מדריך חדש למעבר לכפר מבקש לפזר את החששות ולהכין את בני הזוג לתהליך: איך להתחמק ממוקשים, מה ללבוש, למה חשוב לקחת בייביסיטר ועל מה לא כדאי לדבר ועדות הקבלה בישובים הכפריים מעוררות פעמים רבות רתיעה וחששות בקרב מועמדים להצטרפות לישוב. הם חשים שהאישיות שלהם עומדת למבחן פומבי ומתעוררים אצלם לעיתים זיכרונות מהעבר שהיו מעדיפים לשכוח. יש שיוותרו לחלוטין על כוונתם לעבור לישוב שפועלת בו ועדת קבלה. מדריך חדש למעבר לכפר מבקש להכין את מי שעומדים בפני ועדת הקבלה למפגש עם עצות מעשיות שיקלו לעשות זאת בהצלחה. המדריך כולל את הכנה הנדרשת מצד בני הזוג, שכוללת לעיתים גם תרגול מקדים, האם לבוא עם ילדים, אלו שאלות קשות הם עלולים להישאל, מאלו נושאים לחמוק באלגנטיות ועל מה דוקא כן להתעכב.

כלים

אצל רוב הזוגות יש צד דומיננטי וצד רגוע. בוועדת קבלה חשוב ששני בני הזוג יבואו לידי ביטוי. אפילו אם הדבר דורש ממכם "להתאמן" בבית לקראת הריאיון כדאי להשקיע בזה מחשבה נוספת. אם אתם מתקשים תוכלו להחליט שכל אחד יענה על נושאים מסוימים. חלוקת נושאים מראש תאפשר להכין תשובות טובות ולמנוע מצב שברגע האמת אחד מבני הזוג יבלוט מעל חברו. הצעד הראשון שצריך לעשות לפני וועדת קבלה הוא פשוט לקחת נשימה ארוכה ולהירגע, ממליץ משה אלזרה, מנהל "אתר הבית" שהפיק את המדריך.

זכרו שוועדות קבלה הן "בסך הכל" כלי שמאפשר ליישובים קהילתיים לבדוק התאמת מועמדים לקליטה. השיחה מול הוועדה היא עניין דו-צדדי. מצד אחד היישוב רוצה לבדוק את ההתאמה שלכם לחיים בקהילה בכלל ולחיים בקהילה הספציפית בפרט, ומצד שני גם לכם יש כוח. זכרו שהיישוב רוצה לקלוט אנשים מתאימים. בוועדת קבלה אתם זוכים לפגוש את האנשים המובילים בקהילה המקומית ממבט ראשון וזו הזדמנות אמיתית לבדוק האם היישוב מתאים לכם. ברגע שקיבלתם תאריך ושעה לוועדת קבלה, השיחה הבאה היא לבייביסיטר או להורים. אל תבואו לוועדת הקבלה עם הילדים, גם לא עם פעוט ש"רק ישן בעגלה".

כבדו את וועדת הקבלה ותנו לחבריה להכיר אתכם באמת. כשאתם באים עם הילדים אתם מציגים את ההורים שבכם ומשאירים את האישיות שלכם מאחורי הקלעים. וועדת קבלה רוצה להכיר את המועמדים ליישוב בלי פילטרים. ילדים יכולים בקלות למשוך את תשומת הלב, להסית אתכם מהעיקר, להפריע להתנהלות השוטפת של וועדת הקבלה ואף לאלץ את אחד מכם "לצאת החוצה עם הילד".

וועדת קבלה היא לא ראיון עבודה. אתם לא עומדים להתראיין בפני מעסיק עתידי וזה לא המקום להכריז בו שאתם "שאפתנים" ושהחיסרון שלכם הוא שאתם "וורקוהוליקים". עם זאת, ישנם כמה וכמה מאפיינים משיקים שנכונים לוועדות קבלה בדיוק כמו שהם נכונים לראיונות עבודה. למשל - הגיעו בזמן (ועדיף להקדים ולקחת טווח בטיחות), שימרו על ביטחון עצמי, השתדלו להתלבט ולא להיות פאסיביים, שאלו שאלות מצדכם והתנהגו בכבוד הראוי לחברי וועדת הקבלה.

לוועדות קבלה אין "קוד לבוש" שצריך להקפיד עליו. ההמלצה הכי טובה היא פשוט לבחור בגדים שמשקפים אתכם ושאתם מרגישים בהם בנוח. אם אתם מתלבשים בקז'ואל עם ג'ינס וטי-שרט, אין שום בעיה, ואם אתם מרגישים טבעי בבגדים אלגנטיים, הכל בסדר. הבגדים מעידים על האדם ובוועדת הקבלה האדם הוא העניין המרכזי. בחרו בגדים שמייצגים את האישיות שלכם והתלבשו כמו שאתם רגילים להתלבש ליום עבודה שגרתי. האמת היא כלי מנצח בוועדות קבלה.

חברי הוועדה יזהו במהירות מועמדים "מזויפים" שמנסים לענות את "התשובות הנכונות". לעומתם, מועמדים שמוכנים להיחשף ולומר דברים אמיתיים הם אלה שזוכים לקבל את היחס הטוב ביותר. לדוגמה, אם שואלים אתכם על יציבות תעסוקתית ואתם נמצאים כרגע בין עבודות, אל תתביישו לשתף (במידה, כמובן).

וועדת קבלה מתנהלת כ"שיחה" ולא כראיון או סקר טלפוני. פעמים רבות מועמדים ומראיינים מתחילים לגלוש לנושאים שונים שמתרחקים מהעניין העיקרי. כדאי להימנע מכך ולא לדבר על מה שלא קשור לקליטה ליישוב באופן ישיר. במיוחד התרחקו מנושאים "בעייתיים", כמו פוליטיקה. אחת הטעויות הנפוצות שמשפחות עושות בוועדת קבלה היא להתחיל לדבר על נושאים שקשורים לתהליך הבנייה.וועדת קבלה לא מוסמכת לתת תשובות לשאלות כאלה ובמרבית המקרים חבריה פשוט לא יודעים מה לענות. אל תשאלו שאלות בנוגע להנחה על הקרקע, הטבות מס לעדיפות לאומית, מיסי אגודה או ארנונה. וועדת הקבלה בודקת רק את ההיבט הקהילתי אז השאירו את השיחה בגבולות גזרה אלה. חברי הוועדה ישמחו לתת לכם תשובות לשאלות בנוגע לנושאים כמו חינוך, תעסוקה, קהילה, שותפות, נוער, אירועים וכדומה. אגב, אחת הדרכים המוצלחות ביותר אל ליבם של חברי הוועדה היא לשאול שאלות (אמיתיות) על החינוך והקהילה במקום.

אל תגיעו לוועדת קבלה ביישוב שאתם לא יודעים עליו דבר. קראו באינטרנט על היישוב, למדו עליו, נסו להכיר אותו ולחוש את המקום. מומלץ אפילו להיכנס לפייסבוק של היישוב או לאתר האינטרנט שלו כדי לקבל טעימה מהאווירה. בדקו נתונים נוספים כמו מיקום היישוב ביחס ליישובים באזור וקראו על המועצה האזורית. ההיכרות המקדימה הזו תפעל לטובתכם בשני מישורים. במישור הראשון תגיעו "יותר מוכנים" לוועדת הקבלה, ובמישור השני תוכלו לעלות שאלות רלבנטיות (איפה בית הספר, כמה זמן נסיעה ליישוב המרכזי הקרוב, היכן ממוקם המתנ"ס וכדומה). ההיכרות המקדימה תראה לחברי הוועדה שאכפת לכם. כלומר, שאתם מתעניינים וחשוב לכם להכיר את היישוב שאתם מקווים לגור בו. יש בכך כדי להצביע על המוכנות שלכם לחיי קהילה.

מקדו את השיחה בכם גם אם אתם מכירים תושבים ביישוב או במועצה. בישראל כולם מכירים את כולם. אפילו כשאתם עוברים ליישוב בצפון הנגב לאחר שכל החיים גרתם בקריית שמונה, סביר להניח שאתם מכירים לפחות את אחד מתושבי המועצה האזורית. לעתים אפילו מישהו שגר ביישוב עצמו. בני משפחה, חברים לעבודה, חברים מהצבא, חברים מהטיול לדרום אמריקה והאופציות לא נגמרות. היות שאתם לא מכירים את הדינאמיקה בין התושבים, והיות שאין לכם מושג מי מכיר את מי ואיך, אל תתמקדו באנשים חיצוניים. וועדת הקבלה צריכה לעסוק רק בכם וברצון שלכם להשתלב ביישוב. אם אתם נשאלים לגבי אנשים שאתם מכירים ביישוב או במועצה האזורית נסו להסית את השיחה (באלגנטיות) חזרה אליכם. אל תשתקו, תדברו. וועדת קבלה רוצה להכיר אתכם לעומק ועליכם לענות לשאלותיה תשובות ארוכות ומפורטות. אל תחששו להיחשף או לספר על עצמכם וזכרו כי תשובות קצרות ולאקוניות יוצרות ריחוק שעלול להציג אתכם כמי שלא "בנוי" לחיי קהילה שיתופיים. במידה שאתם נשאלים שאלות "מכשילות" שאתם מתקשים לענות עליהן השתדלו לתת תשובות לעניין ונסו במהירות לעבור לנושא אחר. 201