שנת הלימודים מתחילה ואתם בחרדה. האם שוב יהיו בבית המאבקים הבלתי פוסקים על הכנת השיעורים? ומה בכלל גורם להתנגדות הרבה של הילדים?

לא רוצה לעשות שיעורים
לא רוצה לעשות שיעורים

בתיה קריגר, מטפלת ומדריכה מוסמכת בטיפול משפחתי וזוגי, מסבירה כי "אין ילד בעולם שאוהב להרגיש נכשל או להיענש על ידי מורים והורים בשל אי הכנת שיעורים. לאור זאת, אין ספק כי לילד שמגיע לבית הספר כשהוא אינו מוכן כנדרש יש בעיה והוא זקוק לעזרה. במצב זה תפקיד ההורים לעזור לילד ולא להוסיף על הקשיים איתם הוא נאלץ להתמודד ממילא.

העזרה הראשונה של ההורים תהיה שיתוף המורה בקושי של הילד ובדיקה לגבי מסוגלותו להכין את שיעורי הבית, כאשר השאלה הבסיסית היא האם השיעורים מותאמים לרמתו או שהוא נדרש לעשות דברים שהם מעבר ליכולתו? אם אין קושי אובייקטיבי הקשור לאי הכנת שיעורי הבית, חשוב שההורים ישאלו עצמם מה מנסה הילד לומר להם? האם משעמם לו? האם הוא רוצה את תשומת לבם וזו דרכו לבקש אותה ולקבלה? האם הוא מתקשה להפסיק פעילות מסוימת ולהתחיל פעילות אחרת? האם הוא שוכח את המשימות של בית הספר? ואולי יש לו קושי בהתארגנות?"

הטיפים המומלצים:

1. הכנת שיעורי בית היא באחריותו של הילד - תפקיד ההורה הוא לעזור לילד להתארגן לקראת הכנתם ולא לעשותם במקומו. אין להיכנס לעימותים בשל כך.

2. קבעו עם ילדכם זמן מתאים להכנת שיעורים - בדרך זו הילד יהיה מוכן נפשית לזמן שנקבע להכנת השיעורים ולא יצטרך להפסיק במפתיע פעילויות מהנות.

3. בחרו עם ילדכם מקום קבוע להכנת השיעורים - שאפשר ועם כמה שפחות גירויים. בדרך כלל ילדים אוהבים לשבת במקום שבו מתקיימת רוב פעילות הבית, לכן חשוב שהטלוויזיה או כל גירוי אחר לא ישמשו כגורם מפריע.

4. הקפידו על זמן קבוע לשם התייחסות לילדכם - כשאתם פנויים להיות איתו בלי לעשות כל פעילות אחרת. באותו זמן ניתן לשחק או להקריא לילד סיפור. חשוב להקפיד שהזמן יהיה מתואם עם הילד והפעילות תהיה הבחירה שלו.

5. אל תכינו לילדכם את השיעורים - אם הילד מתקשה בהכנת השיעורים חשוב לשוחח על כך עם המורה ולנסות לקבוע אילו משימות הילד יכול לבצע ועל אילו משימות הוא יכול לוותר. מורים רבים נותנים שיעורים ברמות שונות כדי לאפשר לכל ילד לבצע את המשימה בהתאם לרמתו.

6. אל תמחקו ואל תתקנו את השיעורים של ילדכם - זכרו: אתם ההורים שלו ולא המורים שלו.

7. אל תשבו עם ילדכם בזמן הכנת השיעורים - במידת הצורך הישארו קרוב לסביבתו ומדי פעם גשו אליו לשאול לשלומו.

8. הכינו עם ילדכם סלסלה לצד השולחן - בה יהיה עליו לשים בכל יום את השיעורים והמשימות הלימודיות של היום, וכך יוכל להיערך נכון לזמן הנדרש להכנתם.

9. הכינו קלמר נוסף ליד הסלסלה - ובו כל הציוד הנדרש להכנת השיעורים, כך שהילד לא יבזבז זמן בחיפוש אחר הציוד הנדרש להכנת השיעורים.

10. הגבילו את זמן הכנת השיעורים - זו משימה שאינה צריכה להימשך לאורך כל היום. התייעצו עם המורה במידת הצורך.