צום יום הכיפורים הוא הזדמנות לתת לגוף מנוחה, להתבונן בעצמנו ולעשות חשבון נפש. אולם ההימנעות מנוזלים וממזון עלולים לגרום לתופעות לא נעימות, כגון כאבי ראש, סחרחורת, חולשה, תחושת רעב והרגשה כללית רעה. כדי להפחית ככל האפשר מהתופעות הללו מומלץ להתכונן לצום בתבונה.

כלים
תה צמחים (צילום:יח"צ)
תה צמחים (צילום:יח"צ)

רוקחי רשת בתי המרקחת "ש.ר.מ. פארם" נותנים לנו המלצות כיצד לעבור את יום הצום בקלות.

לקראת הצום – יום לפני ערב יום הכיפורים:

הרבו בשתיית מים, לפחות 2 ליטר ביום שלפני הצום, וביום הצום עצמו שתו לפחות 10 כוסות עד תחילת הצום. מומלץ להימנע משתייה של משקאות ממותקים או משקאות המכילים קפאין הגורמים לצימאון. קפאין גורם גם להשתנה מרובה ולאיבוד נוזלים. מומלץ לשתות רק מים או חליטות צמחים ללא קפאין. מומלץ לאכול ארוחות מסודרות ומזינות לפני הצום, ולהימנע מצריכת מזונות מתובלים או עתירי מלח הגורמים לצמא.

ביום הצום:

לקראת תחילת הצום מומלץ לחלק את הארוחות לאורך היום, ולא להעמיס את כל האוכל על ארוחה אחת לפני הצום. ארוחה גדולה לפני הצום עלולה לגרום לצימאון ולתחושת אי נוחות במערכת העיכול.

בסעודה מפסקת מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות, עשירות בסיבים תזונתיים, המתפרקות לאט בגוף ומעניקות תחושת שובע לאורך זמן. לדוגמה: אורז מלא, כוסמת, קטניות, לחם מחיטה מלאה.  

יש להימנע בארוחה מפסקת משתייה מוגזת, מעוגות שמרים וממלח הגורמים לתסיסה בקיבה ולהתנפחות. כמו כן, אוכל מלוח ומתובל גורם לתחושת צמא, ואוכל מטוגן גורם לצרבת. מומלץ להימנע גם מאוכל רווי שומן, הקשה לעיכול וגורם לתחושת כבדות ועייפות.

במהלך היום עד תחילת הצום מומלץ להרבות בשתייה כדי למנוע התייבשות במהלך הצום.

אחרי הצום:

מומלץ לסיים את הצום בשתיית נוזלים – לפחות 5-4 כוסות מים כדי להחזיר נוזלים לגוף. לאספקת אנרגיה זמינה מומלץ להתחיל בארוחה קלה – תה צמחים מומתק בדבש, בליווי קרקר או עוגייה, ורק אחרי חצי שעה לפחות לאכול ארוחה מלאה. מומלץ לאכול ארוחה קלה המשלבת ירקות טריים, ביצה, עוף או דג, אורז או תפוח אדמה.

סימני אזהרה: יש לשים לב במהלך הצום לתופעות של סחרחורות, תחושת עילפון, בחילות, הקאות וכאבי ראש. במקרים אלו מומלץ להפסיק את הצום ולשתות נוזלים, ולא להסס לפנות לרופא במידת הצורך.

מחלות:  הסובלים מחלות כרוניות ונוטלים תרופות באופן קבוע, יש להמשיך את נטילת התרופות במהלך יום כיפור בהתייעצות עם הרופא.

 צום קל לכולם!