ועדת הכלכלה ממשיכה במאבק בקטל בדרכים – תדון בצו שיחמיר ענישה בשורה של עבירות בהן אי ציות לרמזור אדום ועבירות רכיבה על אופניים חשמליים. הוועדה תשוב לטפל במונופול הכשרות והפגיעה בבעלי העסקים, תמשיך לדון בתיקונים לחוק המכר שנועדו לחזר את מעמד הרוכשים אל מול הקבלנים ותכין לקריאה שנייה ושלישית הצעה לאסור הפליה על בסיס מקום מגורים בהספקת מוצרים או כניסה למקומות ציבוריים; ועדת המשנה לתח"צ תעסוק בגיבוש חזון לתחבורה ציבורית מתקדמת.

כלים
צו שיחמיר ענישה בשורה של עבירות בהן אי ציות לרמזור אדום ועבירות רכיבה על אופניים חשמליים. תמונה: אילוסטרציה
צו שיחמיר ענישה בשורה של עבירות בהן אי ציות לרמזור אדום ועבירות רכיבה על אופניים חשמליים. תמונה: אילוסטרציה

לבקשת חברת הכנסת רחל עזריה וחבר הכנסת אלעזר שטרן, הוועדה תדון בעלויות של מונופול הכשרות והפגיעה בעסקים כתוצאה מכך. זאתבהמשך לישיבה שקיימה הוועדה בעניין לפני כשנה, בו התברר כי לפי הערכות משרד האוצר העלות העודפת של המונופול בכשרות עומדת על כ-600 מיליון שקל בשנה והיו"ר, ח"כ איתן כבל, הבהיר כי הוועדה יוצאת למסע לטפל בכך.

הוועדה תמשיך להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לבצע שורה של תיקונים בחוק המכר, שנועדו לחזק את ההגנה עלרוכשי הדירות ולסייע להם אל מול הקבלנים. ההצעה כוללת תיקונים שנועדו לחייב את הקבלנים ומוכרי הדירות לציין בחוזה את מועד קבלת היתר הבנייה, ולאפשר לרוכשי דירות לבטל עסקה במקרים בהם חלפו 60 יום מהמועד שצוין בחוזה והיתר הבנייה עדיין לא ניתן היתר בנייה, ובמידה ולא צוין מועד לקבלת היתר בחוזה יהיה הקונה רשאי לבטל את החוזה כל עוד לא ניתן ההיתר. עוד מוצע לקצר מ-3 שנים לשנתיים את התקופה שבה הדיירים יהיו מחויבים לחוזי האחזקה והניהול שחתם הקבלן עם חברות חיצוניות. עוד מוצע כי הסכום שמשלמים הרוכשים לעורך הדין של הקבלן עבור רישום הזכויות בדירה ישולם ישירות לקבלן, ויהיה חלק בלתי נפרד ממחיר הדירה. כמו כן, בישיבה הקודמת החליטה הוועדה לצרף להצעה הממשלתית הצעות אחרות של חברות וחברי כנסת לתיקון החוק, בהן ההצעה של ח"כ יואב קיש וחברי כנסת נוספים להגביל לשנה את תקופת ההתחייבות להתקשרות עם מתחזק מעליות, ההצעה שלח"כ מיכל רוזין להוסיף למפרט המצורף לחוזי המכר מידע על החלק היחסי של רוכש הדירה ברכוש המשותף, וההצעה של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני להעביר לידי הרוכשים גם את תכנית הקונסטרוקציה של הדירה, את תכנית החשמל של הדירה ואת תכנית מערכות המים והביוב של הדירה.

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשה עומדת ח"כ דב חנין, תדון בגיבוש חזון לתחבורה ציבורית מתקדמת לישראל, בשיתוף הציבור, ובפעילות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית והקמת רשויות מטרופוליניות.

הוועדה תדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה ולקבוע מדרגת קנס חדשה של 1,500 שקל – ולהחיל את הקנס הגבוה על עבירותחמורות בהן: אי ציות לרמזור אדום (במקום 1,000 שקל כיום), נהיגה במהירות של 31 עד 40 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ונהיגה במהירות של 41 עד 50 קמ"ש מעל המותר בדרך בין עירונית (במקום הזמנה לדין כיום). עוד מוצע להחמיר את הענישה על עבירות שונות של רוכבי אופניים חשמליים, בין היתר ברכיבה על המדרכה, ולקבוע את גובה הקנס בגינן על 250 שקלים, במקום 100 שקלים כיום, ולהחמיר ענישה על עבירות נוספת בהן נהיגה ללא רישיון בתוקף ועוד.

הוועדה תכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ שולי מועלם רפאלי לתקן את חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, ואת חוק הגנת הצרכן בעניין. לפי ההצעה, בעל עסק לא יפלה אדם בהספקת מוצר במקום העסק או במתן כניסה למקום העסק או במתן שירות במקום ציבורי בשל מקום מגוריו. כמו כן מוצע לתקן את לחוק הגנת הצרכן שיחייב בעל עסקים בגילוי נאות במקרה שהם לא מספקים מוצר או שירות למקום כלשהו בישראל, לרבות שטחי יהודה ושומרון. כמו כן אושר כי אם הוסכם בין הצרכן לבין בית העסק על הספקת מוצר או שירות למקום מסוים והדבר לא נעשה, יהיה הצרכן רשאי לתבוע פיצוי של עד 10,000 שקלים ללא הוכחת נזק. הישיבה תתקיים באולם נגב ותשודר בערוץ הכנסת.