ידיעות על טיפולים ביולוגיים בסרטן מציפים את אתרי החדשות ואת הרשתות החברתיות. טיפולים אלה נוטים להתפאר בתוצאות טיפוליות טובות יותר ובפחות תופעות לוואי לעומת טיפולים מדורות קודמים. מה ההבדל בין הטיפולים והאם אנחנו מתקרבים לקץ תקופתה של הכימותרפיה?

כלים

 

בעוד שהיפוקרטס ידע להגדיר את הסרטן כמחלה כבר בשנת 400 לפני הספירה טיפולים תרופתיים ראשונים לה צצו רק 2300 שנים מאוחר יותר, וגם אז, זה היה במקרה:

בשנת 1943 ביצע חיל האוויר הנאצי התקפה כנגד ספינות אמריקניות שעגנו בעיר בארי באיטליה. אחת הספינות הכילה פצצות של הנשק הכימי חרדל חנקתי. הספינה טובעה בתקיפה, הנשק הכימי התפזר בעיר ותוך ימים נפגעו מאות תושבים שנחשפו אליו.

רופאים שחקרו את הנפגעים שמו לב לעובדה מדהימה: כמות תאי הדם הלבנים אצל אלו שנחשפו לנשק הכימי הייתה נמוכה במיוחד. מכיוון שסרטן היא מחלה בה מתקיימת חלוקה בלתי-נשלטת של תאים החלו לבדוק החוקרים אם ניתן לנצל את הנשק הכימי כתרופה- ולהרוג את התאים העודפים.

המחקרים הראשונים הראו תוצאות מדהימות: במינון מתאים, הצליחה הזרקה של רעל החרדל להקטין גידולים של תאי דם לבנים לתקופות קצרות. הכימותרפיה נולדה.

לאורך השנים נקשרו בשמן של התרופות הכימותרפיות לטיפול בסרטן 2 משקולות כבדות: תופעות הלוואי הקשות שלהן ואחוזי ההצלחה הנמוכים של הטיפול בהן. מתוך הצורך להתמודד עם תופעות אלה נולד בעשורים האחרונים הטיפול הביולוגי בסרטן שנוטה להתאפיין בתופעות לוואי נסבלות יותר ובאחוזי תגובה גבוהים יותר אצל קבוצות חולים מתאימות.

כיצד עובדת כימותרפיה?

כימותרפיות הן חומרים ציטו-טוקסיים, כלומר, ביכולתן להרוג תאים. מגבלתו של הטיפול באמצעותן טמונה בעובדה שהן לא מסוגלות להבדיל בין תא סרטני לבין תא תקין. לכן, גם תאים בריאים נפגעים מהטיפול. פיתרון חלקי לבעיה זו מושג באמצעות כיוון התרופה נגד תאים שמתחלקים מהר- תכונה שמאפיינת רבים מהתאים הסרטניים.

הבעיה: לא רק תאי סרטן מתחלקים מהר. תאים רבים במערכת העיכול למשל, מתחלקים כל יומיים-ארבעה. כימותרפיה פוגעת גם בהם, מה שמוביל לתופעות הלוואי המוכרות: הקאות, שלשולים, אובדן תיאבון וירידה במשקל. זו גם הסיבה שמטופלים רבים מאבדים את שיערם- זקיקי השיער שלנו מתחלקים מהר ונפגעים גם הם.

גם אחוזי ההצלחה של טיפולים כימותרפיים אינם נתפשים כמוצלחים במיוחד. יכולתם לעכב את המחלה בחודשים בחלק מהחולים לצד תופעות הלוואי שלהם הופכים את עצם הבחירה בהם כלא מובנת מאליה עבור חולים רבים.

לחצו למידע נוסף על ההתאמה שלכם או של הקרובים לכם, לטיפול תרופתי מתקדם.

עידן הטיפולים הביולוגיים

עקב תופעות הלוואי של הטיפולים המסורתיים ובעיקר עקב אחוזי ההצלחה המוגבלים שלהם, החלה בסוף שנות ה-90 פריחה של דור חדש של תרופות אנטי-סרטניות: טיפולים ביולוגיים.

הטיפולים הביולוגיים בסרטן הם סל של שיטות טיפוליות שבבסיסן זיהוי של מאפיינים ספציפיים בגידולים שונים ופיתוח טיפולים מותאמים אליהם. כך, התרופות פועלות יותר על תאים שמבטאים תכונות סרטניות מובהקות תוך צמצום תופעות הלוואי והפגיעה ברקמות בריאות.

במשפחת הטיפולים הביולוגיים בסרטן ניתן למצוא מספר קבוצות. מקצתן:

אימונותרפיה (Immunotherapy): טיפול ביולוגי שרותם את מערכת החיסון למלחמה במחלה. למעשה, היכולת של הסרטן להתחמק ממערכת החיסון היא אחת מנשקיו החזקים ביותר. אימונותרפיות יכולות ללמד את מערכת החיסון לתקוף את המחלה ולפגוע ביכולת זו. כך, החיסון המוכר לשחפת (BCG) משמש במשך עשורים כטיפול יעיל לסוגים מסוימים של סרטן כיס השתן.

טיפול גנטי (Gene Therapy): הטיפול הגנטי מתמקד בבסיס למחלה- השינויים הגנטיים שגורמים לתא לאבד את השליטה על חלוקתו. מטרת הטיפול היא להחדיר לתאים מידע גנטי שיהרוג את התא או יבטל את התפתחויות תכונותיו הסרטניות. ההצלחה בפיתוח תרפיה גנטית לסרטן נחשבת מוגבלת, על אף שמספר תכשירים כבר אושרו על ידי מנהל התרופות האמריקני (FDA) בעשור האחרון.

טיפול ממוקד (Targeted Therapy): טיפול ממוקד לסרטן עושה שימוש במאפיינים מולקולריים יחודיים של תאים סרטניים כדי להילחם בהם. קבוצה זו מכילה טיפולים מוכחים ומוצלחים רבים. אחת התרופות שידועה ביכולת הטיפול הממוקדת שלה בסרטן היא Imatinib )או בשמה המסחרי המוכר:Gleevec), שמאושרת בישראל לטיפול במספר סרטני דם ובסרטן מסוג גיסט. גם כאן, רוב החולים יסבלו מתופעות לוואי אך 84% יצליחו להתמודד עמן ולדבוק בטיפול לאורך 3 שנים. העובדה שהתרופה מכוונת מראש לסוג מסוים של גידול צמצמה אמנם את מספר החולים הפוטנציאלי שהיא מתאימה להם, אך בהם משיגה התרופה אחוזי הענות גבוהים משמעותית.  תרופה ביולוגית מוכרת נוספת היא Herceptin שנחשבת טיפול מקובל, לעיתים אף ללא כימותרפיה, עבור כ-20% מחולות סרטן שד.

למי מתאים טיפול ביולוגי?

למרות קיומם של עשרות טיפולים ביולוגיים מאושרים יש לדעת שהם נותנים מענה מוצלח רק לסוגים מסוימים של גידולים ושקו הטיפול הראשון עבור רוב החולים נותר כימותרפי או משולב. פיתוח טיפולים ביולוגיים גם עבור חולים אלו כרוך בהבנה טובה יותר של המחלה ובשנים ארוכות של בדיקות בטיחות ויעילות.

חולים יכולים להשתתף בבדיקות אלו כחלק מניסויים קליניים בארץ ובעולם ולפי מידת התאמתם לזכות בטיפול חדשני שנים לפני הפיכתו למסחרי. לרוב, ההשתתפות בטיפול ביולוגי, בין אם הוא ניסויי ובין אם הוא מאושר, כרוכה בדגימת תאי הגידול ובביצוע מיפוי גנטי שלהם על מנת להתאים את סוג התרופה ואף את מינונה.

חשוב לזכור שגם פיתוח ואישור של תרופה ביולוגית לא יוכלו להבטיח תגובה לטיפול או העדר תופעות לוואי קשות, אך לטיפולים אלה סיכוי גבוה יותר להביא לשיפור בקרב חולים שנמצאו מתאימים.