תושבי רמת השרון הנאבקים למען הצלת חורשת העמל פנו לכל חברי מועצת העיר בקריאה להגיע להצבעה בישיבת המועצה הקרובה ולהצביע על השארת חורשת העמל במקומה ולמנוע כריתת הריאה הירוקה הגדולה האחרונה ברובע הדר

כלים
חורשת עמל (צילום: עמית גירון)
חורשת עמל (צילום: עמית גירון)

חודש המאבק למניעת כריתת חורשת העמל ברובע הדר שברמת-השרון אותו מוביל ארגון משמר החורשה. בעקבות דברי ראש העיר אבי גרובר, לפיהם בישיבת המועצה הקרובה תהיה הצבעה על עתיד החורשה, פנו חברי משמר החורשה לכל חברי מועצת העיר בקריאה להגיע לישיבה הקרובה ולהצביע למען השארת החורשה במקומה.

ראש העיר אבי גרובר מבקש לקדם את כריתת החורשה לצורך בניית בי"ס נוסף, רביעי במספר, ברובע הדר, ולהעלות ההחלטה להצבעה בישיבת מועצת העיר הקרובה. לכן, חברי משמר החורשה פנו לחברי המועצה בקריאה שלא לקדם את התוכנית לכריתת החורשה. הטיעון המרכזי עליו מסתמכים המתנגדים לכריתה הוא החוסר המשמעותי בשטחים ירוקים ברובע, שהינו הרובע הצפוף והמזוהם ביותר בעיר.

בנוסף, טוענים חברי הועד כי יש ספק בצורך להקים בית ספר יסודי דווקא ברובע הדר (שכבר היום מגיעים אליו מידי בוקר מאות תלמידים שלא גרים בו) שכן הנתונים עוותו ע"י ראש העיר באמצעות שינוי אזורי הרישום באופן שמפנה אל בתי הספר שברובע מאות תלמידים גם בגילאי ביה"ס יסודי שגרים מחוצה לו.

בפניית התושבים לחברי מועצת העיר נכתב:

לחברי המועצה שלום,

חורשת העמל היא הריאה הירוקה האחרונה ברובע הדר, הרובע הצפוף ביותר בעיר, ובו שטחים ירוקים בכמות נמוכה משמעותית מהתקן והרבה מתחת למקובל בעיר (4 מ״ר לתושב, לעומת ממוצע של 10 מ"ר בכל העיר ועד 18.5 מ"ר לתושב בחלק משכונותיה). הרובע מופלה לרעה בייחס לשכונות האחרות גם בכך שיש בו היקף חסר תקדים של מבני ציבור שמשמשים את כלל תושבי העיר מעבר לכך שהוא מהווה מרכז העסקים הראשי בה. בנוסף, ע"פ תוכנית המתאר והתוכניות התחבורתיות שהוצגו לאחרונה, הרובע יוצף בעורקי תחבורה לתחבורה ציבורית ופרטית, נת"צ, קווי מטרו ורכבות, שיביאו לכך שעשרות אלפי כלי רכב ואוטובוסים מכל אזור השרון יעברו ויחצו אותו מידי יום.

בישיבה הקרובה של מועצת העיר, יבקש ראש העיר גרובר מחברי המועצה להצביע בעד כריתת חורשת העמל שברובע הדר. ראש העיר העלה את רעיון כריתת החורשה לפני כמעט 4 שנים, עוד בהיותו מועמד לראשות העיר בקדנציה הקודמת, ומאז לא טרח לנהל שיתוף ציבור בנושא, לא דיון מעמיק בחלופות השונות שהציעו חברי המועצה, ולא דיון על תוכנית ארוכת טווח של צרכי החינוך העתידיים של העיר מבחינת קריית חינוך ומבנים אחרים שישרתו את צרכי החינוך של העיר בעוד 10-15 שנה. ומכאן, גם לא קיים דיון על התאמת התוכניות קצרות טווח כך שיובילו למצב הרצוי בטווח הארוך.  

בשנים האחרונות נבנו מאות יחידות דיור בצפון רובע אלון. הדבר הביא לגידול בצפיפות בבית הספר היסודי אוסישקין הממוקם ברובע אלון, על גבול רובע הדר. בי"ס זה שימש במשך שנים גם את תלמידי רובע הדר. על מנת לפתור בעיה זו, ראש העיר ומנהל אגף החינוך לשעבר, שינו באופן מגמתי את אזורי הרישום כך שמאות ילדים בגיל יסודי יופנו מביה"ס של רובע אלון לבתי ספר ברובע הדר. זאת, למרות שכבר אז קלט הרובע כ-650 תלמידים (תכולה של יותר מבי"ס שלם) שלמדו ברובע אך לא גרו בו. מדובר בתלמידי ביה"ס הממלכתי דתי ותלמידי חטיבת הביניים משכונות אחרות. השינוי העביר את הלחץ אל בתי הספר היסודיים ברובע הדר תוך הפחתת הלחץ בבית הספר הממוקם ברובע אלון, שהבנייה הרוויה בו ייצרה את הלחץ מלכתחילה. אם היה בונה בי"ס צומח בצפון רובע אלון, שם נוצר הצורך, ושבו שטחים ירוקים רבים יותר וכמות מוסדות ציבוריים עירוניים קטנה יותר, לא היה היום צורך בבית ספר נוסף ברובע הדר וביה"ס אוסישקין היה ממשיך לשמש בי"ס מאזן לחצים בין שכונות.

אך גרובר כבר התקבע על הרצון לבנות דווקא בלב רובע הדר הצפוף. לצורך קליטת התלמידים ברובע, הוא הפקיע כ-1/3 משטחו של בי"ס קלמן וצופף את תלמידיו לטובת הקמת "בי"ס צומח" שמהווה הגדלה למעשה של ביה"ס קלמן בכ-14 כיתות שמיועדות ברובן לילדים מחוץ לרובע. לאחר כריתת החורשה ובניית בי"ס במקומה, יתוספו לרובע הדר עוד כ- 32 כיתות שיהפכו את בתי הספר הדר, יעל רום וקלמן הצמודים זה לזה ברחובות סולד והעבודה לקריית חינוך למעשה. בימים אלה הוא בונה, שלא כחוק, עוד 3 כיתות במתחם אשכול הפייס הממוקם באותו מתחם. כיתות אלה ישלימו תוספת של כ-35 (!) כיתות חדשות ברובע הדר לבדו. עתה הוא רוצה להעביר בי"ס צומח זה למתחם חורשת העמל תוך שהוא מביא לכריתת חלק ניכר ממנה.

1,000 תושבים כבר הביעו מחאתם על התוכנית לכריתת החורשה בעצומה עליה חתמו. גרובר התעלם מהם ובבחירות האחרונות, לאחר שניהל קמפיין המדגיש את עשייתו הרבה בתחום החינוך בבניית בתי הספר הצומחים, הצביעו רוב המצביעים בקלפיות רובע הדר דווקא למועמד השני לראשות העיר, רוני בלקין (1,813 לבלקין – 1,612 לגרובר).

תושבי רובע הדר אמרו " לא" לגרובר ולתוכניתו ההרסנית לכרות את חורשת העמל.

גרובר טוען שתוכניתו לכריתת החורשה, אם תאושר, תהיה מהירה וקלה לביצוע גם מהבחינות התכנוניות והמשפטיות. הוא טועה ומטעה בכך גם את חברי המועצה וגם את הורי הילדים שלנוכח טענה זו מסרבים לנהל דיאלוג עם אנשי החורשה או לקבל כל הצעת פשרה שמוצעת להם, שאינה כריתת החורשה. ההתנהלות הכוחנית, הדורסנית והבלתי מתפשרת של ראש העיר ושל ההורים, עקשנותם וחוסר נכונותם לשקול ברצינות כל חלופה שאינה כריתת החורשה, תביא להסלמת המאבק במידה ויוחלט על כריתתה, ולעיכוב של שנים רבות במתן פתרונות ראויים לילדי בתי הספר בכל העיר. גרובר והורי הילדים שלא מבינים שבמלחמות אין מנצחים, יהיו האחראים הבלעדיים לעיכוב שייגרם בגלל התנהלותם זו. 

לאור האמור לעיל אנו קוראים לחברי המועצה, לטובת הילדים ולטובת החורשה גם יחד, להימנע מלהצביע על כריתת חורשת העמל. אנו מבקשים מראש העיר ומחברי המועצה לבחון לעומק, בתבונה וברגישות, בלב פתוח ובנפש חפצה, חלופות שיאפשרו פתרונות הולמים לצרכי החינוך של העיר מחד, תוך שמירה על ערכים חינוכיים חשובים לא פחות כמו דיאלוג, ראיית הצד השני, נכונות לפשרה, קיימות ושמירה על שטחים ירוקים מאידך.