יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל יעמוד בראש צוות מצומצם לפתרון בעיית תושבי כפר שלם - זאת לאחר שבדיון נוסף בהצעת החוק לפיצוי התושבים התגלו מחלוקת באשר להיקף הפיצוי והקריטריונים לקבלתו; בצוות יהיו חברים גם יו"ר הקואליציה ביטן, ראש מטה הדיור יצחקי, נציג התושבים ונציג עיריית ת"א; יצחקי: כדי להעביר את ההצעה כפי שהיא כיום צריך להוציא עוד 850 מיליון עד 3 מיליארד שקל מעבר לערך הקרקע. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום להכין לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שנועדו להבטיח את זכויות המפונים משכונת כפר שלם בתל אביב, שהגישו חברת הכנסת נאוה בוקר, יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, חברי הכנסת דב חנין ויעקב מרגי וחברת הכנסת נורית קורן.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל יעמוד בראש צוות מצומצם לפתרון בעיית תושבי כפר שלם
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל יעמוד בראש צוות מצומצם לפתרון בעיית תושבי כפר שלם

אולם היו"ר כבל הזכיר כי בישיבות קודמות נותרה מחלוקת באשר לקריטריונים שיקבעו מי זכאי לפיצוי וכן באשר לעיקרון הקובע כי הפיצוי שיינתן לא יחרוג מהסכום הכולל שיתקבל ממכירת הקרקע (עיקרון של משק סגור).

ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, אמר כי הממשלה מקבלת כל הצעה שמסתמכת על עקרון המשק הסגור, שכן היא לא מוצאת מקורות תקציביים נוספים מלבד ערך הקרקע. עם זאת, לדבריו, "יש הבדלים מאוד משמעותיים בין ההצעה שלנו להצעת החוק. בפרשנות מצמצמת הצעת החוק סוטה נכון להיום, כלפי מעלה, ב-850 מיליון שקל ובפרשנות מרחיבה זה מגיע אפילו ל-3 מיליארד שקל".

ח"כ נורית קורן אמרה כי ההצעה באה לתקן עוול היסטורי וחייבים לקדמה כמה שיותר מהר. עם זאת, ח"כ דוד ביטן אמר מנגד כי הצעת החוק עדיין לא בשלה לאישור לקריאה ראשונה, במיוחד לנוכח הפערים בהערכות התקציביות. ח"כ יוסי יונה אמר כי צריך לקדם את ההצעה, אך לוודא שעקרון המשק הסגור לא יפגע בדיירים ולכן צריך להבטיח להם פיצוי מינימלי. ח"כ דב חנין קרא לאשר את ההצעה בקריאה ראשונה כעת, ולבצע את התיקונים בשלב הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית וח"כ נאוה בוקר הצטרפה לדברים והוסיפה: "מי שמשלם את מחיר העיכובים בחקיקה הם התושבים". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא וח"כ עיסאווי פריג' הצטרפו גם לדברים, וח"כ יעקב אשר אמר כי צריך לבחון אם לא כדאי להושיב שוב את הצדדים יחד כדי שיגיעו להסכמות.

מנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, תמך בעמדת יצחקי ואמר כי הצעת החוק כיום לא מתאימה לעיקרון המשק הסגור. "הדבר שהיה הכי חשוב כל השנים הוא הגישה החברתית, לפיה לא משנה אם יש לך שטח של 20 מ"ר או 3 דונם – כולם שווים, ובהצעת החוק יש סטייה מהגישה. לכאורה אפשר לתת פיצוי לכולם, אבל אם נשמור על המשק הסגור וגם ניתן פיצוי לכולם הפיצוי יהיה קטן מאוד, אנחנו בעד פתרון חברתי אבל אפשר לתת רק מה שהקרקע מאפשרת, יותר מזה אי אפשר לתת", אמר.

נציג התושבים, אהרון מדואל, אמר כי גישת המשק הסגור היא מקובלת וכי לתושבים יש חוות דעת שמאית שגם אם הפיצוי יהיה כפול הוא עדיין יפחת מערך הקרקע. הוא הוסיף כי "כשעיריית תל אביב מתחילה להתחפש לחברתית אני מתחיל להיות מודאג", ואמר כי צריך לחשב גם את הכספים שלטענתו חברת חלמיש גזלה במשך השנים מהמשק הסגור ומדובר במיליונים.

במהלך הישיבה שבו ועלו המחלוקות באשר לקריטריונים למתן הפיצוי, וההצעה לא הבשילה לכדי הצבעה לאישור בקריאה ראשונה. היו"ר כבל אמר כי אין לו ברירה אלא לקחת את זה על עצמו ולנסות להגיע עם כל הצדדים לנוסח מוסכם. הוא הודיע כי בכוונתו להקים צוות מצומצם, יחד עם יו"ר הקואליציה ביטן, ראש מטה הדיור יצחקי, נציג התושבים ונציג עיריית תל אביב, שיגיעו יחד להסכמות שעל בסיסן ניתן יהיה לנסח את הצעת החוק.