במהלך שנת 2016 זינק הביטקוין, המטבע הוירטואלי, ביותר מ- 100%. לפיכך, כל מי שקנה ביטקוין בתחילת 2016 יותר מהכפיל את שווי ההשקעה שלו עד תום השנה! זהו הישג מרשים למטבע הווירטואלי אשר להבדיל ממטבעות "מסורתיים" אינו מופק או מנוהל על ידי ממשלה או בנק מרכזי של מדינה כלשהי, ואינו כפוף להסכמים בין מדינות ריבוניות אשר משפיעות על שערו. במילים אחרות - שערו של הביטקוין נקבע באופן חופשי בין המשתמשים והסוחרים בו, ללא כל מעורבות חיצונית. בכתבה הנוכחית ננסה לעמוד על הגורמים שתרמו להכפלת שווי הביטקוין בשנת 2016.

מטבע ביטקוין
מטבע ביטקוין

כוחות השוק

קניית ביטקוין בישראל או בכל מקום אחר בעולם הפכה לפעולה שגרתית עבור אנשים רבים. מה גרם לכך שה"קונים" הם אלה שקבעו את הטון השנה וגרמו לעליית המחירים? אפשר לחלק את התשובה לארבעה נדבכים עיקריים:

חוסר יציבות כלכלית באירופה טראמפ נבחר בארה"ב כנגד כל התחזיות פיחות בערך היואן הסיני מהפכה מוניטארית בהודו

התרחשויות באירופה וארה"ב

חוסר היציבות הכלכלית באירופה, ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב גרמו לאי וודאות לגבי עתידן הכלכלי של מדינות רבות בעולם. עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי, "הברקזיט", הוסיפה שמן למדורה. במצב שנוצר, משקיעים רבים חיפשו דרך לפזר את התיק הכלכלי שלהם על מנת למזער את הפגיעה במקרה והתרחישים הקיצוניים בכלכלות העולם יתממשו. מאחר והביטקוין סובל פחות מההשפעות של הכלכלה הממשית ושל התנודות הפוליטיות הוא הפך למקום בטוח ולא תלוי עבור כספם של המשקיעים, מעין הזהב החדש.

ענייני מטבעות – סין והודו

בסין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, נוצרה אינפלציה אשר גרמה לממשלה להדפיס כסף ולהחליש את מטבע היואן בכ-7% מול הדולר. ככל הנראה, משקיעים סיניים רבים העדיפו להמיר כספם לביטקוין ובכך לא להיות תלויים בהחלטות הפיסקליות של ממשלתם. הביטקוין משמש גם כנתיב הכמעט יחידי בו תושבי סין יכולים לשלוח כספם אל מחוץ לגבולות סין.

בהודו, ראש הממשלה, נרנדרה מודי, ערך מהפכה מוניטארית בתחילת נובמבר כאשר הוציא מהמחזור את כל השטרות הגדולים, של 500 ו-1000 רופי. הסיבה לכך הייתה העובדה כי שטרות אלו מסייעים להזין את כלכלת השוק השחור במדינה. כמו בסין, גם חלק מהמשקיעים ההודים פנו לביטקוין כדי לשמור על נכסיהם בדרך שאינה בשליטת המדינה ובפיקוחה.

מחשבות לעתיד

מאז יצירתו, לביטקוין תנודות חריפות בשערו לעומת מטבעות מסורתיים. כך לדוגמה, ב-29 בנובמבר 2013 הביטקוין נסחר בשווי שיא של 1,186.03 דולר (ארצות הברית) ובתחילת דצמבר 2013 ירד ל-750 דולר. במאי 2014 הוא נסחר בסביבות 570 דולר, ולאורך 2015 נע ערכו בין 178 ל-401 דולר. בימים אילו הביטקוין חצה שוב את רף ה- 1,000 דולר ובעצם מתחיל להתקרב אל שיאו מהעבר. בנוסף, ניתן להבחין שהביקוש לביטקוין בעת מצוקה גדל. לאור זאת, מומחים מעריכים כי המטבע לא רק יחצה מחדש את רף ה-1180 דולר אלא אף יגיע למחירים גבוהים של 10,000 דולר ליחידה.

מעוניינים לדעת איך קונים ביטקוין בישראל? לחצו על הלינק למדריך קניית הביטקוין של האתר המוביל בעברית CryptoPotato