דוח הביטוח הלאומי שהתפרסם בחודש ספטמבר 2016 מצביע על מגמה ברורה לפיה ישנה עלייה משמעותית בשכר השכירים הממוצע בישובי הנגב ביחס לישובים אחרים בארץ. בראש הטבלה: הישוב הבדואי אום בטין.

כלים

מנתוני הביטוח הלאומי שפורסמו החודש עולה כי פערי השכר מצטמצמים וכי השכר הממוצע באזור הנגב עלה בצורה משמעותית ביחס לאזורים אחרים בארץ. מניתוח שעשתה מועצת הנגב עולה כי בנגב חלה הקפיצה הגדולה ביותר בשכר הממוצע. לשם ההשוואה, בבאר שבע עלה השכר הממוצע משנת 2011 ועד 2014 בשיעור הגדול פי 9 משיעור השינוי בשכר הממוצע בתל אביב. עלייה משמעותית נרשמה גם באופקים, רהט ונתיבות. באום בטין עלה השכר הממוצע בשנים אלה ב- 17% והוא עומד בראש הטבלה.

הדוח שפורסם בתחילת החודש באתר הביטוח הלאומי מראה על מגמה של צמצום פערים בין המרכז לפריפריה הדרומית. הדוח מציג נתוני הכנסה מהשנים 2011-2014 ובו ניתן לראות כי בעוד שהשכר הממוצע לשכירים בתל אביב עלה בין השנים הללו ב- 0.9% בלבד, שכר השכירים בבאר שבע עלה ב- 8.6%. הדוח מראה עוד כי בירושלים ובראשון לציון עלה השכר ב2.3% וב- 2.2% בהתאמה ובחיפה עלה ב-3.1% בלבד. זאת בעוד שבערים אופקים ורהט עלה השכר ב7.8% וב-6% בהתאמה.

יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב, ציין כי: "מן הנתונים הללו ניתן ללמוד כי זה כבר לא חלום. הנגב נמצא בצמיחה ובתנופה אדירה בשנים האחרונות. פיתוח הנגב בשנים האחרונות ובתוכו הקמת פארקי היי-טק ותעשייה ומפעלים חדשים הגדילו את כמות המשרות באזור ואת איכותן. אי לכך הנגב מהווה כר פורה לאיכות חיים גבוהה וטובה ".

העלייה המשמעותית הזו בשכר היא הזדמנות לא רק עבור תושבי הנגב, אלא עבור כל תושב במדינת ישראל שרוצה לשפר את רמת החיים שלו. "הנגב היום הוא הזדמנות. הזדמנות לצמיחה, לשגשוג, ולחיי קהילה. אך בכדי שההזדמנות הזו תתממש הממשלה חייבת לפעול לקידום השירותים החברתיים, בדגש על מצב הבריאות בנגב, חינוך, לצד פיתוח תשתיות, חוסן תעסוקתי, פיתוח עסקים קטנים ובינוניים ותחבורה ציבורית הולמת" ציין אטלן.

הוא סיכם ואמר כי "מועצת הנגב תמשיך לפעול למען קידום הנגב ותושביו לרבות הגדלת משרות. המועצה פועלת נמרצות לקידום הקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בשטח נבטים, דבר שיביא לעוד כ-10,000 משרות לתושבי האזור וימנף את ההזדמנות הזו".