תוצאות מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה: רוב הישראלים נגד מעורבות פוליטית בשידור הציבורי; הישראלים אינם מודאגים מהשלכות המצב בסוריה על ישראל; רוב גדול בקרב ערבים ויהודים מעוניינים ללמוד על ההיסטוריה אחד של השני

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

 

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המפורסם היום (ג') מצא, כי רוב אזרחי ישראל, מתנגדים לעיקרון של שליטה ממשלתית בשידור הציבורי וסבורים שראש הממשלה אינו פועל לאיזון בשוק התקשורת אלא בכדי להגדיל את שליטתו עליה. עוד נמצא, כי הישראלים אינם חוששים מהשלכות של הפצצות הישראליות בסוריה או מהמעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בה.

להלן עיקרי הנתונים:

שידור ציבורי עצמאי- רוב הציבור (61.5%), סבור שלמרות שהממשלה מממנת את השידור הציבורי, אין לה זכות להתערב בתכנים ובמינויים בו (לעומת 34% שסבורים הפוך). בנוסף, 65% מהישראלים, סבורים שראש הממשלה פועל להכניס שינויים בחוק התקשורת בכדי להגדיל את שליטתו עליה ולא בכדי להפוך אותה למאוזנת יותר.

השלכות הסכסוך בסוריה על ישראל- רוב הציבור הישראלי (68%) אינו מוטרד על רקע הפרסומים אודות ההפצצה הישראלית האחרונה בסוריה, כי רוסיה תפעל למנוע בעתיד הפצצות ישראליות של שיירות נשק של חיזבאללה בשטח הסורי. רוב הישראלים (72%) גם תומכים בהמשך תקיפת המטרות בסוריה אם הם מסכנות את ישראל ורובם (69%), אף אינם מוטרדים מכך שבעתיד הנראה לעין תפרוץ מלחמה בין ישראל לסוריה. בהקשר זה, כמעט מחצית מהציבור הישראלי (45%), סבורים כי המעורבות של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה היא מסוכנת מבחינת ישראל, לעומת אחוז דומה (40.5%) שסבורים שמעורבות זו אינה מהווה סכנה לישראל. רוב הישראלים (62%), אף הגדירו את יחסי ישראל-רוסיה כטובים או די טובים.

הממשל האמריקאי והסכסוך- על רקע הזמנתו של אבו מאזן לפגישה עם נשיא ארצות הברית טראמפ, רוב גדול (77.5%) מהישראלים סבורים שמדובר בסימן רע לישראל במידה מועטה או שכלל לא מדובר בסימן רע לישראל. 44% מהישראלים סבורים שטראמפ לא ימשיך את מדיניות אובמה ויתמוך בהקמת שתי מדינות לעומת 39% שסבורים הפוך.

יהודים וערבים רוצים ללמוד אחד על השני- רוב היהודים במדגם, 62%, הסכימו עם האמירה, כי צריך ללמד בכל בתי הספר בישראל את נקודת המבט של היהודים והערבים להיסטוריה של הסכסוך ביניהם. בקרב הערבים התמיכה באמירה זו אף יותר חדש משמעית, והיא עומדת על 85%.