כל עסק שרוצה להצליח צריך להשקיע גם בשיווק ובפרסום. מומחי שיווק מסבירים כי מדובר בהוצאה עסקית חשובה ביותר, אך זאת בתנאי שמבצעים את ההשקעה בחוכמה. מקובל להקצות לפחות חמישה אחוזים מתקציב העסק לצרכי שיווק וקידום מכירות כאשר פחות מכך יפגע בדרך כלל באפקטיביות של הפרסום.

כלים
משרד פרסום,
משרד פרסום,

במשך שנים ניתן היה לראות כי רק בעסקים הגדולים ביותר ורק המותגים המובילים ביותר יכולים להרשות לעצמם לשכור את שירותיו של משרד פרסום ראוי לשמו. אך כיום, ניתן לראות כי התמונה אט אט משתנה. סקר שנערך בעת האחרונה מעלה כי אחוז ניכר מבין העסקים הקטנים והבינוניים מפנה חלק ניכר מתקציב הפרסום למשרד מקצועי ובעלי העסקים בהחלט שבעי רצון מהאפקטיביות. כיצד ניתן להסביר זאת? התשובה פשוטה למדי – הכל בזכות האינטרנט.

פרסום, ניטור ובקרה

על כל משרד פרסום מהגדולים, כזה שפועל באמצעות פרסומות מצולמות, שלטי חוצות, תכנון ג'ינגלים לרדיו, יש עשרות רבות של משרדים ששמים את הדגש על שיווק מקוון. על כל פרסומת אחת שאליה נחשף הציבור באמצעים המסורתיים יש עשרות ואפילו מאות רבות של פרסומות ובאנרים וקידום ממומן שאליהם נחשף הציבור בעודו גולש באינטרנט במחשב או מה שיותר מקובל כיום – באינטרנט הסלולרי.

הגדולה של הפרסום המקוון, מעבר לכך שהוא זמין ונגיש גם לחברות ולעצמאיים בעלי תקציב פרסום מוגבל נעוצה גם בכך שזהו פרסום המדיד במיטבו. זהו הפרסום במיטבו מכיוון שניתן בקלות לבצע התאמות בקמפיינים השונים "תוך כדי תנועה" וזאת, באמצעות בדיקת אפקטיביות. באינטרנט קל מאוד לבדוק את רמת החשיפות שניתן להשיג. ניתן לבדוק בצורה לא מסובכת במיוחד (עבור העוסקים במלאכה), מהו היחס בין החשיפות לבין השגת התוצאה הרצויה. התוצאה הרצויה יכולה להיות שיפור ברווחים אך גם אחוזי הקלקה על קישור, כניסה לאתר דרך עמוד הנחיתה, הרשמה, השארת ליד וכדומה. באמצעות ניטור ובקרה, באמצעות איסוף נתונים אודות האפקטיביות של כל קמפיין ניתן להשיג שיפור מתמיד באפקטיביות הפרסום.

מדוע מיתוג? מדוע בידול?

שוחחנו עם נציגו של משרד פרסום בינוני בגודלו, כזה שעשה בשנים האחרונות קפיצה ועבר לליגה של הגדולים, כדי להבין יותר על תפקידו של הפרסום כיום. כיצד ניתן להגיע לאפקטיביות גם כאשר תקציב הפרסום מוגבל? כאשר מדובר בעסק קטן שרוצה למשוך יותר לקוחות, ניתן בהחלט להגיע לתוצאות בזכות קמפיינים ממוקדים. ניתן להעלות קמפיינים לא רק בערוצים היקרים ואפשר בהחלט להגדיר תקציב פרסום סולידי, שיופנה למקומות הנכונים.

באמצעות המדיה החברתית למשל, ניתן להשיג יופי של תוצאות, בזמן קצר ובאופן שניתפס כאמין מאוד על ידי קהל המטרה. ניתן, בהשקעה לא גדולה, ליצור קמפיין וויראלי יעיל, במקביל למאמצי קידום נוספים. ומה לגבי מיתוג ובידול, האם יכולים להתאים לכולם? מסתבר כי יש להפריד בין שני המונחים הללו, הגם שהם נשמעים דומים. בידול, המייצג שונות בין מוצרים שונים אך גם בין עסקים מתחרים, הינו מהלך שיכול לתרום לכל עסקי ויהיה זה הקטן ביותר. התחרותיות הגבוהה במשק תקשה על כל מי שלא נתפס כשונה מאחרים למשוך תשומת לב. לכל עסק ניתן למצוא יתרון יחסי שאותו כדאי להדגיש. מיתוג יכול להתאים, אך ברמה העל, רמת העסק ולאו דווקא ברמת המוצר הבודד.

מיתוג עסקי, אם כן, זו מטרה שניתן להשקיע בה, כאשר מיתוג של מוצר בדיד יתאים יותר לעסקים "מהליגה הלאומית". זאת מכיוון שכדי לתחזק מותג יש לשמור על השקעה גבוהה לאורך זמן. עבור עסקים מן השורה, עסקים קטנים או בינוניים, ניתן להגיע לאפקטיביות בדרכים רבות נוספות, קידום בגוגל, קידום אורגני וגם קידום ממומן.