מורים היום נדרשים לדעת לא רק את תחום ההתמקצעות שלהם, אלא גם דברים הקשורים להווי של התלמידים. למשל, הכותרת לקוחה מהסדרה האהובה "בוב ספוג", אבל מורה שלא יכיר את הציטוט הזה עלול לצאת קצת מנותק.

כלים

 

אגב, לא רק בתחום של בידור הילדים שקועים היום: עם התפתחות הטכנולוגיה, והעובדה כי כל מחקר, לימוד או תחקיר מופיעים באינטרנט, לפעמים קורה שהתלמיד יודע יותר מהמורה, בתחום הלימוד הספציפי של המורה. פאדיחה? בהחלט, אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות, כדי לא להיראות מנותקים או לא מעודכנים.

"מורה ומחנך בישראל שואל את ניסים ברשת האהבל מי זה אבי ברקוביץ'?!"

לפני דור אחד או שניים, הילדים שלפו ציטוטים של הגשש החיוור, והביכו את המורים שלהם שלא תמיד ידעו במי מדובר. טוב, אם כבר מדברים, המורים של פעם היו באמת דמויות מרוחקות, מנותקות, שלא סבלו או לא רצו שום קשר לתלמידים. המורים של היום צעירים יותר, מעורבים יותר, והם לחלוטין אוהבים את הקשר הבלתי אמצעי עם התלמיד. רוב המורים מבינים את הז'רגון של התלמידים, וזה עוזר להם להשתלט על הכיתה, ולדבר עם כל תלמיד בגובה העיניים. באופן כללי ניתן כבר לומר, שרוב הלומדים ללימודי הוראה הם אנשים צעירים ברוחם, ששואפים להישאר כאלה לאורך שנים ארוכות, ורוצים להיות תמיד בסיטואציה שבה הם מבינים את התלמיד שעומד מולם.

 

ציטוטים מתוכניות עכשוויות של בני נוער

איזה תוכניות כרגע אהובות על הילדים? ילדים צעירים יותר מצטטים את אלישע (יובל סמו), מהתוכנית אלישע. למשל, המשפט "בוא בוא, בוא בוא בוא" שהדמות הראשית (סמו) משתמשת בו לעיתים קרובות, וילדים חוזרים עליו. מורה שאינו מכיר את הציטוט הזה יכול בטעות לחשוב שמדובר בהערה מעליבה שנשלחת לכיוון שלו, או בשיח אינו כל כך מנומס בין הילדים. בגילאים היותר גדולים, תוכניות הריאליטי תופסות נפח ניכר מהשיח של בני הנוער. דמויות עם שמות כמו טילטיל, שנשמעות למבוגר שלא ראה את התוכנית הישרדות כמו דמות מספר ילדים, שגיא ביט בוקס ודומיו – אלה דמויות שמשמשות כדמויות מפתח עבור הילדים ובני הנוער. הם משתמשים במהלכים שהמתמודדים בתכוניות האלה עשו כדי לקבל פסלון חסינות או כדי לבצע הדחה, ונעזרים בהם בתור דוגמא למהלכים יומיומיים בבית הספר.

פרסומות מדוברות

כל מורה, ואפילו אם הוא עדיין סטודנט ללימודי הוראה, חייב להכיר את עולמו העכשווי של התלמיד. בין היתר, גם פרסומות הם חלק מהשיחה של בני הנוער. למשל, הפרסומת לבזק שנראית כמו קליפ בכיכובן של הכוכבות הצעירות העכשוויות נעה קירל ואגם בוחבוט, היא פרסומת עם השפעה גדולה על ילדים שלא בהכרח, אגב, מבינים שזו פרסומת, מאחר והיא מתחפשת כה יפה לקליפ (וזה המקום של המורה להסביר את החלק של החסות המסחרית, בניגוד לחזון אמנותי למשל).

כוכבי נער עכשוויים

הילדים יכולים לזרוק בשיחה משפט כמו "זה כמו הריב של עדי ונועה", ואתה בתור מורה אמור להבין שמדובר בסיכסוך לכאורה בין עדי ביטי ונועה קירל. כוכבי הנוער של כרגע יכולים להיות כוכבי אינסטגרם כמו אלין לוי ונטע אלחמיסטר, שלאף מורה בעולם אין דרך לדעת על קיומן, אלא אם כן יש לו בדיוק ילד או ילדה בגיל המתאים. וגם אם כן, הילד או הילדה הפרטיים של המורה הרי מתישהו גדלים – ואילו התלמידים נשארים תמיד באותו גיל, כי המורים תמיד מקבלים את אותה שכבת גיל ללמד. כך שהתעדכנות תמידית היא חשובה. אחת הסיבות שחשוב לדעת מי הם אותם כוכבי נוער, היא שלחלק מהם יש השפעה שלילית, המדרבנת לגזענות למשל או להומופוביה, וחשוב לשוחח עם הילדים בעניין של אותם כוכבים, להסביר מדוע הדיעות שלהם לא יכולות להתקבל, למה אסור להוציא קבוצות מסוימות מחוץ לנורמה המקובלת, כמה זה חשוב לקבל גם את השונה ועוד. באותה מידה, קורה שכוכב נוער יוצא מהארון, וגורר הערות הומופוביות. זאת הזדמנות נהדרת לדבר עם הילדים בגובה העיניים על הכוכב האהוב, להסביר מהי נטייה מינית ומדוע אסור לשפוט אדם או להפלות אותו על רקע הנטייה הזו ועוד. זאת הזדמנות לדבר עם התלמידים בנושא שמעניין אותם, ולהעביר להם מסר חשוב יותר מכל תוכנית לימודית.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.