"בחיים אני חותרת להישגים ומייצגת את ישראל בתחרויות בעולם, אבל את רוב חופי הים בארץ אני יכולה לראות רק מרחוק" (מורן סמואל) - עבור 20% מהציבור הישראלי, העדר נגישות במרחב הציבורי היא מחסום בלתי עביר. נסו לדמיין את עצמכם יום אחד רתוקים לכסא גלגלים וסעו לעשות סידורים. נסו לדמיין את עצמכם יוצאים לשעת טיול כשעיניכם עצומות ובידכם מקל הליכה. קמפיין חדש בו מככבים מורן סמואל, שרגא ויינברג ומורן מזוז, שלושתם אנשים עם מוגבלות שהגיעו להישגים מרשימים, מושק היום על ידי נציבות השוויון, ומבקש לגייס את התודעה הציבורית למען המאבק להנגשה מלאה.

כלים
זכות וגם חובה - הנגשת המרחב הציבורי והעסקי. צילום: אילוסטרציה
זכות וגם חובה - הנגשת המרחב הציבורי והעסקי. צילום: אילוסטרציה

הקמפיין החדש מציג לציבור, באמצעות סיפוריהם של השלושה, מהי העלות האמיתית של העדר נגישות במרחב הציבורי: הדרה של 1.4 מיליון אזרחים עם מוגבלות. באמצעות סיפוריהם האישיים, הקמפיין משקף את הדיסוננס שבין ההצלחה האישית של אנשים עם מוגבלות, לבין חוסר ההנגשה של המרחב שמגביל את יכולתם להשתתף ולהיות חלק מהחברה באופן מלא ושווה.

החובה להנגשת המרחב הציבורי, לרבות מקומות ציבוריים, שירות שניתן לציבור, מוסדות חינוך ועוד, מוטלת על הרשויות המקומיות על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות שהותקנו מכוחו. על פי החוק, ניתן לרשויות המקומיות פרק זמן של 10 שנים ועד שנת 2021, על מנת לסיים את התהליך. למרות שזהו פרק הזמן הממושך ביותר שניתן לגורמים חייבים על מנת לעמוד בחובות ההנגשה, כעת מבקשים השלטון המקומי ואיגודי בעלי התפקידים ברשויות המקומיות, באמצעות עתירות לבג"ץ, למנוע מנציבות השוויון את אכיפת החוק והתקנות, עד שתספק המדינה תקצוב ייעודי לכך. הדיון בבג"ץ צפוי להתקיים ביום שני, ה-2.1.17 בשעה 09:00.

"נגישות היא אכן תהליך מורכב הדורש תקציבים ולשם כך הוקצתה תקופה ארוכה ליישום החוק, אך משמעות הבקשה של השלטון המקומי היא הדרה שיטתית של אנשים עם מוגבלות מהמרחב הציבורי. היום אנו עדין עדים לכך שגם פעולות יומיומיות, לכאורה פשוטות, אינן אפשריות עבור אנשים עם מוגבלות - לא בגלל חוסר יכולת שלהם אלא בשל חוסר התאמה של הסביבה", הסביר נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם.

בקמפיין משתתפים שלושה אנשים עם מוגבלות שזכו וזוכים להצלחה רבה בתחומים שונים:

· בלי הנגשה ראויה, מורן סמואל (33), ספורטאית פאראלימפית, המתניידת בכיסא גלגלים, לא יכולה להגיע לחוף הים. סמואל היא אלופת העולם (2015), ובעלת מדליית ארד פאראלימפית (ריו דה ז'ניירו 2016) בחתירה. לשעבר שחקנית נבחרת ישראל בכדורסל. לסרטון

· כאשר המעלית לא נגישה, מורן מזוז (33), זמרת, פזמונאית ויוצרת ישראלית עם מוגבלות ראיה, לא יודעת באיזו קומה היא צריכה לרדת. מזוז התפרסמה לראשונה כאשר השתתפה בעונה השביעית של התכנית "כוכב נולד". לסרטון

· שרגא וינברג (50), טניסאי פאראלימפי, אמנם ייצג את מדינת ישראל ב-4 אולימפיאדות ומגיע לכל כדור במגרש, אך בסרטון רואים שבהיעדר נגישות, הוא אפילו לא יכול להחנות כדי לקנות כדור גלידה. במשחקים הפאראלימפים בייג'ינג (2008) זכה וינברג יחד עם בועז קרמר במדליית כסף בטניס לזוגות, ובלונדון (2012) זכה במדליית ארד בטורניר לזוגות עם נועם גרשוני.

לפרטים נוספים על הקמפיין – היכנסו לאתר הנציבות.

"ברור לנו בנציבות, שעל מנת לכונן שינוי אמיתי שיוביל לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, יש צורך בתודעה ציבורית איתנה שתעמוד מאחורי החוק והתקנות ותדרוש מכל הגורמים החייבים להנגיש וכמה שיותר מהר," סיכם הנציב.