אחת ההחלטות הקשות ביותר שאיתן מתמודדים צעירים וצעירות שיצאו כרגע מהבקו"ם, חזרו מחופשה בתאילנד או החליטו לפתח קריירה שתביא איתה הנאה, סיפוק והכנסה, היא שאלת הלימודים. כלומר, ברור להם שהם רוצים וצריכים ללמוד, בעיקר כי הם רוצים לבנות לעצמם עתיד מקצוע, אבל הם לא ממש בטוחים איפה, איך ומה בעצם נכון ומתאים עבורם. אם גם אתם בין המתלבטים והמתלבטות, יש כמה שאלות חשובות שיעזרו לכם להגיע להחלטה.

כלים

רמת העניין שלכם

בעודכם בוחנים את הידיעונים של האוניברסיטאות והמכללות בישראל עצרו ובדקו אילו נושאי לימוד מעניינים אתכם. אם אתם נמשכים למספרים ומוצאים שלימודי כלכלה מסקרנים אתכם, כנראה שאין לכם סיבה אמיתית לבדוק את רשימת הקורסים של התואר בפסיכולוגיה או של התואר באמנות מודרנית. אם אתם רואים את עצמכם כמי שמשפיעים על החינוך בישראל ועל הדורות הבאים כנראה שתקבלו סיפוק בלימודי הוראה ולא בלימודי מנהל עסקים.

ביקוש והיצע

ישנם לא מעט תחומים שנתפסים כיוקרתיים, ובהתאם גם מבוקשים מאוד – ורווחיים מאוד. אם אתם רוצים להתפתח בתחום שבו השכר גבוה והפופולריות שלכם תהיה בשיאה, לימודי הנדסת תוכנה יכולים להיות אידאליים עבורכם. בדקו את התחומים השונים, ערכו סקר קצר בגוגל ונסו להבין מה רמות השכר לעוסקים בתחום, בין אם יש להם ניסיון ובין אם לא. זה יעזור לכם לקבל החלטות טוב יותר.

היקף הלימודים

מסלולי לימוד שונים יתפרשו על פני תקופת זמן מעט שונה, ומעבר לעובדה שאתם עשויים למצוא את עצמכם משקיעים 3 או 4 שנים בלימודים, רצוי שתבדקו האם תואר אחד יספיק, או שתצטרכו להמשיך לתואר נוסף כדי לעסוק בתחום, האם נדרשת התמחות לצורך קבלת רישיון שיאשר לכם לעבוד (למשל במשפטים) או האם ישנו מבחן רשמי שצריך לעבור בנוסף להשלמת הלימודים. בנוסף, אם אתם שואפים לעבוד תוך כדי הלימודים רצוי שתוודאו שמערכת השעות נוחה לכם. אם תצטרכו לבלות 5 ימים מלאים בכיתה, יהיה לכם קשה יותר לעבוד.

מוניטין

לבסוף, גם לשם של מוסד הלימודים יש חשיבות לא מבוטלת. בדקו את מוסדות הלימוד השונים ושימו לב להמלצות של תלמידים וכן לשיעור הבוגרים שמשתלב במקומות עבודה לאחר השלמת הלימודים. מאחר ובסיום הלימודים תצטרכו להוסיף לקורות החיים שלכם גם מידע על מסלול הלימודים שלכם ואף להציג את תעודת הגמר, כדאי שתהיה זו תעודה מכובדת ממוסד מוכר ומכובד, לא פחות מזה.