בביה"ח מזור (לשעבר מזרע) בעכו, התקיים יום משפחות שהביא בפני המשפחות את השרות הייחודי של ה"עמיתים המומחים", המשולבים במחלקות בביה"ח. מדובר בפיילוט פורץ דרך בעידודה ובתמיכתה של מנהלת ביה"ח פרופ' אילנה קרמר, כחלק מיוזמות חלוציות של בית החולים שנחשב מוביל בארץ באיכות ההכנה לשיקום

כלים
מנהל השירות הסוציאלי בביהח מזור בעכו - רותי אופק. צילום- איגור פודליפסקי
מנהל השירות הסוציאלי בביהח מזור בעכו - רותי אופק. צילום- איגור פודליפסקי
בביה"ח מזור (לשעבר מזרע) בעכו פועלת תכנית שיקומית - "עמיתים מומחים", שאותה מובילים משרד הבריאות, הקרן למפעלים מיוחדים של המוסד לבטוח לאומי ועמותת לשמ"ה (לשילוב מתמודדים בבריאות הנפש).

"עמית מומחה" הוא אדם אשר היה מאושפז בעבר בשל התמודדות נפשית ועבר תהליך החלמה. המדובר למעשה במי שהצליח להתפתח בתהליך השיקום וההחלמה שלו ובהתמודדות הנפשית ואשר מוכן לזהות את עצמו כמתמודד ולתמוך במתמודדים נוספים ובבני משפחותיהם.

עמיתים מומחים בשיתוף עם צוות המטפלים בביה"ח מזור בעכו, מסייעים להגביר את ההיענות לטיפול ולתגבר את הטיפול השיקומי הניתן במסגרת האשפוז הפסיכיאטרי במטרה להעניק את הטיפול המרבי. התפקיד של העמיתים המומחים להביא את הידע והניסיון בהתמודדות בזמן האשפוזים ובתהליך ההחלמה. העמיתים המומחים משולבים מזה שנה וחצי בשלושה מוקדים בביה"ח: במחלקה סגורה , באשפוז יום ובמרכז משפחות.

הפרויקט הוא ייחודי ומתקיים בשני מרכזים רפואיים לבריאות הנפש בלבד – מזור בעכו, ובבאר שבע וממומן על ידי משרד הבריאות והמוסד לבטוח לאומי, בשיתוף עמותת מתמודדים "לשמ"ה".

ביום המשפחות, שהתקיים בביה"ח מזור (לשעבר מזרע) בעכו , בלט שיתוף הפעולה המתמשך של ביה"ח והמרפאות עם מילם- מרכז יעוץ למשפחות בקהילה. ביום המשפחות הושם דגש על חשיבות "הידע מניסיון שמביאים העמיתים המומחים והניסיון של אנשי המקצוע. העמיתים המומחים הציגו את עצמם ואת הידע שצברו מהמסע האישי והמשפחתי שעברו, תוך התמודדות עם ההכחשה, הסוד, הבושה וחוסר האונים. הם הדגישו את החשיבות לקדם שינוי בתפיסה, ליותר קבלה ולגיטימציה לחשיפה, כבסיס לשינוי הסטיגמה ולהחלמה.

ליון , רכזת העמיתים המומחים, סיפרה על עצמה כשורדת פגיעה מינית. היא סיפרה על התהליך הקבוצתי שעוברים העמיתים המומחים שבו כל עמית עיבד את הסיפור שלו וחידד מה חיזק אותו ומה למד ממנו שיוכל להעשיר בו את האחרים. את התובנות האלה הביאו העמיתים המומחים ליום המשפחות. ליון הוסיפה כי המסר שהיא היתה רוצה לחדד הוא כמה חשוב שהמתמודד עצמו יגדיר מה הוא צריך מהמשפחה שלו, ואיך הם יכולים לעזור לו – לעיתים הדרך היא של חיפוש וגילוי משותף.

מירב, עמיתה מומחית במחלקה סגורה במזור, הדגישה את חשיבות התמיכה והתקשורת הפתוחה בתוך המשפחה, ואמרה כי, "לא צריך להמשיך בבושה ובהסתרה". ליאת נגעה בחוסר האונים של המתמודד כשכופים עליו טיפול ואשפוז. עד כמה היה משמעותי עבורה שימשיכו להסביר לה ולשמוע את דעתה גם במצבים הקשים, וכיצד היום היא יכולה להבין את חוסר האונים שחשו הוריה במצבים אלו.

גלי עמיתה מומחית ביחידת אשפוז יום סיפרה, שדווקא המרחק הפיזי שנוצר ביציאתה מבית ההורים להוסטל, איפשר תהליך של התקרבות רגשית ויותר הבנה ותקשורת עמם. היא הדגישה כי אם יש צורך בהוסטל, חשוב להיות אקטיביים בתהליך הבחירה ולבדוק את התאמתו, חשוב לדבר עם הצוות להבין מה המדיניות, איזה שירות ניתן לקבל וכו'. וכן, כי ההוסטל וכל מסגרת שיקומית יכולים להיות רק שלב בתהליך ההחלמה שמאפשר קבלת תמיכה וליווי מקצועי משמעותי, וצמיחה והתפתחות בהמשך .

עדי, עמית מומחה באשפוז יום, הציג את חשיבות הדיבור הפתוח בתוך המשפחה, שכן השיח הפתוח מאפשר הכרה בבעיה וקבלת סיוע. עדי ייצג בדבריו את הרב דוריות במשפחה, את ההתמודדות השונה של כל אחד בה, והצטרפה אליו אחותו טל ששיתפה בפתיחות ובגילוי כיצד בזכות הפתיחות נוצר בינה לבין אחיה קשר משמעותי חם ואוהב שעוזר לשינוי תומך החלמה.

שימרי, עמיתה מומחית במרכז משפחות בביה"ח "מזור", שיתפה לגבי מחיר ההסתרה ושמירת הסוד שמשלמים המתמודד והמשפחה, וכיצד הגילוי והשיתוף מאפשר מתן תמיכה וקבלת עזרה מהמשפחה המורחבת ומהסביבה, ומאפשר להפנות את האנרגיות להתמודדות עצמה. כמו כן ציינה שהמשפחה לעיתים היא מקור לקשיים שיש להתמודד עמם אך היא גם המקור לחוזק שלה ולאמונתה בעצמה וביכולותיה. בהמשך, הציגה שימרי שרות חדש, המאפשר התקשרות ישירה של בני המשפחה עם ה'עמית המומחה' במרכז משפחות, שבפגישות עמן יביא את הידע שלו מניסיון ההתמודדות, האשפוזים וההחלמה.

בסיום הפאנל שני מתמודדים נגנו את השיר של אריק איינשטיין 'יש בי אהבה' תוך הצטרפות הקהל לשירה. אחד מהנגנים, נתן משוב לכל מי שליווה אותו בתהליך הטיפול בביה"ח, וציין כי מה שהכי דחף אותו בתהליך ההחלמה היה משפט של שימרי העמיתה המומחית שאמרה לו "להתייחס לכל רגע ביין במלוא המשמעות".

בני המשפחות בליווי אנשי צוות נחלקו לקבוצות במחלקות האשפוז השונות בביה"ח "מזור", שבהן הצוותים אירחו אותן בפעילויות שונות ולמפגש ישיר ופתוח של הצוות המטפל, המטופלים והמשפחות. כמו כן, התקיימה סדנה שהונחתה ע"י דפנה אימא של מתמודדים, בנושא 'התקווה במסע'. לאחר פעילות זו, הוזמנו כל המשתתפים למרכז המטפלים בביה"ח לארוחת צהרים קלה, ולצפייה ורכישה בדוכנים בהם הוצגו עבודות מתמודדים ממסגרות השיקום בצפון. כל עובדי ביה"ח הוזמנו לדוכנים, להכיר את המוצרים האיכותיים שמיוצרים שם, ולרכוש את מתנות החג, ואכן היתה היענות רבה.

בהמשך, התקיימו ארבעה מעגלי שיח, אשר הונחו באופן משולב על ידי עמית מומחה ואיש צוות, כאשר הנושא המשותף היה: היעזרות בידע מניסיון. בסיום מעגלי השיח, התקיים מעגל משותף שבו חלקו נציגי הקבוצות את תובנותיהם עם יתר המשתתפים. מן הראוי לציין, כי הודגשה החשיבות של ידע עצמי מניסיון אישי, וכן היכולת להיעזר מניסיון של משפחות אחרות וותיקות בתהליך לטובת משפחות חסרות ניסיון ובתחילת התהליך. בכל הקבוצות הייתה התייחסות לתרומת המסרים של העמיתים המומחים. הרעיונות המרכזיים אשר עלו במעגלים, התייחסו למחסומים שעולים לעיתים בין המשפחה לבין המתמודד ולשאיפה לצמצמם. במקביל, הוצגה החשיבות מצד המטופל לידיעה שהמשפחה נמצאת שם בשבילו, גם בתקופות בהן קשה לו להתחבר ולקבל אותם.

מנהלת השירות הסוציאלי בביה"ח מזור (לשעבר מזרע) בעכו רותי אופק, ואחראית מרכז המשפחות בביה"ח, מיכל פרדיס ,הודו לצוות העמיתים המומחים על השותפות והמעורבות בבניית היום והובלתו. "יום זה היה יום מרגש, אשר ביטא את הרצון של צוות ביה"ח לגעת במשפחות ולסייע בידן, ואת הרצון של בני המשפחות לקשר בלתי אמצעי זה. בנוסף, ניתן דגש לחשיבות ולעוצמה של ההיעזרות ב'ידע מניסיון'- ידע הקיים אצל המתמודדים, וקיים אצל כל משפחה שבתהליך המורכב שלה צוברת ניסיון שתוכל להשתמש בו בהמשך ואף להעשיר משפחות אחרות. בנוסף יצאנו לדרך עם שרות חדש – שמאפשר פניה ישירה של בני משפחה אל העמית המומחה במרכז משפחות, כדי לקבל סיוע, חיזוק וקישור לתקווה. ההכרה בתרומה של ידע זה מתרחבת וגם במיל"ם שילבו לאחרונה בת משפחה שהיא מומחית מניסיון".