הבחירה באפיק חיסכון היא אחד המהלכים החשובים ביותר עבור כל אזרח במדינת ישראל, בין אם במסגרת ההכנה לתקופת הפרישה (גם אם היא רחוקה) ובין אם מתוך הכרה בצורך לחסוך לשעת הצורך. אחד האפיקים הפופולריים והמשתלמים ביותר כיום הוא ללא ספק קרן השתלמות, ועבור עצמאים מדובר באפיק יעיל במיוחד. הסיבה העיקרית  לכך היא שמדובר בחיסכון לטווח קצר יחסית (שש שנים), שמוכר גם כהוצאה מוכרת לצרכי מס.

כלים

 

מה זה אומר?

כאמור, קרן השתלמות לעצמאים היא אפיק חיסכון לפרק זמן של שש שנים לפחות. לאחר שש שנים, או שלוש אם עברתם את גיל הפרישה, תוכלו למשוך את הכספים וגם את הרווחים שהצטברו בקרן ממועד פתיחתה. זוהי נקודה חשובה משום שהיא שונה במהותה מקרנות הפנסיה הקלאסיות שלא מאפשרות גישה לכספים הצבורים עד לגיל הפרישה. עצמאיים בישראל רשאים לבצע הפקדות עד לשיעור של 7 אחוזים מסך השכר השנתי, ועל 4.5 אחוזים מתוכם הוא אף זכאי להטבת מס. בקישור הבא מילון מונחים בנושא.

בחירת הקרן המתאימה

רגע לפני שאתם בוחרים קרן השתלמות ומפקידים אליה כספים, עצרו ובדקו את מסלול ההשקעה שלכם. באופן כללי תוכלו לבחור במסלול שבו רמת הסיכון גבוהה יותר, מה שעשוי להביא תשואה גבוהה אבל כפי שאפשר להסיק, גם הסיכון גבוה יותר. רמות סיכון סולידיות יותר יבטיחו רווחים מתונים יותר. בנוסף כדאי לקחת בחשבון את סוגיית הפטור ממיסוי, שכן על הרווחים של קרן ההשתלמות לא תידרשו לשלם מיסים, בהשוואה למימוש נכסים אחרים שברשותכם, עבורם אתם עשויים לשלם מס.

תנאי המשיכה של קרן ההשתלמות

הטבת המס שמקנה קרן ההשתלמות היא סיבה מצוינת עבור עצמאיים לבצע הפקדה לאפיק החיסכון הזה, אבל זהו לא היתרון היחיד. היכולת למשוך את הסכום שהצטבר לאחר שש שנים היא אטרקטיבית לא פחות. כך אתם יכולים לגלות שהכסף נזיל וזמין לשימושכם בדיוק כשאתם מתכוונים לעבור דירה, לבצע שינויים משמעותיים, להשקיע בעסק או לצאת לחו"ל לחופשה ארוכה וראויה. אם תבחרו שלא להשתמש בכסף תוכלו להמשיך להפקיד כספים לקרן, מה שאומר שהסכום שיעמוד לרשותכם יגדל, וגם הרווחים המצטברים יגדלו. במילים אחרות, קרן השתלמות היא בהחלט אידאלית לעצמאיים שממשיכים לחסוך ולדאוג לעתיד שלהם דרך תכנית ייחודית, אשר בשונה מקרנות הפנסיה תאפשר גישה מלאה לסכום הצבור בה בתוך זמן קצר יחסית. הטבת המס היא רק עוד סיבה טובה להתחיל לחסוך כסף כבר עכשיו.

פרטים נוספים בכתובת:

https://www.clalbit.co.il/pensionprovidentsaving/educationfunds/Pages/default.aspx