ארגון המשמר החברתי הגיש ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וליו"ר ועדת השקיפות של הכנסת, סתיו שפיר, את האמנה לפתיחות פרלמנטרית - אמנה בינלאומית שאמורה להפוך לתקן בינלאומי לפרלמנטים ולחייב את הכנסת לנהוג בשקיפות.

צילום: דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

האמנה אומצה כדרישה על ידי 180 ארגונים אזרחיים שונים בכ-100 מדינות. כלולים בה 44 סעיפים המפרטים איך אמור להתנהג בית נבחרים כלפי האזרחים. מספר סעיפים כבר אומצו על ידי הכנסת – למשל סעיף המחייב לפרסם באינטרנט הצעות חוק חדשות ואת לקוחותיו של כל לוביסט.

סעיפים אחרים של האמנה עדיין לא אומצו על ידי כנסת ישראל: למשל הסעיף שנועד לחייב את חברי הכנסת להצהיר על הנכסים וההשקעות שלהם; החובה לפרסם תיעוד של הצבעות חברי הכנסת בוועדות; האיסור לטעון לזכויות יוצרים על מידע ותמונות באתר הכנסת; החובה לפרסם את החומר על החקיקה בערבית ובאנגלית ולא רק בעברית.

"באמנה יש סעיפים רבים שבהם הכנסת עדיין צריכה להשתפר ואנחנו רוצים לעבוד אתך כדי להביא את הכנסת להיות שקופה, משתפת ומייצגת", אמר ממלא מקום מנכ"ל המשמר החברתי, ארן רונדל, במעמד הצגת האמנה בפני אדלשטיין. לדברי רונדל: "אנו קוראים לך להתייחס לאמנה ברצינות ולהביא את הכנסת לחתום עליה בהקדם".

לקריאת האמנה:

http://hamishmar.org.il/declaration_on_parliamentary_openne…