גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, כולם יכולים להצטרף לקורס עזרה ראשונה, בין אם משום שהם זקוקים לידע החשוב כדי להציע טיפול מידי לנפגעים במקום עבודתם,

כלים
ובין אם משום שהם רוצים להיות ערוכים לשעת צרה. במדינה שבה תאונות דרכים ופיגועי טרור מתרחשים לא פעם, ומאחר ואנחנו לא חיים עדיין בעולם אוטופי שבו פציעות הן לא עניין שגרתי, הידע הוא כוח. במקרה הזה, הידע והניסיון הם שיעזרו לכם להתמודד בצורה טובה ונכונה מול כל אתגר וקושי. אם אתם לא בטוחים אם הקורס מתאים לכם, או אם הידע שתקבלו בו אכן ישמש אתכם, הנה כמה נושאים שאתם צפויים ללמוד בדרך.

ידע תיאורטי

עוד לפני שתלמדו לבצע החייאה או להגיש עזרה לנפגעי תאונות דרכים, חשוב שתתחילו מהיסודות. גם קורס עזרה ראשונה ברמה בסיסית וגם הקורסים המקיפים יותר, בכולם תלמדו להכיר את מבנה גוף האדם וכמה מהתהליכים הבסיסיים והחשובים ביותר. תכירו את מערכות העצבים, הנשימה והלב, וגם תלמדו להבין מה מותר ואסור לאדם שמגיש עזרה ראשונה. בשלב הבא תלמדו איך מבצעים החייאה בתינוקות, בילדים ובמבוגרים, תכירו את הדפיברילטור ותכירו את סכמת הטיפול הבסיסי ואת סכמת CPR (החייאה). בכל הקשור לידע תיאורטי תכירו גם מחלות ובעיות שונות כמו אירועים מוחיים והתקפי אפילפסיה, תדעו איך ניתן לזהות התקפים שונים ובהתאם – איך ניתן לטפל בהם.

ניסיון וידע פרקטי

לצד ההיכרות עם מבנה הגוף ועם המערכות השונות, ולצד לימודי טכני של הסכמות השונות לטיפול בבעיות, מחלות, פציעות והתקפים, אין ספק שיש משמעות אדירה להתנסות. תרגול הוא חלק קריטי בכל קורס עזרה ראשונה, ומומלץ שתוודאו מראש שתוכלו להתנסות כמה שיותר כדי להיות ערוכים בשעת צרה. כך תדעו להגיש עזרה ראשונה לאדם שנחנק או לתינוק שמתקשה לנשום, וגם תכירו את המצבים הרלוונטיים לכם. למשל, אם אתם עוסקים בתחום המזון ישנם מצבים נפוצים יותר שאליהם רצוי להיות ערוכים (כדוגמת טיפול באלרגיות למזונות מסוימים, חנק וכיו"ב) ואם אתם אנשי חינוך רצוי שתדעו איך להעניק טיפול ראשוני לילדים שנפצעו במהלך משחק, לדוגמה. באופן דומה, גם אם אתם רוצים לעבור קורס עזרה ראשונה כדי שתוכלו לטפל בילדים שלכם או בקרובי משפחה מבוגרים שעשויים להתמודד עם התקפי לב או בעיות אחרות, תוכלו להכיר את המצבים שבהם אתם עשויים להיתקל וחשוב מכך, תדעו איך לטפל בהם ולמנוע סימפטומים חמורים יותר או החמרה במצב.

מאמר בחסות מלער מרכז לימודי עזרה ראשונה