התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ד') לפרקליט המדינה בקריאה להימנע מחתימת הסדר טיעון עם חה"כ באסל גטאס. לעמדת התנועה, עריכת הסדר הטיעון מנוגדת לאינטרס הציבורי, המחייב כי במקרים בהם מעורב איש ציבור ימוצה עמו הדין בבית המשפט.

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

נוכח הדברים, התנועה קוראת לפרקליט המדינה להימנע מעריכת הסדר הטיעון ולאפשר קיומו של הליך משפטי פומבי, במסגרתו יתאפשר מיצוי של חקירת מעשיו של חה"כ גטאס בהם פעל, לכאורה, תוך ניצול מעמדו הציבורי, והבאת הראיות בפני בית המשפט, ובפני הציבור כולו. בשבוע האחרון פורסמו בכלי התקשורת ידיעות על אודות "משא ומתן אינטנסיבי" בין פרקליטיו של חה"כ גטאס לפרקליטות, בנוגע להסדר טיעון מתגבש, במסגרתו חה"כ גטאס יורשע בהברחת טלפונים ניידים ובקבלת דבר במרמה על פי הודאתו. אתמול (יום ג') פורסם כי בדיון שנערך בכנסת, הציג המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי את עקרונות הסדר הטיעון המסתמן. לדבריו, כחלק מההסדר יצטרך חה"כ גטאס להתפטר מהכנסת, וההסדר יכלול הודאה בעבירות, עונש מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס. עוד פורסם, כי ההצבעה על הדחתו של גטאס מחברותו בכנסת נדחתה לשבוע הבא, וכי סנגוריו יידרשו להשיב להצעת הסדר הטיעון עד ליום חמישי.

אף כי ככלל אין התנועה חולקת על צורך להיזקק לעתים לכלי הדיוני של הסדרי טיעון, ומכירה ביעילותו – הרי שנוכח העבירות החמורות בהן צפוי להודות חה"כ גטאס, ונוכח מעמדו הציבורי הרם כאחד מחברי בית המחוקקים, קיים אינטרס ציבורי ממשי בקיום הליך משפטי גלוי ופתוח לציבור, במסגרתו יתאפשר מיצוי של חקירת האופן בו פעל חה"כ גטאס, לכאורה, תוך ניצול מעמדו הציבורי, והבאת הראיות בפני בית המשפט, ובפני הציבור כולו.

נוכח שורה של הסדרי טיעון מקלים שהתגבשו בשנים האחרונות מול אישי ציבור שסרחו, נוצרת תחושה בקרב הציבור כי הסדרי הטיעון שנחתמים עם אישי ציבור הינם מקלים מדי, מגלמים פגיעה קשה בשוויון בפני החוק ומשוא פנים, וכי תכליתם למנוע דיון ציבורי בפרטי מעשיו של הנאשם ושל גורמים שסבבו אותו. חתימה על הסדר טיעון מקל בעניינו של חה"כ גטאס, מעבר להיותה מנוגדת לאינטרס הציבורי בדבר מיצוי הדין עם הנאשם הספציפי בשל מעמדו, עלולה אף לשדר מסר בעייתי לפיו ניצול הכוח השלטוני למטרות שליליות – משתלם, ויוצרת פגיעה משמעותית בהרתעת אנשי ציבור נוספים מלעבור עבירות דומות.