אחד המשחקים הפופולאריים ביותר בכל העולם, הוא משחק לוטו. מדובר במשחק שמושך אליו מאות אלפים בישראל וכן מיליונים רבים של אנשים בעולם, אשר מוכנים להשקיע סכומי כסף שונים במטרה להגשים את החלום ולזכות פעם אחת (אם לא יותר) בטופס הנכסף עם המספרים הנכונים.

כלים

לפני שנבין כיצד הגרלות לוטו בנויות ומה התקנות שלהן, נסביר בקצרה, לשם מה הן מתרחשות, לפחות בישראל. המנגנון הוא מאוד פשוט. המדינה משקיעה כסף בפרסום משחקי לוטו, במטרה שהישראלים יהמרו, הכסף שהישראלים משקיעים במשחקים הולכים לטובת הכלל, דרך מפעל הפיס שמעביר את הכסף למערכת החינוך ובונה אצטדיונים ומגרשי ספורט, מתוך הכסף שהישראלים מהמרים על משחקי לוטו, הרי שבכל פעם כשמישהו זוכה הוא מקבל את סכום הזכייה. הסכום בכל שבוע כשאין זוכים בפרס הראשון.

הגרלת לוטו מיועדות, לכאורה, לעזור לשני הצדדים. לצד המהמר, קרי למי ששולח את הטופס וזוכה, כך הוא יכול לקבל סכום כסף גדול בבת אחת, וכן לכלל האזרחים, כולל אלה שלא מהמרים אשר נהנים מהכסף שמפעל הפיס משקיע, בזכות הכספים שנכנסים אליו מהמהמרים. חשוב לציין שלמדינה יש אינטרס סותר, מצד אחד, היא רוצה שאנשים יהמרו בשביל שמפעל הפיס ירוויח ויוכל להשקיע בחברה, מצד שני, המדינה לא רוצה שאנשים יפתחו תלות בהימורים, דבר שיכול להיות בעייתי מבחינה חברתית.

מה הן התקנות של הגרלות לוטו

הגרלות לוטו נערכות כיום באופן ידני אך גם באמצעות אפליקציות שונות שפועלות בסלולר ובטאבלט. על המהמר לרכוש כרטיס ולסמן 6 מספרים פלוס מספר נוסף, מספרים שהוא חושב שיצאו בגורל. בסך הכל טופס לוטו כולל 37 מספרים (המספר הנוסף נמצא במקום בו יש 7 מספרים מביניהם בורים אחד). אסור למלא יותר מ-6 מספרים אלא אם מדובר בטופס לוטו שיטתי.

הטופס אותו ממלאים, חייב להישלח באותו שבוע של ההגרלה בשביל להתקבל. הוא חייב להיות ברור וכן חייב להיות מצוין שהטופס אכן התקבל ונרשם במפעל הפיס. זה יכול להתבצע על ידי המוכר בדוכן או על ידי המחשב. השאלה כיצד והיכן ממלאים את הטופס.

הגרלות לוטו נערכות פעמיים בשבוע, בימי ג' ומוצאי שבת, מדי פעם ההגרלות נערכות גם בימי חמישי. השעה האחרונה לשליחת הטופס היא שעה לפני ההגרלה. כל טופס שמתקבל לאחר מכן איננו תקף כמובן.

סכום הזכייה המינימאלי הוא 4 מיליון שקל, והוא גדל במידה ואין זוכים בפרס הראשון, בהתאם לסכומים המצטברים על פי כמות המשתתפים. במידה ויש זוכה בפרס הראשון, עליו להוכיח זאת על פי הצגת הטופס הזוכה, כשהוא מסומן וחתום, ואכן מוצג עליו תאריך של לפני מועד הזכייה.

את הסכום הזכייה מקבלים בצ'ק על פי תנאי מפעל הפיס לכך. חשוב לומר, הגרלות לוטו מיועדות אך ורק לבני 18 ומעלה.