מפלגת כולנו הוקמה בשנת 2014, והדגל המרכזי שאותו הניפה, ועדיין מניפה כמובן, הוא המאבק ביוקר המחייה שמהווה את אחד האיומים המשמעותיים על הלכידות החברתית בישראל.

משה כחלון
משה כחלון

בבחירות לכנסת העשרים, שנערכו ב-2015, זכתה המפלגה ב-10 מנדטים שהעניקו לה את הכוח ליישם את המצע שלה ולמלא את הבטחותיה לציבור הרחב - ואחת הדרכים לעשות זאת היא תוכנית "נטו הוזלות" שהוצגה בדצמבר 2017.

אילו מוצרים יוזלו בעקבות כניסתה לתוקף של "נטו הוזלות"?

תוכנית "נטו הוזלות", שאותה יזם והוביל שר האוצר משה כחלון (ראש מפלגת "כולנו"), מורכבת מביטול מסי קנייה והפחתת מכסים על שורה ארוכה של מוצרים במגוון תחומים:

מוצרי חשמל

בתחום האלקטרוניקה טרם כניסתה של התוכנית לתוקף הוטלו מסי קנייה בשיעור של בין 10% ל-30%. המסים על מסכי תצוגה, טלוויזיות, מקרנים, מערכות הגברה, אוזניות ועוד מוצרים בוטלו, ובנוסף הופחת המכס על מוצרי חשמל בסיסיים כגון תנורי חימום, מקררים, תנורי בישול, מקפיאים, מחממי מים, מערבלי מזון ועוד מ-12% ל-0%.

שיעור ההוזלה הצפוי בעקבות הצעד התקדימי: כ-500 ש"ח בממוצע למקרר, כ-250 ש"ח בממוצע לתנור, כ-450 ש"ח בממוצע לטלוויזיה, ומאות ש"ח גם לשאר המוצרים בקטגוריה זו.

טיפוח ובריאות הגוף

עוד תחום שכולנו נוכל ליהנות בו מהוזלות משמעותיות הוא התמרוקים ובריאות הגוף. המכס בשיעור 12% אשר מוטל על מרבית המוצרים בקטגוריה זו יבוטל, והתוצאה תהיה ירידת מחיריהם של הדאודורנטים, התכשירים להגנה מפני השמש, מוצרי האיפור השונים, הסבונים, התכשירים לשיער ועוד.

ביגוד

צעד בולט נוסף בתוכניתו של משה כחלון הוא ביטול המכס על ביגוד וטקסטיל, שמסתכם בכ-400 מיליון ש"ח בשנה. ההוזלה תחול על מגוון רחב מאוד של פריטים ובעצם כל סוגי הבגדים: מכנסיים, חולצות, סוודרים, גופיות, שמלות, חצאיות ועוד.

צעצועים

לאחר שמפלגת כולנו הובילה תוכנית מקיפה לסבסוד הצהרונים ולהגדלת הנטו להורים, ישנה עוד בשורה למשפחות עם ילדים צעירים (שבאופן טבעי מהוות את השכבה הרחבה ביותר באוכלוסייה): ביטול המכס בגובה 12% על מגוון רחב מאוד של צעצועים ומשחקים, כך שניתן יהיה ליהנות בקלות רבה יותר משלל פעילויות משפחתיות משותפות וכיפיות. רכיב זה בתוכנית "נטו הוזלות" רלוונטי לגבי משחקי שולחן, קלפי משחק, בריכות לילדים, אביזרים למסיבות, נדנדות ועוד.

עוד כדאי לזכור בהקשר זה כי עוד לפני "נטו הוזלות" הורה שר האוצר לבטל את המכס על שורה ארוכה של מוצרי תינוקות ובהם בקבוקים, מוצצים, מנשאים וכיסאות אוכל.

גופי תאורה

תוכנית "נטו הוזלות" לציבור מספר ימים לפני חנוכה הלא הוא חג האור, וגם בתחום זה ישנה בשורה לצרכנים: ביטול המכס (8-12%) על גופי תאורה, נברשות וכו'.

האם ההוזלות אכן יגיעו לכלל הציבור?

הורדת מכסים ומסי קנייה היא צעד הכרחי בעולם שמתרחשת בו גלובליזציה מואצת וכשכולנו יכולים לרכוש יחסית בקלות מוצרים מעבר לים. על-מנת לוודא כי התוכנית אכן תוביל לירידת מחירים ממנה נהנה כולנו, ולא תבוא לידי ביטוי רק ברווח גבוה יותר ליבואנים ולמשווקים, קבע שר האוצר כחלון כי הצעדים של "נטו הוזלות" תקפים לשנה אחת, עד סוף 2018, אז תתבצע הערכה מחודשת. על-פי הערכות אנשי מקצוע בתחום המסחר והכלכלה, הדבר יפעיל לחץ על היבואנים והמשווקים לא לשמור את ההנחה לעצמם אלא לגלגל אותה הלאה לטובת הציבור. כמו כן יש לקחת בחשבון את התחרות העזה ששוררת בכל התחומים שבהם בוטלו מכסים ומסי קנייה, תחרות שמטבעה מייצרת תמריץ של ממש להוזיל את מחיריהם של כל המוצרים שנכללים בתוכנית.