בשבוע שעבר חגגו בני ובנות המצווה בבאר טוביה את טקס הסרת הלוט מהסליק שהתגלה מימי המנדט. הסליק נחשף לאחר שפסולת הבניין של "בית העם" בבאר טוביה הושלכה ליער הסמוך בחורשת עזריקם.

כלים
חנוכת הסליק בבאר טוביה. צילום קק"ל
חנוכת הסליק בבאר טוביה. צילום קק"ל

בני ובנות המצווה במושב באר טוביה העלו משאלה להשיב את הסליק מתקופת המנדט הבריטי הביתה. הילדים, למדו על מורשת הישוב שלהם ונחשפו לעובדה שהדור הקודם לכלך את היער בפסולת בנין. בקק"ל החליטו לעזור ולהגשים את משאלת ילדי באר טוביה ובשבוע שעבר (23.9), התקיים טקס אשר הילדים הובילו בעזרתם של כל הקהילה בבאר טוביה, לחשיפת הסליק של 'בית העם'. הסליק מצטרף לשרשרת אתרים שבה כל מטייל ימצא עניין. בעקבות המאורע המרגש, הוכן שילוט חדש שמספר את הסיפור והוקם חניון ברחבת הסליק כחלק מעבודות קק"ל על שיפוץ האתר.

הסיפור מתחיל בתקופת המנדט הבריטי כאשר אנשי המושב צברו כמויות נכבדות של נשק בלתי חוקי והסתירו אותו מעיני השלטונות במקומות מסתור ביישוב באר טוביה. אחד ממקומות אלו, היה קוביית בטון שגובהה קצת פחות מגובה אדם ושימשה כסליק. הסליק הזה, שבו הוטמנו עשרות כלי נשק, תחמושת וחומרי נפץ, שכן מתחת לאחד משלושת תאי השירותים של 'בית העם'. בשנת 79' שיפצו והרחיבו את 'בית העם' והשליכו את פסולת הבניין שלו, כולל הסליק, ליער באר טוביה בחורשת עזריקם.

ותיקי הקהילה בבאר טוביה שהם נאמני יער עזריקם מזה 15 שנה מצאו לנכון לשתף כי ישנו סליק מימי המנדט אשר שוכן ביער. כתוצאה מכך, הסליק הוחזר לישוב, תועד, שולט ובשיתוף פעולה מול קק"ל גם מספר למטיילים את קורותיו.

טלילה ליבשיץ, רכזת קהילה ויער בצפון הנגב בקק"ל נאמה בטקס ואמרה: "מזה 4 עשורים אנשי קרן קימת לישראל מארחים את גוש הבטון הזה ביער באר טוביה. השיבה הביתה היא תוצר של תהליך רב שנים, בו חברי הקהילה מלווים, מתכננים, מתעדים ומנקים את היער. התרומה של קק"ל לפתוח את מתחם הסליק היא המעט שיש בידינו לגמול ולהוקיר לקהילה".

הטקס והסרת הלוט מעל הסליק מצטרפים לשורה של אירועים נכבדים שאותם קק"ל ביצעה בשבוע שעבר על מנת להגביר את המודעות לניקיון היערות שלנו. ביום חמישי ה-22.9 אף נערך יום הניקיון הבינלאומי בשיתוף פעולה נרחב עם בני נוער ומתנדבים מכל הארץ.