"קונצ'רטו לשמונה ידיים" אנסמבל סולני תל אביב בקונצרט שלישי בסדרה קצת אחרת בניצוח ברק טל, בתוכנית רבת סולנים וידיים! עם אנסמבל הפסנתרים המוערך בעולם "מולטיפיאנו": תומר לב, ברניקה גליקסמן, נמרוד מאירי-הפטל ואלמוג סגל.

כלים
צילום: ניר פרץ
צילום: ניר פרץ

היצירות שיבוצעו בקונצרט; קונצ'רטו לשלוש מקלדות ותזמורת ברה מינור של באך, רונדו לשני פסנתרים בדו מז'ור, אופ. 73 של שופן (בעיבוד ותזמור של תומר לב ואריה לבנון), "ארץ ארבע השפות" מאת אריה לבנון - סוויטה על שירים בסגנון לדינו, יידיש, עברית וערבית לשני פסנתרים ב 8 ידיים ותזמורת מיתרים, סויטה "סנט פול" של גוסטב הולסט, ורביעיית מיתרים מס' 8 של שוסטקוביץ'.

חיפה, אודיטוריום רפפורט | מוצ"ש 18.3.2017 בשעה 20:30

תל-אביב, מרכז ענב | יום א' 19.3.2017 בשעה 20:30

אנסמבל סולני תל אביב בניהולו המוסיקלי של ברק טל, יקיים את הקונצרט השלישי בסדרה קצת אחרת בניצוחו של טל "קונצ'רטו לשמונה ידיים", בהשתתפות אנסמבל הפסנתרנים מולטיפיאנו - ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אוניברסיטת ת"א.

הקונצרט יתקיים עם שלושה פסנתרי כנף על במה אחת, עליהם ינגן הרכב הפסנתרנים המצליח 'מולטיפיאנו' שזוכה מאז הקמתו לתהודה בינלאומית, כשהוא מביא לקדמת הבמה את ז'אנר הרכבי הפסנתר שכתבו טובי המלחינים הקלאסיים להרכבי מקלדת שונים, ונשכחו ונזנחו בדורות האחרונים.

ביצוען המחודש מעורר התעניינות ציבורית רבה, עם עיבודים חדשים של יצירות קיימות ויצירות חדשות שהוזמנו במיוחד עבור ההרכב בו משתתפים הפסנתרנים המובילים כיום בישראל: הפסנתרן והוותיק תומר לב, מייסד ההרכב וזוכה בפרסים בינלאומיים, ברניקה גליקסמן פסנתרנית עטורת פרסים, והפסנתרנים המצטיינים נמרוד מאירי-הפטל ואלמוג סגל.

אנסמבל סולני תל אביב והרכב 'מולטיפיאנו' בקונצרט מגוון ורב-לשוני, מבטיח ערב מוסיקלי שמזמן לא נשמע, עם יצירות מקוריות בעיבוד מחודש - לצד יצירות ישנות ומורכבות:

רונדו לשני פסנתרים בדו מז'ור, אופ. 73 של שופן, בעיבוד ובתזמור של תומר לב ואריה לבנון, בבכורה עולמית! "בשנים שכתב שופן את היצירה היחידה לשני פסנתרים שנמצאה לאחר מותו, הוא חלם לכתוב קונצ'רטו לשני פסנתרים ותזמורת שלא ידוע מה עלה בגורלה. לכן מבחינתנו יצירה זו שנגנן בעיבוד לתזמורת היא הגשמת חלומו וגם חלומנו - להמשיך את דרכו" אומר הפסנתרן ומייסד ההרכב, תומר לב.

יצירה נוספת בת זמננו שיבצעו בתכנית, "ארץ ארבע השפות" מאת אריה לבנון (85) לשני פסנתרים בשמונה ידיים ותזמורת מיתרים. זוהי סוויטה שמשקפת את הרב-תרבויות הישראלית ומבוססת על שירים עממיים בארבע השפות, לדינו, יידיש, עברית וערבית: "עם השחר" בעברית-תימנית, "על הדרך עומד עץ" ביידיש, "נערה אומללה" בלדינו ו"דבקה רפיח" בערבית.

עוד בקונצרט היצירה המורכבת והמאתגרת, קונצ'רטו לשלוש מקלדות ותזמורת ברה מינור של באך. ובנוסף, ינגן האנסמבל את הסוויטה "סנט פול" מאת גוסטב הולסט ואת רביעיית המיתרים מס' 8 של שוסטקוביץ'.

ברק טל Barak Tal , המייסד, המנצח והמנהל המוסיקלי של אנסמבל סולני תל-אביב משנת 2001, הופיע על בימות מרכזיות בעולם, בפסטיבלים בינלאומיים ובשידורי רדיו וטלוויזיה רבים בארץ וברחבי אירופה. כמנהל מוסיקלי של האנסמבל, טל שיתף פעולה עם גדולי הסולנים הבינלאומיים, וכמנצח אורח הופיע עם מרבית התזמורות בארץ ותזמורות בגרמניה, ברוסיה, בפולין, באסטוניה, בפינלנד, ואחרות. בשנת 2012 מונה ברק טל למנהל המוסיקלי של מקהלת זמרי קולגיום, תפקיד בו כיהן במשך כשנתיים. הוא מקדיש מזמנו לעבודה בחינוך מוסיקאים צעירים. לאחרונה הוא הקים מחדש את התזמורת הסימפונית הצעירה חיפה ע"ש אליעזר החתי ז"ל, והוא מכהן כמנהל המוסיקלי של תזמורת זו.

אנסמבל הפסנתרנים "מולטיפיאנו", הינו הרכב פסנתרנים ישראלי שנוסד בתל אביב בשנת 2011 ע"י הפסנתרן והמחנך תומר לב ופועל בחסות ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, המשותף לאוניברסיטת תל אביב ולתזמורת הפילהרמונית הישראלית. ההרכב מקדיש עצמו לביצוע הרפרטואר המקורי והעשיר שנכתב לאנסמבל פסנתרנים מבאך ועד ימינו, וכבר הופיע ברחבי העולם וזכה לתהודה רבה. הוא כולל גרעין קבוע של פסנתרנים: תומר לב המייסד, ברניקה גליקסמן, נמרוד מאירי-הפטל ואלמוג סגל. אליהם מצטרף כפסנתרן אורח דניאל בורוביצקי, גם מייסדי ההרכב. ההרכב שיתף פעולה עם גופים אמנותיים ובפסטיבלים מן המובילים בעולם וביניהם, התזמורת הפילהרמונית הישראלית, ה"מוצרטיאום" של בואנוס איירס; פסטיבל שלטייפה (טאיוואן), שיאמן (סין), אוטאווה (קנדה), הים הבלטי ועוד. ה"ניו יורק טיימס" הגדיר את תכניתם כ"חגיגה מרובת ידיים ומקלדות". בשנת 2015 הוענק לו פרס שרת התרבות על הישגיו הרבים.

קונצ'רטו לשמונה ידיים – אנסמבל סולני תל אביב - מנצח: ברק טל. סולנים: אנסמבל הפסנתרנים "מולטיפיאנו": תומר לב, ברניקה גליקסמן, נמרוד מאירי-הפטל, אלמוג סגל.

בתוכנית:

באך: קונצ'רטו לשלוש מקלדות ותזמורת ברה מינור, רי"ב 1063

שופן: רונדו לשני פסנתרים בדו מז'ור, אופ. 73. עיבוד ותזמור: תומר לב ואריה לבנון.

אריה לבנון: "ארץ ארבע השפות", סוויטה על שירים בלדינו, יידיש, עברית וערבית לשני פסנתרים בשמונה ידיים ותזמורת מיתרים (2016):

"עם השחר" בעברית-תימנית | "על הדרך עומד עץ" ביידיש | "נערה אומללה" בלדינו | "דבקה רפיח" בערבית.

גוסטב הולסט: סויטת "סנט פול" לתזמורת מיתרים

שוסטקוביץ': רביעיית מיתרים מס' 8