אחד התחומים המרתקים במסגרת לימודי תואר בכלכלה בכל מוסד אקדמי הוא תורת המשחקים, תחום אשר בזהירות ובביטחון סולל את דרכו ומבטיח את מקומו גם במחלקות אחרות וגם מחוץ לאקדמיה.

כלים
קרדיט : Istock
קרדיט : Istock

 

נחשפתי לתחום זה במהלך לימודי התואר הראשון באוניברסיטת בן-גוריון ומאז אימצתי אותו כתחום המחקר שלי באקדמיה. המחקר שלי מתמקד בתחום המכרזים שבו נקבע מנגנון מכירה של מוצר לפי מערכת חוקים לקביעת הזוכה והסכום שעליו לשלם. המכרז השימושי ביותר במציאות הוא מכרז all-pay שבו כל המשתתפים במכרז משלמים את הצעות המחיר שלהם עבור המוצר, אך רק מציע ההצעה הגבוהה ביותר זוכה במוצר. מכרז זה הוא למעשה סוג של תחרות שבה כל המשתתפים נושאים בעלות המאמץ אך רק ה"חזק" ביותר מנצח. ניתן לראות זאת בתחרויות ספורט, תחרויות פוליטיות, מחקר ופיתוח, קידום בשוק העבודה ועוד.

המחקר שלי ושל שותפיי, פרופ' ענר סלע ופרופ' אלכס קרומר, עוסק בתחרויות שהן רב-שלביות. הפתרון של תחרויות אלה נקרא sub-perfect equilibrium והוא מורכב הרבה יותר מפתרון Nash equilibrium של תחרויות חד-שלביות. אחת התחרויות הרב-שלביות הנפוצות ביותר במציאות היא Round-Robin Tournament אשר בה משחקת כל קבוצה נגד כל אחת מיריבותיה, כאשר בכל שלב ההתמודדות היא כנגד יריבה שונה. תחרות זו נהוגה בכל מקום ברחבי העולם, אך לא נותחה עד כה בעקבות הקושי והמורכבות בניתוח תחרות רב-שלבית. אנו הראשונים שלקחנו על עצמנו את האתגר להתמודד עם בעיה זו. במחקרים אנו עוסקים במבנה האידיאלי של תחרויות אלו ובחוסר ההגינות שיש בהן כתוצאה מסדר המשחקים בהם, גם כאשר השחקנים הם בעלי יכולות כמעט זהות. לעבודה זו יש ערך תיאורטי רב, אך בעיקר ערך יישומי לתחרויות וטורנירים בענפים שונים בארץ ובעולם.

במסגרת הקורס "מבוא לתורת המשחקים", כחלק מלימודי תואר בכלכלה במחלקה ללימודי כלכלה יישומית וניהול במכללה האקדמית ספיר אני חושפת סטודנטים שלי לתחום מרתק זה ומאפשרת להם לטעום מהעולם העשיר, המגוון והמרתק שבו פרטים נדרשים לקבל החלטות אסטרטגיות בסוגים שונים של סיטואציות בחיים שניתן להפוך אותן למשחק, לנתח אותו, לחזות את התוצאות שלו ולהמליץ על דרכי פעולה. המטרה שלי היא לחשוף את הסטודנטים למגוון רחב ככל האפשר של סוגי משחקים ודרכי פתרון על מנת שיוכלו לעשות בכך שימוש עתידי ולהתעמק בתחום ספציפי שיבחרו.

 

מאת: ד"ר רעות מגידיש.

מרצה במכללה האקדמית ספיר במחלקה לכלכלה יישומית וניהול ובמחלקה לניהול המשאב האנושי.