ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס מסדר כנפיים בבסיס חיל האוויר בחצרים: ברגע הזה, שאתם מסיימים כאן את הקורס מקופלות שלוש שנים של מאמץ יוצא-דופן. עמדתם בשרשרת אינסופית של מבחנים – עם יכולת ביצוע מוּכָחת, שליטה טכנולוגית, ערכיות גבוהה. רוח ציונית גדולה דוחפת אתכם קדימה וכמובן אתם מלווים במבט האוהב של המשפחות והוא ילווה אתכם גם מעלה- מעלה למלא את שליחותכם. אני רוצה להודות ולהצדיע למשפחות, תודה לכן. טייסים וטייסות, נווטים, נווטות, אני גאה בכם, כל אזרחי ישראל גאים בכם. ברכות חמות ביום חגכם. טיסה, מעצם מהותה, היא ביטוי לכמיהה אנושית עתיקת-יומין – לפרוש כנפיים, לדאות למרומים, לגעת בשמיים. לפי האגדה המוכרת, איקארוס עשה זאת – אבל בשאיפתו להמריא גבוה מדי איבד את שיקול דעתו. איקארוס מיקד את מבטו בשמש ובניגוד אליו אתם, טייסי חיל האוויר, מחוברים לקרקע המציאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס מסדר כנפיים בבסיס חיל האוויר בחצרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס מסדר כנפיים בבסיס חיל האוויר בחצרים

כשהמטוס נִיתַק מן האדמה אתם מרוכזים במשימתכם – להבטיח את ביטחונם וחייהם של שמונה מיליון וחצי תושבי ישראל על הקרקע שלנו. זה נכון שבלי חיילי החי"ר או השריון לא תופסים שטח ולא מציבים דגל. אבל עליונות אווירית היא תנאי מקדים והכרחי להכרעת הקרב ביבשה. היבשה הזאת, במזרח התיכון, רוגשת וסוערת כבר שש שנים. עשיתי חשבון שמלחמת העולם השנייה נמשכה חמש שנים ושמונה חודשים. כלומר הטלטלה החריפה באזורנו ארוכה אף יותר, וסופה עדיין לא נראה באופק.

מבט מן האוויר ממחיש בצורה ברורה את ממדי החורבן של מדינות וערים - האש מלחכת כל חלקה טובה, טבח המוני מתבצע בחפים מפשע, זרם פליטים אין-סופי נודד ליבשות אחרות. עם כל הכבוד לאלה שמדברים על לב הסכסוך במזרח התיכון זהו האסון הגדול, האמיתי שפוקד את אזורנו. לא הסכסוך שלנו עם הפלסטינים, שהוא שולי יחסית, אלא קריסת עמים שלמים ומדינות שלמות במאבק הפנימי או במלחמות של האיסלאם הקיצוני על עתיד העולם הערבי והעולם המוסלמי. בכמה חודשי לחימה בסוריה, בתימן ובסודאן נהרגים יותר אנשים מאשר במאה שנות סכסוך שלנו עם הפלסטינים, פי עשרות מונים ובלי קשר אלינו. לבנו עם האזרחים החפים מפשע הסובלים את רעות המלחמה. אנו מנסים לעזור להם מבחינה הומניטרית ובדרכים אחרות וכבר הגשנו סיוע רפואי לאלפים מהם ועוד היד נטויה.

אבל נסו לדמיין את ההתרחשויות בעולם הערבי בשש השנים האחרונות ללא מדינת ישראל. התהפוכות והסחף היו שוטפים גם את חלקת הארץ הזאת ולבטח גם את שכנינו, כולל הפלסטינים. ישראל, אם כן, אינה גורם לחוסר יציבות באזור. ישראל היא העוגן של יציבות באזור, של ביטחון באזור, היא הכוח שמונע את המשך המפולת ואת זה מבינים רבים-רבים בעולם וכמובן בארצות הברית. אני אומר לכם, מפקדי צה"ל, מפקדי חיל האוויר וטייסי חיל האוויר, הם מבינים את התרומה העצומה של צה"ל, של חיל האוויר ושל הטייסת הזאת לשלום, ליציבות ולביטחון באזור.

האם זה מקרי שישראל נותרה מחוץ למעגל ההרס? שהרי במרחק קטן מאיתנו מתחוללים קרבות אכזריים לחיים ולמוות – ואילו אנו שומרים על מעמדנו כמבצר דמוקרטי, יציב ומשגשג? התשובה היא שכל זה רחוק מלהיות מקרי, מסיבה פשוטה: במקביל להתעוררות האיסלאם הקיצוני –אנחנו משקיעים השקעה עצומה בביצור כוחנו. עוצמה חורצת גורלות.

לחלשים במזה"ת אין הזדמנות שנייה. סכנת ההכחדה התמידית מרחפת מעל ראשם. הם טרף קל לכוחות הברבריוּת ומנגד, החזקים שורדים. הם מסוגלים להדוף מתקפות ולהרתיע. העוצמה מולידה כבוד, העוצמה מייצרת בריתות, העוצמה סוללת נתיבים לשלום.

מדינת ישראל היא מדינה חזקה, לא ייצור רך ושברירי, אלא מדינה בעלת צבא חד ומשוכלל – באוויר, בים, ביבשה, במודיעין, בסייבר. חיל האוויר – גאוות המדינה, שוזר קדמה טכנולוגית באיכות אנושית יוצאת דופן. המרכזיות שלו בולטת בהגנה ובהתקפה, בהרתעה ובהכרעה.

לפני שבועיים קיבלנו תוספת כוח אדירה – מטוסי ה"אדיר", ה-35F. בדרך לכאן אמר לי מפקד חיל האוויר, טייס נועז שלא מתאפק והוא כבר טס בזה, הוא אמר לי: ראש הממשלה, אי אפשר לתאר את המטוס הזה, אי אפשר לתאר איזה קדמה זאת, איזה תוספת זאת, וכשאומר לי את זה מי שבדרך כלל לא נסחף באמירות כאלה אני יודע עד כמה הדבר הזה נכון. מטוסי ה"אדיר" יסייעו לנו משמעותית בהגנת שמינו. בעקבות שני המטוסים הראשונים שקלטנו כאן יבואו עוד עשרות. הם יוכלו לפעול בזירות קרובות ובזירות רחוקות.

אני מכיר תודה לעם האמריקני, לקונגרס האמריקני, לממשל האמריקני על הסיוע הביטחוני לישראל, כולל מטוסי ה"אדיר". הברית האמיצה בין שתי המדינות שרירה וקיימת. היא חזקה גם כשיש בינינו חילוקי-דעות והיא משקפת את עומק התמיכה של העם האמריקני, לרוחבו ולעומקו במדינת ישראל. אני מצפה לעבוד יחד עם הממשל החדש כדי לחזק עוד יותר את הביטחון של שתי המדינות. ישראל חזקה היא נכס לארה"ב ועַרוּבָּה ליציבות המזרח התיכון.

טייסים ונווטים יקרים, כשתישמע הפקודה "זָנֵק" – מי כמוכם יידע את כובד האחריות. הכנפיים שלכם יוצרות תקרת-מגן לעמנו, כפי שכתב הנביא ישעיהו: "שְׂאוּ לַשָּׁמַיִם עֵינֵיכֶם, וְהַבִּיטוּ אֶל הָאָרֶץ מִתַּחַת". אתם תעשו הכל לשמור עלינו – ואני מבקשים שתשמרו גם על עצמכם. שאו ברכה, הרחיקו יעף.

תודה רבה לכם.