פארק גוננים החדשני שתוכנן ונבנה בשיתוף התושבים נפתח אתמול בהפנינג שכונתי וטקס חגיגי במעמד השר זאב אלקין וראש העיר ניר ברקת הפארק המיוחד שהוקם על אדמת טרשים שהייתה ללא שימוש תוכנן בהליך מקיף של שיתוף הציבור:

כלים

בריכה אקולוגית מסלול אופניים אתגרי רחבות משחק מוצלות, גינה קהילתית שולחנות פיקניק אזורי ישיבה מדשאות אמפיתיאטרון פתוח גינת כלבים ושבילי טיול שלושה פארקים דומים בתהליכי הקמה ותכנון גודלו של הפארק כ-20 דונם ועלות הקמתו כ-22 מיליון שקלים

בשנה טובה! ערב ראש השנה תשע"ז, נפתח לתושבי שכונת גוננים והסביבה פארק גוננים, הפארק החדשני, הוקם יחד עם התושבים על אדמת טרשים שעמדה ללא שימוש במשך שנים.

את הפארק חנכו השר לאיכות הסביבה ולירושלים זאב אלקין, ראש העיר ירושלים ניר ברקת ומנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, אייל חיימובסקי בהפנינג חגיגי שכלל הופעות מוזיקליות, ירידי אומנים, טורניר שש בש, סדנת עפיפונים ופעילויות קהילתיות ייחודיות.

פארק גוננים, שהחל כיוזמה משותפת עם עיריית ירושלים, משרד השיכון, המשרד לענייני ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים, הוא הראשון מבין ארבעה פארקים רובעיים המתוכננים לקום בשכונות הוותיקות בירושלים; הוא מחבר בין שכונות הקטמונים, מקור חיים, בית צפאפה ואזור התעשייה תלפיות, וישרת את עשרות אלפי תושביהן.

ההשקעה בפארק עומדת על כ-22 מיליון שקלים, במימון עיריית ירושלים, משרד הבינוי והשיכון והמשרד לענייני ירושלים ומורשת.

מדובר בפארק רובעי חדשני ומודרני בהיקפי פיתוח וסטנדרטים שטרם נראו עד-כה בבירה. העיקרון הפיסי המנחה את פיתוח הפארק הוא מעבר הדרגתי בין מצב עירוני למצב נופי. ייחודו של הפארק בתוכנו ומאפייניו: רחבות משחק המיועדות למגוון גילאים, מזרקות ותעלות מים, גינה קהילתית וגינות תבלין, בריכה אקולוגית, שולחנות פיקניק ואזורי ישיבה מוצלים, מדשאות, אמפיתאטרון פתוח, גינת כלבים ושירותים ציבוריים.

במסגרת הליכי התכנון התקיים הליך שיתוף ציבור מקיף ומשמעותי, שלאחריו הוטמעו צורכי ודרישות התושבים וחזונם לפארק הרובעי.

תכנית המתאר החדשה לירושלים הגדירה את מפת הפארקים הרובעיים המהווים את שלד השטחים הפתוחים של העיר ומייעדת לכל קבוצת שכונות חטיבת קרקע שתשמש כפארק רובעי משמעותי. הפארקים הרובעים אותרו ונבחרו במידת האפשר במקומות מרכזיים ובלב השכונות ושהגישה אליהם תהיה במרחק מקסימלי של כ-10 דקות נסיעה לכל היותר.

ראש העיר, ניר ברקת ציין כי "אין דבר משמח יותר מלהוציא לפועל יוזמות מבורכות של תושבים. יחד עם השקעות העירייה הגדולות באזור כולו הוא הופך לאחד המרחבים המבוקשים ביותר בעיר לכולם ולמשפחות צעירות בפרט. נמשיך להשקיע בשכונות ולפעול בכל הכוח להעלות את איכות החיים בירושלים ולשילוב בין השקעה בפרויקטים גדולים ששמים את ירושלים על המפה והופכים אותה שוב לעיר אטרקטיבית, לבין השקעה באזורים הקרובים לבית".

מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, אייל חיימובסקי: "פארק גוננים ישמש במה מרכזית עבור מגוון פעילויות פנאי ונופש לרווחת תושבי השכונות הסובבות אותו ולתושבי העיר, והוא מהווה המשך ישיר לפיתוח פארק המסילה שנסלל בסמיכות. זהו הפארק הראשון שהוקם כחלק מתוכנית האב לפארקים רובעיים ברחבי העיר, שמגבשת הרשות לפיתוח ירושלים, בשיתוף עירית ירושלים והמשרד לירושלים ומורשת וזאת במסגרת החלטת הממשלה לעידוד להתחדשות העירונית בירושלים".

יו"ר מינהל קהילתי גוננים: "זה חלום שמתגשם. כשיצאנו לדרך לא דמיינו שנזכה לשיתוף פעולה כל כך הדוק עם העירייה ושהפארק יקום במהירות כזו. פארק גוננים, ופארק המסילה מצדו האחד של השכונה ופארק עמק הצבאים מצידה השני הופכים את גוננים לשכונה הירוקה ביותר בירושלים".

את הפראק הקימה חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים | אדריכלים - חב' מנעד – תכנון נוף בע"מ אדריכלי נוף | יאיר אביגדור אדריכלות ועיצוב עירוני בע"מ, ניהול פרויקט חברת עדי הדר בע"מ

פנורמה של פארק גוננים(קרדיט:אלמנט יוצרים קונספט)