התנועה לאיכות השלטון ערכה היום את "יום איכות השלטון"; כנס שכולו מוקדש לבחינת תהליכים שקרו השנה בדמוקרטיה הישראלית וברשויות השלטון. הפאנל הפותח ליום זה עסק במעמד הכנסת ובקשיים שהיא חווה. את הפאנל הנחה כתב דה מרקר, צביקה זרחיה ונכחו בו יו"ר הקואליציה, חה"כ דוד ביטן; ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, המכון הישראלי לדמוקרטיה; מר שמחה רוטמן, התנועה למשילות ודמוקרטיה; הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול ועו"ד דניאל דושניצקי, התנועה לאיכות השלטון.

ביטן: "צריך לחזק את יכולת הכנסת לבקר את הממשלה"
ביטן: "צריך לחזק את יכולת הכנסת לבקר את הממשלה"

עם פתיחת המושב נשאל חה"כ דוד ביטן על הבעיה התדמיתית בה שקועה הרשות המחוקקת בשנים האחרונות ובמיוחד בקדנציה הנוכחית. ביטן: "מבחינה תדמיתית, מכל הרשויות הכנסת היא המוחלשת ביותר. לכן צריכות לעבור כמה שיותר הצעות חוק פרטיות, אני מעודד מאוד קידום הצעות חוק פרטיות: הן מועברות מהר יותר, הן קצרות יותר וענייניות יותר והן מחזקות את הכנסת. מעבר לכך, צריך לחזק את יכולת הכנסת לבקר את הממשלה; לא מזמן הובלתי רפורמה שתחזק את נוכחות השרים בוועדות ושתחייב אותם לענות על שאלות של חברי הכנסת. זה גם התפקיד של יו"ר הכנסת לוודא שהשרים לא מתחמקים משאילתות."

את דעתו של יו"ר הקואליציה בדבר מעמד הכנסת מחזקת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר: "אני רוצה להציע את חוק שימור האנרגיה הדמוקרטית; הכנסת מאבדת מכוחה וכשזה קורה הכוח עובר בדיפוזיה לרשויות האחרות- כיום זה לרשות השופטת. בנוסף משרד האוצר מנהל את המדינה בעוד שחברי הכנסת אחראים להמטיר עלינו מבול של הצעות חוק פרטיות ולרדוף אחרי הרשות הרביעית- התקשורת. אני גם חושבת שצריך לחזק את המקצועיות של חברי הכנסת ואף דוגמא אישית לא תזיק: חברי הכנסת לא יכולים להתלהם, לנבל את הפה ולצעוק אחד על השני ושלא נדבר על להסתבך בפרשות שחיטות. "

הרב יובל שרלו: "הבעיה היא בשיטת הפריימריז; התכונות שצריך ח"כ כדי לנצח בפריימריז הן לא התכונות הדרושות לחבר כנסת מקצועי. צריך לשנות את השיטה ולצמצם את הממשלה."

שמחה רוטמן: "הבעיה היא בשקיפות, הפעילות של חברי הכנסת ברובה לא שקופה- הרי לעשייה האמתית וה'משעממת' אין תיעוד בתקשורת." ד"ר תהילה שוורץ:" נכון. השקיפות האמתית היא לא בגלידה פיסטוק של שרה נתניהו, היא בטבלאות ובמספרים."

כשנשאלו על חוק ההסדרים השיב ביטן: "חוק ההסדרים הוא חשוב. הוא קשור לתקציב. לכן אין לנו ברירה ואנחנו חייבים לחוקק אותו כדי להתאים את החוק לתקציב. הבעיה היא ברפורמות ולא בחוק ההסדרים."