בין אם אתם עוסקים בשיווק, תקשורת מול עיתונות, ניהול מדיה, מיתוג או בכלל בעסק כזה או אחר, תוכן תמיד היה חלק חשוב במערך יחסי הציבור. בעידן הנוכחי, הוא הופך להיות פי כמה וכמה חשוב יותר. יחצ"נים מקצוענים שלא משכילים ולא משכללים את היכולות שלהם ליצור אסטרטגיות תוכן איכותיות, כאלה שניתן למדוד את תוצאותיהן, להסיק מסקנות וליישם אותן, נשארים הרחק מאחור ככל שעתיד יחסי הציבור הדיגיטליים מתפתח. שינויים שהתרחשו ועוד יתרחשו בעתיד דרך מחשבים, סמארטפונים והאינטרנט בכל הקשור לעולם המדיה הדיגיטלית, הפכו, הופכים ויהפכו את התוכן לנגיש בעיני כולם, כל הזמן

כלים
בעידן המודרני רוב ההתלבטויות הצרכניות נעשות באינטרנט. תמונת אילוסטרציה
בעידן המודרני רוב ההתלבטויות הצרכניות נעשות באינטרנט. תמונת אילוסטרציה

שינויים אלו תורמים לעסקים וצרכנים כאחד, ליצור, לצרוך, לפרסם, לרכוש ולייצר אינטראקציה בכל רגע נתון. כיום הדרך למצוא אינפורמציה חדשה היא קלה ופשוטה וכל אחד, בכל רגע, יכול להיחשף לערימות של תוכן אשר רלוונטי אליו בין אם זה במחשב, ברכב, או דרך הטלפון.

השינויים האלו, שהפכו את תרבות צריכת התוכן מקצה לקצה, יכולים להוות אתגר מצד אחד, אבל מצד שני יכולים בעיקר לייצר הזדמנויות, בכל הקשור לתחום יחסי הציבור.

מה זאת המדיה?

זה כבר ברור לכל כיום. תקציבי ענק של מדיה מסורתית הועברו למדיה הדיגיטאלית. הפרסום הישן עובד, אבל פחות טוב מהפרסום בערוצי הדיגיטל השונים. עיתונים כבר לא מסתמכים רק על כמות העיתונים שנמכרת בבוקר, אלא על כמות הטראפיק שיש לתוך האתר שלהם, ולכמות ההורדות של האפליקציות החדשות שלהם.

היכולת של אנשים אינדיבידואלים להפיץ תכנים ברשתות החברתיות ולפרסם אינפורמציה מסוימת לקהל גדול, יכולה להשתוות לעתים ואף לעבור את כמות האנשים שצורכים את העיתונות הרגילה. מובילי דעת קהל ומשפיענים לא כבולים יותר לפלטפורמה אחת.

מה שאומר ששימוש נכון של אנשי יחסי ציבור באותן אושיות בתחומים ספציפיים, יכול להביא למצב בו הנושא אותו אותם אנשי יח"צ רוצים לקדם, יכול לקבל חשיפה מטורפת. לדוגמא: אדם אשר מתעניין בנישה מסוימת וקורא כתבה בעיתון, יכול לתהות מה מידת האותנטיות של אותה כתבה. אותו אדם אשר עוקב באופן עקבי אחרי בלוגר מסוים ומרגיש חיבור אליו מזווית לא משוחדת יכול להשתכנע יותר בקלות לרכוש את המוצר עליו הוא ממליץ.

מותגים כמפרסמים-

יותר ויותר חברות כיום ממנפות את האפשרות שהן יכולות להפיץ את התוכן שלהם "בעצמם", הן כבר לא צריכות לחכות לשורה בעיתון כזה או אחר. הן מספקות את התוכן שלהם ברשתות החברתיות ובמידה והתוכן שלהם מעניין ונותן ערך לגולשים, הגולשים כבר עושים את העבודה עבורם. חברות כיום מעסיקות עורכי תוכן וכותבי תוכן, על מנת לייצר תכנים להפצה ברשת מבלי להסתמך על העיתונות הכתובה. כנ"ל לגבי אנשי יחסי ציבור שכבר עובדים עם עולם האון ליין. אותם אנשי יח"צ משתמשים באושיות סושיאל על מנת להגיע לחשיפה רחבה.

התנהגות צרכנים-

צרכנים כיום מחוברים לרשת 24/7 מכל מקום. הם יכולים לצרוך ולשתף חדשות בלחיצת כפתור, מה שהופך את אותם צרכנים גם לצורכי התוכן אבל גם לספקי התוכן. צרכנים רבים מרגישים את הצורך להיות חלק מהחדשות, לא רק לצרוך אותם, אלא גם להביע עליהם דעה. הפצת תוכן נכונה שנותנת מקום לאותם צרכני תוכן להיות חלק מהפעילות, מביאה לשביעות רצון גם בין המותג וגם בין הצרכן.

אז מה השינויים האלה אומרים לגבי תחום יחסי הציבור?

התפקידים של יחסי ציבור, שיווק, שירות לקוחות וכו' מתממשקים למסגרת אחת. יחצ"נים צריכים כיום לשתף פעולה עם מובילי דעה, אושיות סושיאל והלקוחות עצמם. בעולם הדיגיטלי בו אנו נמצאים כיום, אנשי יחסי הציבור, יכולים למנף את עבודתם בצורה טובה יותר מבעבר, שכן נפתחו להם ערוצי שיווק ויחסי ציבור חדשים. שימוש נכון בכלים הללו יכול להוביל לשביעות רצון גדולה מצד הלקוח.

מותגים כבר לא יושבים ומחכים שמשרדים אחרים ייצרו תוכן עבורם. הם עושים את זה בעצמם. הם יוצרים תוכן על מנת לבסס אינטראקציה גבוהה עם הלקוחות בצורה ישירה, בתקווה ש"דיבור בגובה העיניים" יעניק להם יתרון על המתחרים. מה שאומר שאנשי יחסי הציבור של אותם חברות, כבר לא שומרי הסף של התוכן שמנסים לפרסם, למנוע או להגיב לתוכן כזה או אחר, אלא הם חייבים להיות אלה שדוחפים לייצר את התוכן. שימוש באנשי צד שלישי, כמו עיתונאים, בלוגרים ואושיות הוא קשה. הרי אותם אנשים מקבלים, סביר להניח, הצעות לשיתופי פעולה על בסיס יומי, לכן לא בטוח כלל שיהיה קל לשכנע אותם לשתף פעולה. בדיוק מהסיבה הזו כל גוף חייב להיות יצרן התוכן שלו בעצמו.

באתר הזה תוכלו לקרוא עוד על יחסי ציבור בעולם הרשת והמדיה.

להסתגל לשינויים, לבצע אופטימיזציה ולחזור על התהליך באופן שוטף

הטכנולוגיה משתנה כל הזמן, עוד אפליקציות ועוד רשתות חברתיות. כל הזמן קיימים שינויים והקצב הוא מטורף. גם הדרך בה אנשים צורכים תוכן הולכת ומשתנה כל הזמן. לכן, כל הזמן חייבים להיות עם היד על הדופק, לדעת מה חם עכשיו, על מה כולם מדברים ולהראות שם נוכחות.

אנשי יח"צ צריכים כל הזמן לבדוק מה חדש בתחום ולמצוא דרכים חדשות, כיצד לשחרר את התוכן בצורה שהקהל יתעניין בה.

להגיב בזמן אמת למה שקורה מסביב

נניח ויש עכשיו מותג מתחרה שמשיק מוצר חדש וזוכה לסיקור נרחב בערוצי המדיה השונים, בעזרת תוכן נכון מותג אחר יכול למנף את הצלחת המתחרה לטובתו. לדוגמא: המותג המתחרה השיק קמפיין שעובד טוב? עשו עליו פארודיה, הוסיפו טאץ' משעשע שמבליט את חוזקות המותג שלכם וקדמו אותו בערוצי הסושיאל השונים. אנשים אוהבים לראות דברים מהסגנון הזה, בו יש תחושה שהעסק קורם עור וגידים ומנהל "מלחמה" מול העסק המתחרה. הדבר יכול להיות מעולה עבור המותג שלכם. מה גם שאם תצליחו לייצר מספיק באז בתגובה שלכם, סביר כי הקהל יתעניין במוצרים שלכם ויבדוק מה עוד אתם מציעים, כי כבר נכנסתם לו לתודעה.

שיווק דרך תוכן, זאת הדרך כיום להניע אנשים לבצע פעולות רכישה. מדורי רכילות? השקות ממוסחרות? אייטם בעיתון? כל זה פחות מרגש את הצרכן כיום. ספקו לו תוכן שיוצר עבורו ערך וגורם לו להיות מעורב ותראו איך הוא הופך להיות שגריר שלכם.

המאמר נכתב על ידי שחר גלעד, מנכ"ל חברת PRM – יחסי ציבור באינטרנט