איש הפיננסים רועי חיון מתייחס לסקר שערך בנק UBS בנוגע להתפתחויות הכלכליות הצפויות בשנה הקרובה. "הסביבה הגאו-פוליטית המשתנה במהירות היא האיום הגדול ביותר עבור משקיעים בכל רחבי העולם"

"כמה משקיעים דווקא לקחת יותר סיכונים". הבורסה בניו יורק (רועי חיון. צילום: יח"צ)
"כמה משקיעים דווקא לקחת יותר סיכונים". הבורסה בניו יורק (רועי חיון. צילום: יח"צ)

 

השנה האחרונה הייתה מותחת עצבים עבור המשקיעים בבורסות ברחבי העולם. מצד אחד, הבורסות שוברות שיאים, ובמהלך השנה החברות הנסחרות בבורסה האמריקנית הגיעו לנקודות ציון מרשימות. מצד שני, התפתחויות גאו-פוליטיות שונות מעלות את רף החרדה מפני האטה בצמיחה הכלכלית העולמית.

ההתפתחות הגאופוליטית הגדולה ביותר שמדירה שינה מעיני משקיעים ברחבי העולם היא היחסים המתוחים בין ארצות הברית לבין סין, שרבים מכירים בתור "מלחמת הסחר". מדובר ביחסים המתוחים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, שגורמים לטלטלות בבורסות ברחבי העולם.

איש הפיננסים רועי חיון מציין עם תחילת שנת 2020, כי למרות המסרים החיוביים שעולים מהבית הלבן ומבייג'ינג, המשקיעים ברחבי העולם עדיין חוששים מבשורות רעות. "יותר ממחצית מהמשקיעים הכבדים נערכים לצניחה בשווקים הכלכליים לפני סוף השנה הבאה", אומר חיון, ומביא כראיה לכך את נתוני הסקר האחרון של בנק UBS Global Wealth Management.

“הסביבה הגאו-פוליטית היא איום עבור המשקיעים"

לדבריו, המשקיעים בוחנים בחשש את הסיכונים הגאו פוליטייים ומשנים את אפיקי ההשקעה שלהם בהתאם. "כ-55% מהמשיבים לסקר אמרו שהם צופים כי במהלך השנה תהיה 'צניחה משמעותית' בשווקים לפני סיום שנת 2020", מציין רועי חיון. הוא מוסיף כי המשקיעים לא נותרים אדישים לחששות. "כ-25% מהנכסים שלהם הם במזומן, אפילו כאשר שווקי המניות שוברים שיאים".

חיון מביא עוד נתונים מהסקר, מהם עולה כי רובם המוחלט של המשקיעים ברחבי העולם, כ-80%, ציינו כי הם מאמינים שהעתיד טומן בחובו תנודתיות רבה עבור שווקי המניות בעולם. "הסביבה הגאו-פוליטית המשתנה במהירות היא האיום הגדול ביותר עבור משקיעים בכל רחבי העולם", מדגיש רועי חיון, "הם רואים כיצד השינויים פוגעים בתיקי ההשקעות שלהם יותר מאשר השינויים בעסקים עצמם".

למעשה, גם במידה ועסק יתפתח בצורה נכונה, חדשות לא טובות מכיוונם של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ או הנשיא הסיני שי ג'ינפינג עלולת לפגוע בו בצורה קשה".

חיון מוסיף עוד כי הסקר, שנערך בין החודשים אוגוסט לאוקטובר, מגיע בשלהי הרבעון השלישי הסוער, במהלכו חוו הבורסות בעולם ירידת שערים וטלטלה בעקבות חששות המשקיעים מפני האטה בכלכלה העולמית. בעקבות הטלטלות של הרבעון השלישי של שנת 2019, המשקיעים משכו קרוב ל-60 מיליארד דולר מהבורסה. מדובר במשיכת הכספים הגדולה ביותר מאז שנת 2009.

 הבורסה עולה, והמשקיעים חוששים לפספס את הבוננזה

"הנתונים הכלכליים מצביעים דווקא על התחזקות של הכלכלה האמריקנית ברבעון הרביעי", מדגיש רועי חיון. "שוק עבודה חזק בארצות הברית, הוצאות רבות על קניות מצד הציבור ושיפור במדדי סקטור הדיור סייע לצמצם את החששות בנוגע להאטה בצמיחה המקומית שם".

לדבריו, במקביל לנתוני שוק העבודה וההוצאות של הציבור האמריקני, האופטימיות שבה לוולסטריט גם בזכות סימנים של התקדמות בשיחות בין וושינגטון לבייג'ינג, בזכות רווחים גבוהים מהמצופה ברבעון השלישי ובזכות מדיניות הריבית העיקשת של הפדרל רזרב. "הנתונים האלה הביאו כמה משקיעים דווקא לקחת יותר סיכונים, למרות החששות", ממשיך חיון.

בזמן שמניות הבורסה האמריקנית שוברות את שיאי כל הזמנים, החשש של המשקיעים לפספס את הבוננזה הזאת הולך וגדל. הסקר החודשי של בנק מריל לינץ' גילה כי רמות המזומן צנחו מחמישה אחוזים באוגוסט ל-4.2% בלבד בנובמבר האחרון. מדובר בירידה הגדולה ביותר באחוז המזומן מאז הבחירות האחרון לנשיאות שהתקיימו בשנת 2016.

"אם חשבנו ששנת 2018 תהיה סוערת, יכול להיות שהסופה הכלכלית הגדולה עוד לפנינו. אני ממליץ למשקיעים לבחון את תיק ההשעות שלהם, כדי להיות ערוכים לטלטלות שעשויות להתרחש. עם זאת, אסור לשכוח שבמהלך השנה ייתכן שהאמריקנים והסינים יחתמו על הסכם סחר שישים סוף לסאגה הזאת", מסכם חיון. "הסכם כזה יכול להזניק את הבורסות ברחבי העולם לגבהים חדשים", הוא טוען.