יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ אלי כהן: יש להעביר את הסמכויות לסגירת מרוצי הסוסים לידי שר האוצר. בדיון שנערך היום (ד') אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי כהן, "יש להסמיך את שר האוצר לסגור את הימורי על מרוצי הסוסים. יש לי אמון מלא בשר האוצר ומנכ"ל משרדו שינהלו מו"מ ויגיעו להסכמה על גובה הפיצוי לזכיינים". ח"כ כהן הוסיף כי ביקש מנציגי האוצר לדון עם נציגי משרד הספורט וכן עם נציגי הזכיינים.

מרוצי סוסים בישראל - בעד ונגד. צילום: אילוסטרציה
מרוצי סוסים בישראל - בעד ונגד. צילום: אילוסטרציה

מנכ"ל הטוטו מר איציק לארי ואמר כי כל רווחי הטוטו, מועברים ל- 64 ענפי ספורט. ב-5 שנים האחרונות, חילקנו 2.2 מיליארד ₪. בלי כספי הטוטו, אין ספורט בארץ. יש לנו 1,500 תחנות ברחבי הארץ בנוסף לאתר אינטרנט. פורמאלית, אנו מונופול. אולם קיימת תחרות של הימורים לא חוקיים. להערכת המשטרה מדובר בהיקפים של 15 מיליארד ₪ בשנה. לארי הציג אתרי הימורים שמופעלים מחו"ל בעברית, שמכבדים כרטיסי אשראי ישראליים. לדבריו, מחזור ההכנסות של הטוטו עלה בשנה אחת (בשנת 2015) ב- 427 מיליון ₪ שהם 16% ללא עלות משמעותית בהוצאות התפעול. לארי גילה כי העיר תל-אביב הובילה את הכנסות הטוטו בשנת 2016 עם מכירות של 13.3 מיליון ₪ לעומת ירושלים בה נמכרו מוצרים בסך 5.2 מיליון ₪.

ראש עיריית דימונה מר בני ביטון אמר "הממשלה החליטה להקים היפודרום בדימונה. הקצנו לכך 40 דונם. נסעתי לצרפת ולאיטליה כדי ללמוד איך זה עובד. למיזם יש פוטנציאל להוציא את הנגב מהתרדמה שלו. הקמת היפודרום תביא 2,500 מקומות עבודה לרבות לבדווים שמגדלים גמלים. התוכנית מדברת על הקמת בית חולים וטרינארי, בית מלון, מגרשי גולף וכדור-רגל.

נציג החברה המפעילה את ההימורים על מרוצי סוסים חברת GBI האנגלית מר james Andrew Campbell singer אמר "אני מבקש לייצג את תעשיית הימורי מרוצי הסוסים הפועלת ביותר מ-40 מדינות כמו בריטניה, ארה"ב ניו-זילנד, אוסטרליה ועוד. הפעילות של החברה בארץ, נעשתה ביוזמת הכנסת שחוקקה את החוק לפני חמש שנים בלבד. ההימורים על מרוצי סוסים, מנוהלים בהצלחה בכל העולם ומשרד האוצר לא הציג שום הוכחה שההתמכרות להימורי סוסים, שונה בישראל מהעולם. לדבריו, התהליך נעשה ללא שימוע, ובלי שזימנו אותנו לדיונים שנערכו במשרד באוצר. אנחנו גאים בשותפות עם הטוטו, שותפות שמניבה עשרות מיליוני שקלים המושקעים בקידום הספורט בישראל. בכוונתנו להילחם להגן על זכויותינו. אנחנו לא רוצים לפעול מול הממשלה, אבל אם יכריחו אותנו, נגן על זכויותינו בכל דרך משפטית. לשמירת הזכויות יהיו משמעויות בינ"ל בהליכי תביעה בינ"ל. מדובר בנזקים המוערכים במאות מיליוני שקלים. ההחלטה שלכם בוועדה תשמש דוגמה לעסקים בעולם על משמעות עשיית עסקים עם ישראל".

מנכ"ל משרד האוצר מר שי באבד השיב לנציג האנגלי ואמר "אין חולק על קיומו של חוזה חתום מול המדינה וצריך לכבד אותו. אולם יש בחוזה סעיף שמאפשר את פתיחתו. לא יכול להיות שחוזה יקבע את המדיניות של מדינת ישראל ולא יאפשר למדינה לשקול מחדש ולשנות החלטות קודמות". באבד פנה לראש עיריית דימונה ואמר "תסתמכו על תעשיה. משרד האוצר מתנגד שהצמיחה תסתמך על הימורים. תעשיית של החלונות האדומים באמסטרדם מפרנסת אנשים רבים, האם נתמוך בכך?" באבד קבע נחרצות כי שר האוצר לא יתמוך בהימור על מרוצי סוסים ולא בהיפודרומים.

ח"כ דוד ביטן אמר "אני מסכים שלממשלה זכות לשנות מדיניות. אם שר האוצר מבקש שנתמוך בביטול הימורי הסוסים, שיציג לנו נתונים על כך שזה מסוכן יותר מווינר או מהלוטו. אם ההימורים משפיעים לרעה על החברה הישראלית, בואו ונסגור את הטוטו. לא ניתן להעמיס את הכל רק על מרוצי סוסים. חובה על האוצר לשקול את ההשפעות התקציביות של הפרת החוזה. בדיוק כמו בתאגיד השידור הציבורי, עשינו טעות ואנחנו מתקנים אותה".

ח"כ יואל רזבוזוב אמר "אני מסכים למדיניות הגבלת שוק ההימורים. אולם מנסים לגנוב פה חוק, כיוון שאנו לא יודעים מה תהיה הפגיעה בספורט. אנו מבקשים לראות חוזה חתום של האוצר מול החברה. אני מבקש התחייבות של המדינה. מה יקרה אם הממשלה תיפול, שאל רזבוזוב, מי יפצה את הספורט?

ח"כ מרב מיכאלי אמרה "שוק ההימורים החוקיים בישראל מהגדולים בעולם. צריך להוריד את היקף ההימורים החוקים ובדאי את הלא חוקיים". מיכאלי השיבה לראש עיריית דימונה ואמרה "כל מקום בעולם שבו הוקמה תעשיית הימורים, פרחו הזנות, סחר בנשים, אלכוהול סמים והפשיעה גאתה. זה יהיה אסון למדינת ישראל".

ח"כ רועי פולקמן אמר "הרגולציה על תחום ההימורים, לוקה בחסר בשנים האחרונות. עם השנים, התחילו להתפרע בפרסום ובסוגי מוצרים בעיתיים. לדבריו, התמכרנו לכסף גדול".

הדיון ימשך בשבוע הבא.

: