בתום 4 שנות מאבק: גם עובדים שכירים יוכלו לנהל את קופות הגמל שלהם בעצמם. בעקבות העתירה לבג"צ של 'צדק פיננסי' ועדת הכספים של הכנסת תתכנס ביום ב' הקרוב לאשר את התקנות שיאפשרו גם לעובדים במעמד שכיר לנהל את קופות הגמל שלהם בעצמם.

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

קופות גמל בניהול אישי זמינות לחוסכים במעמד עצמאי בישראל משנת 2009 אך היו חסומות בפני עובדים שכירים. ד"ר הראל פרימק – יו"ר משותף של עמותת 'צדק פיננסי', עתר לבג"צ בנושא בשנת 2012, ולאחר יותר מ-4 שנות מאבק, ביום שני הקרוב (20.2) בשעה 11:00 צפוייה ועדת הכספים של הכנסת לאשר את תקנות הפיקוח החדשות על שירותים פיננסיים שיאפשרו ניהול קופת גמל בניהול אישי גם לעובדים שכירים.

ד"ר הראל פרימק: "זה ניצחון גדול לקול ההיגיון והשפיות, אין שום סיבה שלא נוכל לקבוע היכן וכיצד מושקע הכסף שלנו. קרנות הפנסיה מחזיקות מאות מיליארדי שקלים מהכספים של כולנו שמושקעים לפי ראות עיניהם של הטייקונים, ולא לפי בחירת החוסכים. קופות הגמל בניהול אישי מאפשרות חופש, עצמאות והתאמת אפיקי ההשקעה להעדפות אישיות, וכך מי שרוצה יכול להימנע מהשקעות בחברות מזהמות או לבחור להשקיע יותר בחברות מקומיות. גם דמי הניהול נמוכים יותר – מה שמשאיר יותר פנסיה לחוסכים. זה הכסף שלנו ואנחנו צריכים להחליט איפה להשקיע אותו".

היתרונות בקופות גמל בניהול אישי כוללים שקיפות ושליטה מוגברת בניהול הכספים, יכולת התאמה אישית של רמת הסיכון לצפי משיכת הכספים, השקעות בהתאם לאמונות ותפיסות אישיות, ניהול חסכון פנסיוני ותיק השקעות רגיל באופן משלים תוך ראייה כוללת, וכמובן - הורדת דמי הניהול.

קופות גמל בניהול אישי הוא מסלול המבוסס על מודל פנסיוני פופולרי מאוד בארה"ב שקרוי IRA - ראשי תיבות של Individual Retirement Account, במסגרתו מנהל כל חוסך את כספי הפרישה שלו באופן עצמאי, וזוכה לקבל מהמדינה את מלוא הטבות המס הנוגעות לכספים המיועדים לפנסיה. באופן זה לחוסך יש שליטה מלאה על תמהיל ההשקעות, קביעת רמת הסיכון שמתאימה לו וגם על בחירת ניירות הערך שבהם הוא מושקע.