פרי התמר מיוצא מישראל לכל רחבי העולם והוא הפך בשנים האחרונות למנוע צמיחה כלכלי של החקלאות המקומית. במאמר הבא נציג את הסיפור המלא שלו ונבין מה יתרונות הקולינריים והבריאותיים

כלים

 

לפי הערכות שונות, ישראל מחזיקה בכ-65%-75% מהשוק העולמי של תמר מג'הול. אם יוצאים מתוך נקודת הנחה שהשוק העולמי של כל סוגי התמרים מגיע יחד ל-8 מיליון טון ובישראל מגדלים כ-40 אלף טון, מבינים את העוצמה הכלכלית של הפרי המתוק הזה. לשם השוואה, לצד התמר מג'הול מגדלים ומייצאים בישראל זנים נוספים בכמויות קטנות יותר ובהם נור דקל שמקורו בתוניסיה, חילאווי שמגיע מעיראק, אמרי ממצרים, חדראווי שצבעו חום-שוקולד וזהידי הצהוב.

הנתונים לעיל מעניקים הצצה מרתקת לאופן שבו יצוא פרי התמר הפך למנוע הכלכלי המתוק והבריא של החקלאות הישראלית. למעשה, היקף היצוא של התמר חורג מענף החקלאות ומשפיע על כל מערכת היחסים הגלובאלית של ישראל עם מדינות אחרות. כמו כן, 3 מכל 4 תמרים שנאכלים גדלים בערבה הישראלית ומהבחינה הזו תמר מג'הול הוא הפלפל החדש.

מה הקשר בין תמר ו-BDS?

במערב אירופה מופעל בשנים האחרונות לחץ כלכלי על ישראל דרך תנועת ה-BDS. בין היתר, אותה תנועה מעודדת רשתות שיווק להימנע ממכירת תמר מבקעת הירדן וויתור בגלל סיבות פוליטיות על כל שאר מוצרי החקלאות שמגיעים מהשטחים הכבושים. כתוצאה מכך, אותן רשתות מקבלות את התמר שלהן מהערבה וכך חבל הארץ הספציפי הזה הפך למוביל את ענף החקלאות כולו.

במילים אחרות, התמר ממשיך להיות מנוע הצמיחה של החקלאות הישראלית על אף ההתנגדות של ארגוני זכויות אדם וגופים אחרים. יתרה על כך, קהל היעד העיקרי של יצוא התמרים מישראל הוא האוכלוסייה המוסלמית באירופה וזאת בגלל המסורת של אכילת תמר בסעודה המסיימת של ימי צום הרמדאן. בפועל, מחצית מהיצוא מתרכז לקראת חודש הרמדאן וקשה לתאר את ההשפעה שלו על קבוצות אוכלוסייה מוסלמיות ברחבי העולם.

גם בריא וגם מזין

הסיבה האמיתית להצלחה של התמר קשורה גם לתנועה שבה מאכלים בריאים ומזינים מקבלים עדיפות על פני חטיפים וממתקים. נכון להיום, ברור שלתמר יש יתרונות בריאותיים שאין להם תחליף כגון הקלה על עצירות ובעיות עיכול, הסדרת לחץ דם, הגנה על המוח ושיפור של בריאות העור. ההמלצות מדברות על אכילת 3-4 תמרים מדי יום ובקרב ספורטאים מדובר על מקור מעולה להחזרת אנרגיה.

לסיכום, תמר צריך לקבל את הכבוד שמגיע לו גם אחרי ט"ו בשבט. היכולת של התמר להפוך למנוע צמיחה כלכלי, מסחרי ותעשייתי של היצוא הישראלי כולו היא מעוררת השראה, בעיקר על רקע ההתנגדות מצד ארגוני BDS. בנוסף, שווה להכניס את התמר לתפריט התזונתי היומי ולעודד גם חברים ומשפחה ממדינות אחרות לקנות אותו ברשתות השיווק.

עדכונים אחרונים

פבר 28, 2024

נגד הזרם

מתכונים
אוק 31, 2023

אופים באהבה

מתכונים
סלמון כשר
אוק 26, 2023

האם דגים צריכים שחיטה?

מתכונים