ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו קיבלו במשמר כבוד במשרד רה"מ את ראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסלן ורעייתו. בפגישה דנו בין היתר בנושאי החקלאות, ביטחון וביטחון פנים.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו

שר החקלאות אורי אריאל ושר החקלאות ומשאבי טבע של אתיופיה חתמו על הסכמים בנושאי החקלאות.

בתום הטקס התקיימה פגישה מורחבת של ראשי הממשלה עם הפמליות. בצד הישראלי השתתפו שר הביטחון ליברמן, השר לשת"פ אזורי הנגבי, שר החקלאות אריאל, שר התקשורת קרא וסגן השר במשרד רה"מ אורן. מהצד האתיופי השתתפו שר החוץ, שר ההגנה, שר החינוך, שר החקלאות ומשאבי טבע, שר המים, האנרגיה והחשמל, שרת התיירות והתרבות, שר המסחר, שר הבקר והדגה וסגן השר למדע וטכנולוגיה.

בפגישה דנו בין היתר בנושאי החקלאות, ביטחון וביטחון פנים.

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו יארחו הערב את ראש ממשלת אתיופיה דסלן ורעייתו לארוחת ערב במעון רה"מ בירושלים.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות המשותפות עם ראש ממשלת אתיופיה:

בשם עם ישראל וממשלת ישראל, אני מקבל את פניך בירושלים. אני חייב לומר שאני זוכר בחום רב והתרגשות את הביקור ההיסטורי שלי באתיופיה, שהיה חלק מחזרתה הגדולה של ישראל לאפריקה. זאת הייתה חוויה מרגשת במיוחד עבורי ועבור חברי פמלייתי להגיע לארצך העתיקה, משם צמחו לא רק שורשי האנושות, אלא גם שורשי הציוויליזציה המשותפת שלנו. אמרתי לך בשעתו שלא יעברו 3,000 שנים לביקור הגומלין של מלכת שבא אצל המלך שלמה. ובכן, הגעתי לשם, ועכשיו אתה כאן. זה לא לקח 3,000 שנה, ואנו נמשיך לעשות זאת שוב ושוב, כיוון שיש בינינו ידידות גדולה.

חזרתי זה עתה מ-ECOWAS. ישראל חוזרת לאפריקה ואפריקה חוזרת לישראל. זה התאפשר בזכות ידידותך ומנהיגותך, כמו גם זו של כמה מעמיתיך, ואני מעריך זאת עמוקות. אנו רואים באפריקה יבשת בעלייה. אנו מבינים שישנם אתגרים. גם לנו יש כאלה. אבל אנו חשים שישנה הזדמנות לאחוז בעתיד.

מאז ביקורי באתיופיה, הגברנו את שיתוף הפעולה הכלכלי בינינו, ואני מצפה להעמיק אותו היום, בייחוד בתחום המים. זהו תחום שראש הממשלה דסאלן מכיר היטב. הוא מהנדס מים גדול והוא מבין את מלוא הפוטנציאל של מה שניתן לעשות כאן. כך גם בתחום החקלאות, הבריאות, הביטחון. בכל התחומים הללו וברבים אחרים, ישראל היא מנהיגה עולמית, ואנו מקווים שבאמצעות שיתוף פעולה בינינו, נוכל לפתור כמה בעיות דוחקות וגם להעניק עתיד טוב יותר לשני עמינו. לכן בכוונתנו לשתף פעולה היום בתחומים של השקיה, פיתוח מקומי, דייג, חלב, בקר.

אני מבקש לברך את הנציג שלך על בחירתו לראש ארגון הבריאות העולמי. למותר לציין, ישראל תמכה בבחירתו ואני מקווה שאתה תתמוך בחזרתה של ישראל לאיחוד האפריקני כמדינה משקיפה. אני חושב ומאמין שזה לא רק אינטרס שלנו, אלא אינטרס של אפריקה.

הקהילה האתיופית, אדוני ראש הממשלה, משמשת גשר אנושי בין שני עמינו. חבר הכנסת וממלא מקום יו"ר הכנסת, ד"ר נגוסה, הוא עדות לתרומתה של קהילה זו. יש לנו רגש עמוק, זיקה עמוקה ואהדה עמוקה כלפי העם שלך ואנו גם מבינים שאנו ניצבים בפני אתגר משותף. אתיופיה נוקטת בעמדה חזקה בנושא המלחמה בטרור, בייחוד נגד אל שבאב. אנו חייבים להמשיך ולעבוד יחד כדי למגר את הנגע הזה. בכל העולם – באפריקה, באירופה, בלונדון רק לאחרונה, באמריקה, באסיה – אנו חייבים להילחם יחד נגד כוחות הברבריות הללו כי אנו חייבים לפנות אל העתיד ולאמץ את המודרניות.

ברוח זאת של שותפות אמיתית וברוח של חידוש ידידות עתיקת-יומין, אני מקבל בחום את פניך ואת פני חברי פמלייתך בירושלים. ברוך הבא, חבר.

ראש הממשלה הוסיף: לפני שנחתום על הסכמים, אני רוצה לומר לך מילה, ראש הממשלה, על העיר שאתה מבקר בה. יש בה ישן וחדש. ישן במובן של ירושלים העתיקה, עיר דוד, הר הבית, שם מלכת שבא ביקרה את המלך שלמה. חדש – כמה מאות מטרים מכאן, חברה, אחת מני חברות הי-טק רבות, שנרכשה תמורת סכום של 50 מיליארד דולר ע"י אינטל שהעניקה לחברה הזאת את המפתחות ואמרה לה: כל הטכנולוגיות של כל החברות בעולם העוסקות ברכבים אוטונומיים, אנו רוצים שאתם תהיו אחראים על כך מירושלים, וכך מירושלים תצא הבשורה, מירושלים תצא הטכנולוגיה, ורק היום שמענו שהסנאט האמריקני הצביע פה אחד להכיר בירושלים כבירתה הנצחית והמאוחדת של ישראל. ובכן, אין לי כל כוונה להתווכח עם הסנאט האמריקני. שוב, ברוך הבא לבירתה הנצחית והמאוחדת של ישראל, ירושלים. ברוך הבא.