הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי: האם מונו נשים לכהן במועצות דתיות ממונות? השר אזולאי: "מאז כניסתי לתפקיד דאגתי תמיד למנות נשים - גם במועצות שהורכבו וגם בממונות" ארגונים בוועדה: "לפחות עד לחודש אוגוסט – 24 מינויים של השר היו רק גברים".

השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי (ש"ס)
השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי (ש"ס)

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (ד') דיון בנושא הניתוח המגדרי של תקציב המשרד לשירותי דת וייצוג נשים במועצות דתיות בהשתתפות השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). את הדיון ניהלה ח"כ מירב בן-ארי (כולנו).

השר אזולאי אמר בפתח הדיון: "המשרד בראשותי הוא בין המובילים בתחום השוויון המגדרי, למרות העובדה שיש תפקידים שרק גברים יכולים למלא כמו דיינים ורבנים. חשוב להזכיר ששוויון מגדרי זקוק לתקציבים מיוחדים. מאז כניסתי לתפקיד לא הייתה מועצה דתית שהרכבנו (כ-20) שלא היה בה ייצוג נשי, כפי שהורה לנו היועץ המשפטי לממשלה. יתכן שזה עדיין לא מספיק אבל אנחנו משתדלים. לא בגלל כפייה אלא כי במקורות שלנו יש כבוד והערכה רבה לנשים. בערים חרדיות יש בעיה לשבץ שליש נשים במועצות הדתיות. היועץ אמר – נדון בכל מקום לגופו של עניין. נשות הרבנים והבלניות עברו הדרכה יסודית לזהות אירועים חריגים בתוך המשפחה כגון אלימות".

הרב חזקיהו סאמין, מנהל תחום נישואין ורבנים במשרד לשירותי דת: "עשינו מהפכה בתחום הדרכת נשות הרבנים. תפקידו של רב הופך יותר ויותר להיות תפקיד סוציאלי. רק כ15-20 אחוזים מהמקרים בתוך המשפחה מדווחים לרשויות אולם להערכתי, רבני ישוב ורבני קהילה מודעים לכ-80% מהמקרים בתוך המשפחה. ערכנו כנס ארצי לנשות רבנים להעלאת המודעות להתמודדות עם התופעה. כמו כן, העברנו 35 נשות רבנים (מתוך כ-600) תכנית הכשרה כפיילוט כדי לתת כלים לטיפול. נמשיך לעשות זאת לכל נשות הרבנים, ולכשיסתיים תהליך ההכשרה נקים גוף-על שייאגד אותן ונפיץ לציבור את האפשרות לפנות לנשות הרבנים".

דוד נחום, תקציבן במשרד לשירותי דת, הציג את הנתונים של הניתוח המגדרי של תקציב המשרד, כאשר בסיכום אמר כי 53% מתקציב המשרד מוקצה לטובת נשים ו-47% לטובת גברים. (הניתוח המלא מצ"ב).

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) חלק על הפילוח בטענה שאי אפשר לומר שמקוואות נשים הם לטובת הנשים בלבד שכן זה עניין זוגי. ח"כ שטרן הוסיף: "אם זה נכון שרבנים יודעים על 80% מהבעיות במשפחה ולא מדווחים זה בעייתי. לא מבין למה נשים לא יכולות להיות משגיחות כשרות, כפי שהתבטא באחרונה הראשון לציון הרב יצחק יוסף".

עו"ד ציפורת שימל מתנועת אמונה הציגה נתונים בקשר לכמות הנשים במועצות הדתיות: "רק ב-36 מבין 130 מועצות דתיות יש נשים (סך הכול 46 נשים) ובאף אחת מהמועצות אין יו"ר אישה. אין אף אישה ממונה על מועצה דתית מטעם המשרד לשירותי דת מתוך כ-40 ממונות. ההבדל בין ייצוג לבין ייצוג הולם הוא המשמעותי".

השר אזולאי ציין שבמהלך כהונתו מונו 4 מועצות ממונות ובכל המקומות נכללו נשים במועצות.

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) אמרה: "לא מספיק שתהיה אישה אחת במועצה דתית. המשרד לשירותי דת צריך להקים ועדה שתדון בעניין הזה. לי קשה שגברים אחראים על מקוואות לנשים. כאן צריך להתחיל התיקון".

נילי בן גיגי מסיעת התעוררות במועצה הדתית בירושלים: "בירושלים יש כבר 16 שנה ועדה ממונה. היעדר שקיפות זה מתכון לשחיתות. הדברים מתנהלים כמו במאפיה".

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית במכון עתים : "התפקידים הראשיים בתחומי הדת סגורים בפני נשים. ע"פ חוזר מנכ"ל, לכל בלנית מוקצבות 3 דקות לטיפול בטובלת ו-2 דקות לניקוי חדר, בעוד לרשם נישואין מוקצבות 75 דקות לטיפול בתיק נישואין ו-60 דקות לטיפול בתעודת רווקות".

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה: "מתוך 131 מועצות דתיות ישנם בפועל 56 הרכבים שהם 42.7%. מהמשרד לשירותי דת נמסר לנו שעד לחודש אוגוסט מינה השר 24 ממונים וכולם גברים".

בסיום הדיון הציעה ח"כ בן ארי לשר להיפגש עם נציגי הארגונים השונים שהופיעו בפני הוועדה, והבטיחה כי הוועדה תעקוב אחר הנושאים שעלו בדיון ואם יידרש ייערך דיון נוסף.