה לגמלאות נלקח זמן לייצר שגרת חיים מיטיבה, עשירה ומספקת, הכוללת לרוב חיי חברה ופנאי לצד חוגים ופעילויות שונות. עם התפרצות הקורונה והבידוד החברתי הכפוי אלה נקלעו, וזאת בנוסף כמובן להגדרת הגיל השלישי כקבוצת סיכון, לתקופת סגר בביתם עשרות אלפי מבוגרים בישראל, בגפם או במסגרת המשפחתית המצומצמת, שלרוב בשלב זה כולל רק בן/בת זוג. קשישי השבט ידעו להעיד כי בעבר מגיפות ואף מלחמות התנהלו בתנאים קשים יותר, ואימת הקורונה יצרה משבר משודרג בו אנשים חיים בנוחות בביתם, עם טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לעשות כמעט הכל, בדרך קצת אחרת. כך למשל בין האפשרויות השונות העומדות בפני אוכלוסיית הגיל השלישי למלא את זמנם באופן איכותי, מעשיר ומהנה, ניתן למנות את הרעיונות הבאים:

חוגים וסדנאות אונליין - תקופת הקורונה מהווה זמן מצוין להעשרה אישית באמצעות השתתפות במגוון חוגים, הרצאות וסדנאות אונליין, לרוב בסיוע תוכנת הזום (ZOOM) שנכנסה כמעט לכל בית בישראל בשבועות האחרונים. בין היתר ניתן למצוא כיום חוגים וסדנאות מקוונות כמעט בכל תחום אפשרי, החל מבישול ואפיה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה, הרצאות בתחום החוק והמשפט, ספרות, תרבות ושלל נושאים נוספים. ברחבי הרשת מצויות שפע סדנאות חינמיות או במחיר שווה לכל נפש, סדנאות חד יומיות וסדנאות הנפרסות על פני מספר מפגשים, כל אלו בהתאמה לתחומי העניין של האוכלוסייה המבוגרת.

לימוד שפה - מבוגרים רבים מגלים רצון לרכישת שפה נוספת, הן לצורך העשרה והן לצרכים שימושיים, לרבות חיזוק שפה קיימת דוגמת אנגלית, לשליטה מיטבית יותר ונגישות לחומרים ומידע. בתי הספר לשפות מספקים שלל קורסים מקוונים, חלקם באמצעות סדרות של סרטונים מוקלטים מראש, חוברות ודפי עבודה הנשלחים לבית הלקוח או להדפסה עצמית, וחלקם באמצעות שיעורים ישירים באמצעות הזום אל מול מורה, לצד כלים לתרגול וחזרה.

התעמלות - רבים בגיל הזהב נוהגים בשגרה לשמור על כושר גופני באמצעות חוגים ופעילויות מותאמות, או באופן עצמאי, בצעידה בחוץ ובחדרי הכושר. גם בימי קורונה ניתן לשמור על כושר ובריאות הגוף, באמצעות סרטוני הדרכה ופעילות מותאמת גיל, אותם ניתן למצוא ביוטיוב בקלות בשפע, ואף באמצעות שיעורים מקוונים הניתנים על ידי מפעילים שונים.

פעילויות של רשויות ועמותות מקומיות - רשויות ועמותות מקומיות רבות נטלו אחריות בשל המצב, ומספקים לתושבים שלל פעילות העשרה מקוונות, שיעורי ספורט מותאמי גיל, הרצאות, שיתוף בדיונים ושיחות רשת. בעניין זה כדאי לנסות ולהתעדכן אל מול הרשות המקומית, באתר העירייה והמועצה וברשתות החברתיות. כך לדוגמא, בימים אלו מפעיל תאגיד "מילב" החיפאי מיזם חדש בשם "מילב אונליין" המציע מגוון פעילויות פנאי מקוונות לגמלאים, בחינם וללא עלות, באמצעות הזום – לפרטים והצטרפות, לחצו כאן.

נסכם ונאמר כי חשוב בתקופה מאתגרת זו למצוא את הכלים המתאימים למלא את הזמן ולהעשיר אותו בפנאי ככל הניתן, כאשר אחת "ממתנות" הקורונה לגיל השלישי היא הנגישות היחסית והסרת מחסומים מפני הטכנולוגיות החדישות. גם למתקשים לתפעל את האתרים והאפליקציות השונות מומלץ שלא לוותר, ולהסתייע ככל הניתן ועל פי ההנחיות, לשימוש מלא בכלל האפשרויות שמציע עבורם העידן הדיגיטלי של ימנו.