‏אפשר להוציא כ-400,000 נכים וקשישים מקו העוני מידית - מנתונים שהוצגו בוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי עולה כי קצבאות הבסיס לנכים וקשישים בישראל משאירות אותם מתחת לקו העוני. פעילים חברתיים מציעים פתרון מידי לכ-400,000 עניים. קצבאות הקיום מכוונות לקיום אנושי מינימלי בכבוד אך הסכומים המשולמים לכ-400,000 קשישים ונכים בישראל רחוקים מלהיות כאלה המאפשרים קיום שכזה. זאת לאור יוקר המחיה בישראל ובהשוואה לקו העוני ולשכר מינימום.

כלים
 "מקורן של הקצבאות הללו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הן מיושנות ומורכבות טלאי על טלאי,"
"מקורן של הקצבאות הללו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הן מיושנות ומורכבות טלאי על טלאי,"

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מכלוף מיקי זהר ערכה הבוקר (ד') דיון בנושא ובמסגרתו הוצג המתווה של הפעילים החברתיים מצעדת "בשביל הצדק" שיביא להעלאת כ- 400,000 נכים וקשישים מעל לקו העוני באופן מידי.

מנתונים שהוצגו בישיבה עולה כי קצבת הנכות לא שונתה מאז שנת 2001 וגובהה עומד על 2,342 שקלים.

כ-230 אלף איש מקבלים קצבת נכות כללית אשר ניתנת למי שמוכר כנכה לפי חוק הביטוח הלאומי, כלומר מי שאיבד מחצית או יותר מכושר השתכרותו. ראוי לציין כי אדם שעובד ומשתכר מעל ל60% מהשכר הממוצע איננו זכאי לקצבה זו. על מנת להבטיח עלייה שוויונית, באופן שיידחף כ- 230,000 נכים מעל לקו העוני, יש להוסיף 750 ₪ לקצבת הבסיס. בנוסף, יש להוסיף סכום זהה לקצבת ילד נכה, כ- 16,000 ילדים במספר. סך כל התיקון בקצבאות נכים: כ- 2.1 מיליארד ₪.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר אמר בדיון שניתן להוסיף 750 ₪ לקצבה החודשית של כ-400,000 נכים וקשישים התלויים בה. על-פי המתווה שהוצג בוועדה, קיצוץ רוחבי במשרדי ממשלה בגובה 0.5% ושימוש בעודפי הגבייה לשנת 2016 יכולים לתקצב את הסעיפים הדרושים ולהוות בשורה משמעותית שתעלה 400,000 נכים וקשישים מעל לקו העוני כבר בשבועות הקרובים. בתגובה אמר ח"כ זוהר: "אקרא לראש הממשלה ליישם רעיון זה. חברה שאיבדה את החמלה שלה כלפי העני והחלש היא חברה ללא בסיס".

אבי דבוש – ממובילי המאבק: "בהתבסס על דו"ח ועדת אללוף ישנו תיקון עמוק שצריך לבצע כבר עכשיו. כשלושה שבועות לפני אישור תקציב 2017-18 בקריאה שנייה ושלישית, אפשר להביא בשורה משמעותית למאות אלפי קשישים ונכים. על הממשלה לזכור שהתמיכה בנכים ובהשתלבותם בחברה מחד ובחיים בכבוד לקשישים מאידך, היא חובה מוסרית וחברתית ראשונה במעלה, הנשענת על עקרונות אוניברסליים ויהודיים".

בארגונים החברתיים הדגישו שהתוספות הללו הן מענה ראשוני נחוץ אך יש צורך בתכנית לאומית. "מקורן של הקצבאות הללו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הן מיושנות ומורכבות טלאי על טלאי," ציין דבוש והוסיף: "יש צורך ברפורמה מקיפה שתקבע שיטת קצבאות עדכנית, שתעודד אנשים עם מוגבלות ותקדם שילוב ומימוש מלא של שוויון זכויות."