איציק בן ישראל ראש המולמו"פ (לשעבר): אני הייתי נמנע מהמהלך להעתקת מכון וולקני. חיים רוסו לשאלתו של יו"ר הוועדה אורי מקלב ענה שבתנאים הנוכחיים העתקת המכון תגרום לפגיעה חמורה במחקר החקלאי. עומר ברלב שיזם את הדיון בוועדת המדע: אני חושב שהחלטה כזו עלולה להביא אותנו להצטער על אובדן הידע המחקרי והטכנולוגי שקיים למדינת ישראל אני חושב שאסור לדבר במונחים של הזזה או העתקה אלא במונחים של הקמה.

כלים
מכון וולקני
מכון וולקני

אני תמה על הרכב הוועדה שמינה נתניהו. השאלה כפי שהיא הוצגה לוועדה לא יכולה להיות לאן להעתיק את המכון אלא היא הייתה צריכה להיות כיצד ניתן למנף את היכולות המחקריות של מדינת ישראל. ראש מכון וולקני פרופסור אלי פיינרמן: אני יכול לקבוע חד משמעית שהעתקת מכון וולקני לאן שהוא תביא לחיסולו. נציג עיריית ראשון עיריית לציון: המדינה תהיה חשופה לתביעות ענק מצד בעלי קרקעות הסמוכים לקרקעות מכון וולקני

יו"ר הוועדה, אורי מקלב: מכון וולקני נמצא על שולחן הוועדה מזה זמן. מדובר באחד המכונים החשובים שתורמים לחקלאות. אנחנו מעריכים מאוד את העבודה שלהם והתרומה הרבה שלהם לחקלאות. יש לדון בדו"ח המולמו"פ. הדו"ח נוגע בנושא החוקרים. מבלי החוקרים, המכון לא יהיה אותו מכון מחקר. הוא יכול אולי להיקרא מכון וולקני אבל בלעדי החוקרים זה לא אותו מכון. למכון יש השלכות כלכליות רחבות היקף אך גם על הסביבה האקדמאית ושיתופי הפעולה עם האקדמיה במרכז.

ח"כ עומר ברלב: התברר לי לאחרונה שיש עוד דוח של המולמ"ופ שהתבקשה לתת חוות דעת. המולמו"פ עשתה עבודה טובה. ראיתי את הדו"ח שפורסם בעקבות הזימון לדיון בוועדת המדע. אני לא יודע למה הוא היה במחשכים. המולמו"פ עשתה בדיקה בינלאומית: במקרים שרצו להעביר מרכזי ידע ממקום למקום המסקנה שלהם הייתה שהמפתח הוא כוח האדם. רוב המקרים בהם נעשה ניסיון כזה, העתקה לא צלחה. (מקריא מתוך המולמו"פ). המפתח זה בכוח אדם ולא בבניינים כאלה שיוקמו במקום כזה או אחר. (מקריא מהמולמו"פ). אני לא רוצה שתצטייר תמונה מטעה שאני נגד פיתוח הצפון אבל אני חושב שהחלטה כזו עלולה להביא אותנו להצטער על אובדן הידע המחקרי והטכנולוגי שקיים למדינת ישראל. גם בהעברת בסיסי צהל לדרום, המטה הכללי נשאר במרכז.

איציק בן ישראל, ראש המולמו"פ לשעבר: ההסתכלות שלנו הייתה על מחקר ופיתוח. אנחנו שאלנו את עצמנו האם הגוף הזה שהוא בעל מוניטין עולמי, האם היכולות האלו יכולות להישמר? קשה לשמור על היכולות... זה לא רק כוח אדם. זה האנשים עצמם. זה לא מכונות ובניינים שניתן להעתיק. ושתיים זה הסביבה התומכת. זו צריכה להיות סביבה שלמה.

מקלב: מה דעתך בנושא?

להעביר את המכון ממקום למקום ולשמור על היכולות המחקריות שלהם? אני הייתי נמנע מהמהלך הזה לגמרי.

חיים רוסו, כותב חוות הדעת המולמו"פ: צריכים להתקיים שני תנאים. אם שני התנאים האלה מתמלאים, מדובר בפעולות שניתן לבצע לאורך זמן, ובלעדיהם לא ניתן להעתיק את המכון. אין מדובר בזמן, יש פשוט מהלכים שצריכים להתקיים ואם זה לא מתקיים אז לא עושים את זה. השאלה היא לא זמן השאלה היא קיומם של התנאים.

ח"כ עמנואל טרכטנברג: בוא נתחיל מהדברים הבסיסיים. מכון וולקני הוא אחד ממכוני המחקרי החשובים ביותר במדינת ישראל. מדינת ישראל היססה לתמוך בצורה מספקת במכון. המכון צריך לפרוח עוד ועוד והתועלות הן עצומות ולא רק כלכליות אלא גם סביבתיות. מיקום גיאוגרפי זה גורל. איפה שממוקם מכון כזה זה מאוד משמעותי. אני חושב שאסור לדבר במונחים של הזזה או העתקה אלא במונחים של הקמה. אני תמה על הרכב הוועדה. השאלה כפי שהיא הוצגה לוועדה לא יכולה להיות לאן להעתיק את המכון אלא היא הייתה צריכה להיות כיצד ניתן למנף את היכולות המחקריות של מדינת ישראל. זו לא שאלה של אם להביא טרקטור ואולי להעתיק לבקעת הירדן זו לא יכולה להיות השאלה לאן להעתיק. כבר לא חשוב מה ההרכב ולא חשוב מה פרק הזמן אתה לא יכול לתת תשובות טובות לשאלות גרועות.

מנכ"ל משרד המדע משום מה טען שדו"ח המולמו"פ לא הוסתר וטען בצורה מוזרה ביותר שחוות הדעת פורסמה כשלצידו יושב מנכ"ל משרד החקלאות שטען לפני כשבועיים שהוא אינו מכיר את חוות הדעת. מנכ"ל משרד המדע טען גם שהדו"ח אינו שולל את העתקת המכון בעוד שרגע לפני איציק בן ישראל מראשי המולמו"פ נשאל לדעתו בעניין והוא שלל את היוזמה. מה גם שהדו"ח אומר בפירוש שללא יצירת התנאים, המהלך יהרוס את המכון.

ח"כ יעל כהן הפארן: תשמעו, זה פאר המדע אנחנו בחזית הטכנולוגיה. לקחת אחורה במקום קדימה? אני לחלוטין בעד שתפתחו את הצפון אבל לבוא ולסגור את המכון. נראה שהחלטה הוחלטה. מקימים ועדה שתיתן לה הכשר. איפה התפקיד של המולמו"פ. הוא הגורם שמתווה את הדרך למוסדות המחקר הוא הגורם המייעץ.

יור ועדת המדע, אורי מקלב: המועצה הלאומית למחקר ופיתוח היא הגוף המוסמך. לכן לא ברור מדוע קמה הוועדה. חוות הדעת הציבה כמה אבני דרך צריך לבדוק את זה ולתת תשובות. יכול להיות שאין המשך לדברים. אני מניח שאחת ההחלטות צריכה להיות דיון בחוות הדעת של המולמו"פ ורק אחרי זה לראות אם אפשר להמשיך הלאה.

פיינרמן: אני אכן מהווה משקיף בוועדה. אני לא יכול להצביע. יש לי את התחושה שההבנה של חבריה בנושאים של מחקר החקלאי היא לא גדולה. מכון וולקני תורם כבר היום המון לצפון אבל לא בדרך של העתקה. אני יכול לקבוע חד משמעית שהעתקת מכון וולקני לאן שהוא תביא לחיסולו. הוא מרכז מצוינות. העתקתו תגרמו לו להיות בינוני. לא יבואו חוקרים צעירים. האקו סיסטם הוא נושא כל כך חשוב. ישנם חיבורים מקצועיים עם הפקולטה לחקלאות ועם האוניברסיטאות מסביב. אנחנו משתמשים בציוד היקר שלהם והם משתמשים בציוד שלנו. יש 300 סטודנטים לדוקטורט שמשלימים את עבודתם אצלנו. האקו סיסטם הזה מאוד חשוב. אם תנתקו את מכון וולקני הרסתם לא רק את מכון וולקני , הרסתם את כל האקו סיסטם. העברה בולשביקית וכוחנית ממש תפגע בו במכון וולקני.

נציג עיריית ראשון עיריית לציון: התכנית להעתקת מכון סותרת את תכנית המתאר של העירייה ולכן העירייה תתנגד לכך בכל תוקף. אני לא כל כך מבין כיצד המדינה עמדה לפני זמן קצר והסבירה כיצד יש להשאיר את המקום כריאה ירוקה וכעת היא מבקשת לבנות על הקרקע. במקרה זה המדינה תהיה חשופה לתביעות מצד בעלי קרקעות הסמוכים לקרקעות מכון וולקני. אנחנו נעמוד לצד המכון ונתנגד. מכון וולקני הוא חלק וסמל מהעיר ראשון לציון.